Windows 7 crashed

Status
Niet open voor verdere reacties.

EgbertJan

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2012
Berichten
62
Hallo beste mensen,

Sinds een tijdje heb ik een probleem met mijn windows opstarten. Af en toe (komt inmiddels steeds vaker voor) crashed mijn computer kort na het opstarten. Vaak start ik hem gewoon op, ga heel even erbij weg om zijn rustig zijn gangetje te laten gaan en wanneer ik terug kom is hij vast gelopen. Je ziet het beeld nog gewoon op het bureaublad staan, maar het beeld zit vast. Ik kan op geen enkele manier iets inbrengen (ctrl + alt + del , alt + f4) niks niet. Vervolgens moet ik op de power knop drukken (ingedrukt houden voor een korte periode) en dan doet hij het gewoon weer. Dit gebeurd slechts één keer per dag of enkele keren in de week.

Windows maakt hiervan geen minidump, en wanneer ik in de systeem logs kijk zie ik ook geen kritieke waardes, het enige is een waarschuwing dat het volgende vermeld:
Code:
De kennisgevingssubscriber van winlogon <GPClient> is niet beschikbaar om een essentiële kennisgevingsgebeurtenis te verwerken.

Ik heb recent mijn windows opnieuw erop gezet omdat ik deze klachten eerder ook al mee maakte (zelfs dat wanneer ik mijn computer net op had gestart dat mijn beeld ineens helemaal grijze streepjes kreeg vermengd met andere kleuren, dit komt nu echter niet meer voor omdat dat waarschijnlijk een conflict was met mijn onboard videokaart).

Dus al met all heb ik nu een opstart probleem, ik laad slechts enkele programma's tijdens het opstarten (Skype, AMD vision engine control center, Steam en Windows live security. Heeft iemand een verklaring / surgestie hiervoor?

Bij voorbaad dank!
 
Ik ben bang dat deze foutmelding niks het probleem te maken heeft. Zoals aangegeven heb ik mij computer totaal geformatteerd en dus heeft hij geen systeem herstel meer.
 
Als het een pc is en je hebt een PCI videokaart zou je die in een ander slot kunnen proberen.
 
http://www.resplendence.com/whocrashed
Je zou deze nog kunnen proberen, als er geen info over te vinden is wordt het wel lastig te achterhalen.
Vermoedelijk toch iets hardwarematig.
Je hebt er nu een videoinsteekkaart in of gebruik je nog die onboard?

Een freeze wordt meestal veroorzaakt door het videogeheugen, als de onboard wordt gebruikt zal het gewone geheugen de boosdoener kunnen zijn.

Ik had voorheen mijn onboard aanstaan (via de bios) en mijn PCIE op main gezet, dit veroorzaakte totaal geen problemen (6 maanden geleden). Echter vond ik mijn PC wat traag worden en wou ik oude rotzooi eraf gooien dus had ik windows 7 totaal opnieuw geïnstalleerd. Ongeveer een maand later kreeg ik de eerste problemen met freezes, maar ik dacht dat het wel over zou gaan na een tijdje. Helaas was dit niet het geval. Nu heb ik mijn onboard uitgezet en nu krijg ik sowisoo het probleem wat ik uit heb gelegt met die strepen niet meer (waarschijnlijk hadden mijn onboard en exterene video kaart wat ruzie). Momenteel heb ik dus alleen nog maar mijn externe kaart aanstaan, maar krijg ik dus nog wel freeze problemen waarbij het bureaublad stil staat.

Ook zal ik een poging geven aan dat programma.
Als het een pc is en je hebt een PCI videokaart zou je die in een ander slot kunnen proberen.
Bedankt voor deze tip, ik kan het altijd een poging geven!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist mijn PCIE slots verwisselt (direct even de kast totaal schoongeblazen) en toen kwam ik op een idee. zou het mogelijk te maken kunnen hebben met de voeding? Ik heb even gekeken en zag tot mijn verbazing dat er waarschijnlijk een 150 W voeding in zit. Althans dat denk ik. Er staat op dat het een output DC van 230V ,400Watt heeft maar daarnaast staat 5V 150Watt (dit zal dus intern zijn). Zal dit misschien een reden zijn waarom hij freezed tijdens het opstarten? En zo ja, zou er een mogelijkheid zijn om dit dan te beperken tijdens het opstarten? Ook zou ik dit raar vinden want zodra ik mijn videokaart boost (via AMD control) kan hij wel maximaal draaien.
 
Hoe zou ik het kunnen uit testen? En 150Watt levert hij dus constant, wanneer er meer word gevraagd kan hij dat dus gewoon leveren tot een maximaal van 400 als ik het dus goed begrijp? (Met andere woorden dit zal waarschijnlijk niet het probleem zijn)?
 
150 watt is niet zo veel, ook al zegt het niet altijd alles.
En als je een onboard videokaart aan hebt staan in de bios moet je geen videokaarten in sloten hebben zitten, tenminste, dat is beter.
Die onbaord is er voor als er geen videokaart is.
Normaal gesproken als je dan een videokaart plaatst heb je in windows al drivers van je videoadapters verwijdert, en als je dan dan de computer opstart met de pas geplaatste kaart zet je als eerste in de bios de onboard kaart uit.
Dan start je op en installeer je de drivers van je pas geplaatste videokaart.
Dat is de volgorde.
Wat voor moederbord is het eigenlijk?
De voeding van de computer is misschien gebasseerd op zonder videokaart in het slot?
Is het een merk computer? of een merkloos gebouwd systeem?

Wat je als eerste kan testen is je videokaart verwijderen en dan de onboard gebruiken.
Zijn de problemen dan weg, dan kan je wel stellen dat je videokaart het euvel is.
Is het een PCI videokaart?
Neem dan niet het onderste slot, maar kies 1 van de anderen.
Mocht er geen verbetering zijn probeer je het onderste slot.
400 watt zou wel voldoende moeten zijn...
Als de voeding stuk is, dan zal je toch een ander moeten testen.

Je was bezig met het veranderen van de videokaart in het slot, en toen ging je van de hak op de tak....
Maar heb je dat nu eerst getest? aangezien die test niks kost...
 
Laatst bewerkt:
@Erik777
Code:
Besturingssysteem 
	Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
Processor 
	AMD Athlon II X4 620	30 °C
	Propus 45nm Technologie
RAM
	8,00 GB Dual-Kanaal DDR2 @ 398MHz (6-6-6-18)
Moederbord 
	Acer RS780HVF (AM2)	29 °C
Grafisch
	ACER X243HQ (1920x1080@60Hz)
	AMD Radeon HD 6700 Series (ATI AIB) --> Dit is een HD 6790 VTX (http://www.tekheads.co.uk/product/VTX-3D-Radeon-HD6790-1GB-GDDR5-PCI-E-Graphics-Card_40072.html)
Harde schijven
	699GB Western Digital WDC WD7501AALS-00J7B0 ATA Device (SATA)	28 °C
	466GB Seagate ST3500830AS ATA Device (SATA)	27 °C
Optische schijven 
	HL-DT-ST DVDRAM GH40F ATA Device
Geluid
	High Definition Audio-apparaat

Dit zijn ongeveer mijn PC specs. ik heb de onboard totaal uitgezet via de bios. De videokaart die ik erin heb gezet is een PCI-E, en ik heb de voedingspluggen omgewisseld zoals eerder vermeld was als suggestie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe waren de resultaten van bovenstaande hardware wijzigingen?
Zoals alleen met de onboard videokaart werken (dus voor je de videokaart verwijderd eerst in windows de drivers verwijderen).
Als dat het probleem dan opgelost is kan je vanuit die basis weer gaan opbouwen.
Want als het dan nog steeds het probleem is, zou het ook aan de monitor kunnen liggen.
Kan zelfs aan je moederbord liggen, maar eerst moet je wat resultaten hebben van verschillende hardware configuraties.
Dus ga je na het verwijderen van de beeldscherm adapters (drivers videokaart) als je computer uit is en van de spanning af (dat wet je vast wel) met in de bios de onboard videokaart enabled daarna in windows de drivers van je onboard installeren.
Als de problemen niet verschillen kan je al bijna je videokaart uitsluiten als de veroorzaker.
Dus ik wacht even tot de resultaten daar van bekend zijn.
 
Het probleem komt niet elke keer voor dat ik mijn PC opnieuw opstart, dus ik weet niet precies hoe lang dit zal gaan duren, ik weer wel dat zonder video kaart gamen / gebruik maken van de computer vrij vervelend is dus weet ik ook niet of dit optimaal zal gaan.

Mijn idee is dus nu om eerst mijn externe video kaart uit te zetten en onboard aan, deze vervolgens alle drivers te installeren even kijken hoe dit gaat (paar keer uit en aan en gewoon wat spelen enzo. Werkt dit normaal schakel ik zowel mijn onboard als externe aan. Installeer weer alle drivers en kijk hoe dit werkt (zo heeft het voorheen goed gewerkt). Als dit werkt ben ik al tevreden en weet ik dat het dus aan mijn kaarten lag.
 
Haal je externe er dan ook uit.
helemaal er uit, dit doe je om te testen, gamen kan je weer als je probleem is opgelost.
Want met geen goed beeld kan je toch niet fijn gamen?
En neem rustig je tijd, als die externe alleen uitgeschakeld is, of fysiek is verwijdert, als je die even fysiek verwijdert weet je 100 % zeker dat die geen conflict kan veroorzaken ipv alleen uitschakeld...

En als je dan alleen je onboard er in hebt zitten ga je het beeld laten werken, je opent plaatjes, filmpjes, en je kijkt gewoon hoe dat gaat.
Gaat dat alles een tijdje goed, dan ga je eerst dus de drivers verwijderen, externe plaatsen, onboard in de bios uitschakelen en de drivers van de externe instelleren.
Als daar verder geen verschil in zit, dan kan je er eigenlijk wel van uit gaan dat het iets anders is als de videokaart.
Als het nu zo is dat de externe in geen enkel slot werkt, maar het werkt prima allemaal met die onboard kaart, dan kan het aan de externe liggen.
Meer kan ik ook niet aangeven nu, ik zie nog minder dan jij. :)

En voor elke hardware wijziging dus drivers verwijderen, en er na steeds weer installeren.

Als je steeds weer op al die verschillende manieren die zelfde problemen ondervindt, ligt het misschien niet aan je videokaart.
Heb je een andere monitor?
kan je ook nog proberen. sommige monitors die wat ouder worden kunnen ook stuk gaan en als ze warm worden dit soort kenmerken vertonen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu mijn PCIE kabel uit mijn externe kaart gehaald. Ik heb 2 monitors (1 met VGA die ik nu dus op mijn onboard aanluist en de andere is DVI-I die ik op mijn externe heb). Ik heb momenteel mijn onboard drivers geinstalleerd, en nu maar kijken hoe dit gaat.

Heb de kaarten stuk voor stuk hun drivers verwijderd en weer stuk voor stuk geïnstalleerd. Ik zal nu testen of het nog steeds probleemloos blijft. Het verschil is nu dat ik geen 2 kaarten meer zie in mijn apparatenbeheer, dus dat kan nog wel eens een goed teken zijn (ik heb mijn onboard nog wel aan staan in de bios, maar blijkbaar word hij nu zelf uitgeschakeld door mijn PCIE).
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij ligt het aan de AMD drivers pack (hierbij heb je ook bepaalde software zoals AMD vision center etc.) Ik heb alles verwijderd van AMD op de drivers na, nu kan ik niet meer goed tweaken (overlocken via de software) maar ik heb tot nu toe geen crashes. Ik zal dit nog enkele dagen proberen om 100% zeker te zijn van mijn zaak!
 
Overclocken wordt ook een beetje overschat, zeker als je niet weet wat een kloksnelheid is zoals in jou geval.
Ik kan je wel vertellen waarom Overclocken ooit is bedacht.
Net zoals je een processor kan overclocken, wil zeggen dat deze tot het uiterste kan gaan.
En daardoor krijgt een processor ook een beetje op zijn donder, om het maar zo te zeggen.
Het overclocken was dan ook bedoelt om als een processor ouder werd, en dus in verhouding langzamer.
Zoals bijvoorbeeld toen de pentium processor van 200 Mhz nieuw was vorige eeuw, dat op dat moment de snelste is, maar uiteraard bij het uitkomen van pentium4 die allang weer erg sloom was met alle ontwikkelingen van hard en software.
Daar is het overclocken ook voor bedoeld geweest, om processoren, zoals ook jou videokaart bezit, te overclocken om nog een extra boost te hebben in zijn laatste levensdeel.
Dus jij overclocked nu je videokaart, en dat was dus eigenlijk bedoeld voor het moment dat je videokaart wat ouder werd, je deze kon overclocken voordat je een nieuwere gaat gebruiken, je kon dan je videokaart meenemen naar een sneller systeem, en bij traagheid deze overclocken.

Dan zie ik de specificaties van jou videokaart:

■Engine clock speed: 500-725 MHz
■Processing power (single precision): 480-696 GigaFLOPS
■Polygon throughput: 500-725M polygons/sec
■Data fetch rate (32-bit): 48-69.6 billion fetches/sec
■Texel fill rate (bilinear filtered): 12-17.4 Gigatexels/sec
■Pixel fill rate: 4-5.8 Gigapixels/sec
■Anti-aliased pixel fill rate: 16-23.2 Gigasamples/sec
■Memory clock speed: 800-900 MHz GDDR5 or DDR3
■Memory data rate: 3.2-3.6 Gbps GDDR5 or 1.6-1.8 Gbps DDR3
■Memory bandwidth: 51.2-57.6 GB/sec (GDDR5) or 25.6-28.8 GB/sec (DDR3)

hier de kloksnelheid van je ramgeheugen:
8,00 GB Dual-Kanaal DDR2 @ 398MHz

je processor:
AMDAthlon II X4 620
PN: ADX620WFGIBOX, CPU-voet: Socket AM3, Klokfrequentie: 2,6 GHz, Cores: 4, Productie-procédé: 45 nm, Geïntegreerde graphics: Nee

waarom zou je die overclocken?

Je ramgeheugen heeft een veel kleinere kloksnelheid dan je videokaart.
Je moet van dat soort geavanceerde instellingen afblijven, omdat je dit kan vergelijken alsof je in een auto zit en jij met je wielen van je auto sneller wil dan de rest van de auto.
Dus je ging iets overclocken terwijl je nog nooit had gehoord van kloksnelheden, niet meer doen hoor!
Succes.

En ga nu niet naar de winkel rennen en ramgeheugen kopen met hogere kloksnelheden, anders start je pc straks helemaal niet meer op.
Kloksnelheden van geheugen moederbord en processor behoor je dan allemaal in de gaten te houden, daar kan je niet zo maar van alles inkwakken, ok?

Dus het probleem was niet de AMD drivers pack, maar dat wat er tussen de stoel en de monitor zit :)
Meestal wordt je ook in de software gewaarschuwd dat je kloksnelheden niet moet veranderen als je daar niet kundig in bent.
Volgende keer luister je daar gewoon wat beter naar :D
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf helemaal niks overgelocked, ik zei alleen dat het aan die software lag waarin je dat kan doen (inclusief veel andere dingen die je in kan stellen). Misschien heb ik ooit iets veranderd in deze software (verder niks aan de kloksnelheden ofzo) hoe dan ook ik zal vandaag nog even door testen, maar de afglopen dagen is het goed gegaan!
 
@Erik, complimenten. Interessante reacties van je :)


@EgbertJan, heb vorige week precies hetzelfde gehad wat jij beschrijft. Was er al snel achter dat de ( PCI-e ) videokaart de boosdoener was. Werk nu
alleen met de onboard ( ik game niet ) kaart en sinds geen enkel probleem meer.
Heb het vermoeden dat het geheugen van de kaart brak is.
Enkele reis kliko :(

PS. Kun je externe kaart in een andere machine testen ?
 
Ik heb zelf helemaal niks overgelocked, ik zei alleen dat het aan die software lag waarin je dat kan doen (inclusief veel andere dingen die je in kan stellen). Misschien heb ik ooit iets veranderd in deze software (verder niks aan de kloksnelheden ofzo) hoe dan ook ik zal vandaag nog even door testen, maar de afgelopen dagen is het goed gegaan!

Dank je Coenraad, en handig dat je je ervaringen deelt, ook net met akronis in lolliepop's topic ;) .
Egbertjan, ok, sorry :) "nu kan ik niet meer goed tweaken (overlocken via de software)" las ik dus daarom dacht ik dat.
Nu je typte: Ik heb zelf helemaal niks overgelocked (+c = clocken, locken is een andere betekenis) begrijp ik dat het daar niks mee te maken had.
Maar dan kan het zijn dat deze misschien op 398Mhz (gelijk aan snelheid ram) ingesteld kan worden, proberen kan je altijd.
En als je pci kaart met alleen de drivers wel werken, dan kan je die wel gebruiken.
Zolang dat goed gaat zijn er in principe geen zorgen, ik installeer van mijn videokaart ook alleen de drivers.
Alle software laat ik weg, maar dat komt ook omdat ik weet dat ik dat niet nodig heb en het me 1 proces scheelt.
ik heb ook een wat jongere processor, i7, en 4GB ram, die is 1333 MHz.
Ik kan het wel installeren en aan en uitschakelen, je kan dan kijken of je dat in de software zelf kan doen, of in MSCONFIG systeemconfiguratie > tabblad opstarten.

Weet je nog hoe de kloksnelheid ingesteld stond toen het mis ging?
De onboard kaart uit als de pci er in is is beter, kost ook minder energie.

En probeerde je ook een ander PCI slot uit?
de onderste PCI sleuf is vaak goed geschikt voor kaarten waar je een bijvoorbeeld een ouwe camera aan kan hangen van voor de USB tijd.
Zou je dat in de andere sloten doen, dan krijg je met een ouwe camera kaart er aan een foutmelding, dus bij de meeste moederborden met 4 PCI sloten heeft de onderste wat meer functies. Je kan ze uiteraard allemaal eens uitproberen. dat is inderdaad wat werk, en als het niet hielp voor niets, maar zo kom je er wel achter.
 
Laatst bewerkt:
@Erik, complimenten. Interessante reacties van je :)


@EgbertJan, heb vorige week precies hetzelfde gehad wat jij beschrijft. Was er al snel achter dat de ( PCI-e ) videokaart de boosdoener was. Werk nu
alleen met de onboard ( ik game niet ) kaart en sinds geen enkel probleem meer.
Heb het vermoeden dat het geheugen van de kaart brak is.
Enkele reis kliko :(

PS. Kun je externe kaart in een andere machine testen ?
`

Tot nu toe werkt alles prima, dit is de derde dag waar ik helemaal niks merk (normaal had ik dit probleem elke dag weer)! Toch bedankt voor jouw ervaring, maar volgens mij is dat hier niet helemaal van toepassing :)



Dank je Coenraad, en handig dat je je ervaringen deelt, ook net met akronis in lolliepop's topic ;) .
Egbertjan, ok, sorry :) "nu kan ik niet meer goed tweaken (overlocken via de software)" las ik dus daarom dacht ik dat.
Maar dan kan het zijn dat deze misschien op 398Mhz (gelijk aan snelheid ram) ingesteld kan worden, proberen kan je altijd.
En als je pci kaart met alleen de drivers wel werken, dan kan je die wel gebruiken.
Zolang dat goed gaat zijn er in principe geen zorgen, ik installeer van mijn videokaart ook alleen de drivers.
Alle software laat ik weg, maar dat komt ook omdat ik weet dat ik dat niet nodig heb en het me 1 proces scheelt.
Ik kan het wel installeren en aan en uitschakelen, je kan dan kijken of je dat in de software zelf kan doen, of in MSCONFIG systeemconfiguratie > tabblad opstarten.

Weet je nog hoe de kloksnelheid ingesteld stond toen het misschien?
De onboard kaart uit als de pci er in is is beter, kost ook minder energie.

Sorry, mijn fout dat ik dit erbij vermelde ik wou alleen even extra informatie geven wat ik bedoelde met deze software. Als ik verder geen software nodig heb en alleen de drivers is het volgens een goede situatie zoals het momenteel is.

Bedankt voor alle reacties die geleverd zijn! Als ik weer problemen krijg kom ik vanzelf weer langs!
 
Nou, al met al dan toch mooi zo dan Egbertjan :) gelukkig dan dat de kaart niet stuk is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan