Windows 7 constant 100% CPU en geen updates mogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Goedemiddag,
Heb een Toshiba laptop met Windows 7 (x64) en die reageert erg traag. Processorgebruik is constant 100%.
Via Proces Explorer zag ik dat svchost wuauserv de boosdoener was en via software windowsupdate een update gegeven en dat leek geholpen.

Behalve dan dat ik nu zie dat svchost een tasteng en daaronder widimon.exe ook constant boven 50 of 80 procent zit. Die is van Toshiba.
Klopt, ik heb een Toshiba laptop met Dynadock eraan. Die drivers heb ik ook al laatste geplaatst maar nog steeds probleem.

Omdat ik ook nog steeds geen updates kan plaatsen heb ik handmatig windowsupdate geprobeerd te repareren volgens kb971058 maar bij diverse regsvr32 dll's kan ik die niet opnieuw registreren.

Oh, Windows update kon eerst geen updates installeren (bleef bij 0%) en nu blijft deze hele tijd zoeken naar updates.

Zucht... toch maar rescue van Toshiba starten of misschien wel Windows opnieuw installeren? Gaat alleen weer zo veel tijd in zitten met alle software erbij.
Of is er nog iets wat ik kan doen? Thanks!

Dat klopt natuurlijk, want de instructie is generiek, incl. voor XP(!)
De volgende zaken kunnen niet worden geregistreerd op W7 om diverse redenen, de meeste omdat die bestanden niet bestaan, maar ook omdat ze zich niet laten registreren:
=> Regsvr32.exe mshtml.dll
=> Regsvr32.exe shdocvw.dll
=> Regsvr32.exe browseui.dll
=> Regsvr32.exe msxml.dll
=> Regsvr32.exe gpkcsp.dll
=> Regsvr32.exe sccbase.dll
=> Regsvr32.exe slbcsp.dll
=> Regsvr32.exe initpki.dll
=> Regsvr32.exe wuaueng1.dll
=> Regsvr32.exe wucltui.dll
=> Regsvr32.exe wuweb.dll
=> Regsvr32.exe qmgr.dll
=> Regsvr32.exe wuweb.dll
=> Regsvr32.exe muweb.dll

Ik begrijp ook niet waarom je hier nog op hamert, want Windows Updates had je al gerepareerd en vormt nu geen probleem (meer).

Het probleem dat je nu overhoudt is (vlgs. je verhaal) widimon.exe
Die kun je verwijderen via appwiz.cpl -> deïnstalleer "TOSHIBA Wireless Display Monitor"
Als je niet een tv hebt die dergelijke (Intel-gebaseerde) technologie ondersteunt en/of je gaat het zowiezo niet gebruiken, dan zou ik het deïnstalleren. Achtergrond info: hier

Tijs.

Hoi Tijs. Bedankt voor je reactie. Ik "hamer" nog op Windows Updates omdat ik ze niet kan installeren.

Die Toshiba Wireless Display Monitor zal ik verwijderen maar heb hem misschien nodig? Ivm dat dock? Maar probeer het.

Inderdaad zal die TOSHIBA Wireless Display Monitor 0,0 met je dock te maken hebben, dus kan prima weg.

Ik ga je spammen met een aantal reparatie-mogelijkheden voor Windows Updates:
link, alleen Option 2
link
System Update Readiness tool: hier voor Windows 7 64-bit en hier voor Windows 7 32-bit
Bekijk na afloop C:\Windows\Logs\CBS\Checksur.log of er nog fouten gemeld worden die niet gerepareerd zijn.

Tijs.

Super Tijs, bedankt voor de linkjes en ik ga ze proberen.

Na verwijderen die Wireless Display software was CPU weer hoog en dit keer weer Windows Update service. Heb daarom BITS service en Windows Update service tijdelijk uitgezet want anders kan ik er niet mee werken.

Nou kom er later weer op terug.

Hoi Tijs. Al je linkjes gevolgd. SUR tool heb ik op een gegeven moment onderbroken want duurde uren en CPU bleef maar 100% en er leek niets te gebeuren.
Ik had daarna Windows Update en BITS service uitgezet en toen leek het weer goed te werken (behalve updates dan natuurlijk).

Vanochtend na reboot bleek de processor weer op 100%. Ik heb voor de zekerheid maar ComboFix gedownload en gestart. Misschien toch malware?
Die is al een uur bezig, nu bij deel 27 dus bijna klaar. Processor blijft op 100% nu voornamelijk door pev.3XE (combofix lijkt mij).

Kom er zo nog op terug.

Download
57b4871722af8-procexp.png
Process Explorer
Unzip en dubbelklik op procexp.exe.
Klik op File in de werkbalk → Save As
Klik hier op: Bureaublad.
Bij Bestandsnaam" zet je:Hardware Interrupts and DPCs.
Bij Opslaan als e" selecteer je: Process Explorer Data (*.TXT). Klik op de knop Opslaan. Post dit log als bijlage in je volgende reactie.

Laatst bewerkt:
a. Dat SURS lang duurt (zeker de eerste keer) is normaal. Bedenk daarbij dat allerlei zaken vanaf Internet/Microsoft worden gedownload en opgeslagen.
Beetje jammer dat je het onderbroken had, maar kan makkelijk (de eerste keer) een half uur of langer duren.
b. In de combofix log wordt gesproken over zowel Kaspersky Internet Security als Windows Defender. Dat lijkt me behoorlijk dubbelop, dus ik zou (minstens als test) Windows Defender uitschakelen (als die al niet uit staat, nu). Zie hier hoe.

Overigens ben ik niet geïnteresseerd in CBS.LOG, wel in CheckSur.log (zie posting #4), maar daarvoor moet eerst SURS gedraaid zijn.

Verder: Je zou in een CMD-venster "Als Administrator starten" eens sfc /scannow kunnen doen. Indien er wat gerepareerd is, de pc herstarten en nog een keer sfc /scannow
Als er dan nóg problemen worden gemeld, dan SURS doen en daarna nog een keer sfc /scannow en dan in zowel Checksur.log als in CBS.log gaan kijken. In CBS.log is dan alleen de laatste keer starten van sfc /scannow relevant (dus ergens richting het einde van het bestand, kijk naar de timestamp) en dan alleen de regels waar [SR] in staat.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Top Tijs. Ik dacht dat ik Windows Defender had uitgezet, vreemd. Had ook service disabled gezet. Nou, ga dat weer doen.
Daarna zal ik SURS draaien en sfc /scannow en zo. Kom er later weer op terug.

Hoi allemaal, het is opgelost! SURS heeft heel lang gedraaid maar kreeg daarmee wel Windows updates weer aan de praat. :) Toen alle updates kunnen doen.
Nu is het zo dat na reboot laptop 3 1/2 minuut 100% cpu draait door starten allerlei processen en software maar dan zakt na 4/12 minuut naar gemiddeld 15%.
Als ik dan bijv. Firefox start staat cpu weer op 100% maar zakt op een gegeven moment wel weer. Zo ook met andere software.

Nou, ik kan weer normaal ermee werken, hartstikke bedankt voor meedenken! :thumb:

Chips... nog niet helemaal opgelost :( De computer sprint meteen weer in de stress (high cpu) als ik iets doe als browser of mail starten, filmpje wil kijken, verkenner gebruiken.
Tips wederom welkom.

Mooi artikel @dorado. Ga ik doorlopen, thanks. :thumb:

Lastige is alleen nu wel dat het lijkt alsof elk programma wat ik start ervoor zorgt dat de cpu op 100% staat. Bijvoorbeeld hij schommelt nu tussen 15% en 30% en als ik bijvoorbeeld process explorer start of Chrome of wat dan ook cpu naar 100% gaat. Beetje browsen gaat ook met horten en stoten.

Laatst bewerkt:
Oh nog voorbeeldje wat er gebeurd als ik via wetransfer bestand binnen firefox download, pc reageert niet meer.

Process Explorer schermprint met de grafiek historie:
procesexplorer-firefoxdowload.jpg

a. Geeft Checksur.log aan dat er nu (wat SURS betreft) geen issues meer zijn?
b. Kijk even naar dit artikel. Ik meen in je schermafdruk te zien dat het openen van Firefox behoorlijk veel Kernel mode aanroepen veroorzaakt (rode lijn).
c. Dan zie ik Chrome met van allerlei processen. Chrome mijdt ik persoonlijk als de pest.
d. Dan zie ik "Display/Link Manager.exe" bovenaan (je CPU-gebruik) staan die blijkbaar autonoom (structureel?) al 10% cpu tijd wegeet. Wat doet dat en heb je het wel nodig? Lijkt mij een soort "VGA over USB" iets dat je mogelijk nodig hebt voor je docking station gebruik, maar check het en (indien niet nodig) deïnstalleer het.
e. Ik zou (gegeven wat ik allemaal zie in Process Explorer, en dan heb je nog niet eens de hele lijst laten zien) eens flink gaan snoeien in applicaties die je geïnstalleerd hebt, dus alleen dat overhouden wat je werkelijk gebruikt.
f. Vlgs. mij is je laptop zowiezo geen snelheidsmonster, dus ik zou het aantal tegelijk gestarte applicaties ook flink beperken: Programma's die je niet (meer) nodig hebt op een moment ook echt afsluiten...

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi Tijs, dank je voor je vele tips. Mijn laptop (ultrabook) was erg snel toen ik hem kocht (toshiba z930-188) maar in ieder geval twee jaar oud.
Die DisplayLink is inderdaad nodig voor dockingstation (toshiba dynadock u3). Ik had voor de zekerheid nieuwste driver geinstalleerd maar die gaf nogal wat problemen. Maar dat zou zeker een boosdoener van ellende kunnen zijn. Ik kan die software verwijderen en dan zonder dock testen.

Grappig, omdat Firefox snel zoveel memory snoept gebruik ik toch vaak Chrome (vanwege webdesign gebruik ik ze trouwens beide).

Ga ook de software nog een keer kritisch bekijken.

Checksur.log geen errors meer, phoei.

Nou, flink wat services uitgezet en in msconfig diverse opstart uitgezet.
Het heeft geholpen :d

Ik zet status op opgelost. Bedankt allen voor meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan