Windows 7 en WD Advanced Format disk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schrikbeeld

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2008
Hi all,

Ik heb een Dell Optiplex 755 met een Western Digital 2TB WD20EARX disk en BIOS V21, waarop ik W7 Ultimate installeer en ik krijg alleen maar problemen.
Installatie vanaf DVD, partitioneren met W7 installprog: 1 partitie 60GB waarin W7 komt en de rest in een 2e part.
Install loopt goed, systeem is bootable, upgrades lopen ok, dus ook veel rebooten.
Na een paar dagen wil hij soms niet booten: bootdevice not found. Dit wordt erger tot helemaal niet meer bootable.

Volgens WD is de disk een Advanced Format disk waarvoor je KB982018 nodig hebt, dus alles opnieuw installed met deze KB patch.
Zelfde probleem.

Disk retour leverancier en een nieuwe disk: zelfde probleem

Dell diagnostics geeft geen fouten (gedraaid op disk maar ook op de rest van de hardware).

Wie weet raad?

Ligt dit mogelijk ook niet aan de BIOS van je moederbord? Is er werkelijk data verloren als je deze error krijgt? indien je een "reset to factory defaults" in je bios uitvoert na zo'n error, werkt het dan mogelijk wel weer?

Er zijn bij Dell 2 statussen voor compatibiliteit met W7:
- Compatible with Windows 7
- Tested for basic Windows 7 functionality
De Optiplex 755 is van de 2e soort.

De BOIS is de meest recente (A21), reset naar factory defaults geeft dezelfde klachten.
En als de PC niet meer bootable is staat alle data er nog wel op, de disk is in een andere PC nog gewoon leesbaar.

Zoals ik al schreef geeft de Dell Diagnostics geen probleem aan.
Ook de Advanced Format Detection Tool (DellAFDT.exe) geeft aan dat alles prima is, dus inderdaad een AF disk maar netjes aligned zoals het hoort:
C:\Dell\Drivers\NXCXK>DellAFDT.exe
Model: WDC WD20EARX-00ZUDB0
Serial#: WD-WCC1H0370389
Advanced Format: Yes
Logical sectors per physical sector: 8
Logical sector size (in bytes): 512
Partition Alignment: Aligned
Partition 1: Aligned [Not assigned]
Partition 2: Aligned [C:]
Partition 3: Aligned [D:]
Identify Data Word 106: 0x6003
Identify Data Word 117: 0x0
Identify Data Word 118: 0x0
Identify Data Word 209: 0x4000

Tja volgens de specs lijkt die computer veel op de huidige computer van mijn vrouw (hoewel haar processor en videokaart een stuk krachtiger zijn) en die draait perfect met een grote harddisk en windows 7 pro. Tenzij er iets heel Dell specifieks aan de hand is lijkt me compatibiliteit niet het probleem.

Als de hardisk in orde is en de bootpartitie raakt niet beschadigt, dan moet de BIOS haast wel de boosdoener zien. Heb je al geprobeerd om in AHCI mode te werken? of als je dat al doet terug te schakelen naar IDE? beide methodes gaan wat anders om met extended command sets.

Hij staat nu in AHCI
Als je wilt overschakelen naar ATA geeft hij een waarschuwing dat het systeem unbootable kan worden en OS reinstalled moet. En dat heb ik al een paar keer gehad :confused:

Wat zijn trouwens de verschillen? Ik heb nooit wat aan deze setting veranderd.

Het verschil is de aansturing van de harddisk. Je hebt 4 standaard manieren van aansturen:

IDE (oude, meest eenvoudige manier van aansturing)
SCSI
AHCI sata specifieke interface
RAID

IDE is ouderwets en werkt niet altijd efficient met nieuwere devices zoals SSD's, maar het is het meest compatible protocol. Overigens kan het inderdaad dat windows niet meer boot, maar het terugzetten van de setting zou dat op moet lossen. Er wordt niets physiek aangepast wat onherstelbaar is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan