Windows 7 en Windows XP als dualboot

Status
Niet open voor verdere reacties.

geertd

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2008
Berichten
340
Laatst heb ik de HDD van mijn computer helemaal totaal leeggemaakt.

Daarna heb ik als eerst Windows 7 geïnstalleerd, deze had een nieuwe Uli Sata driver nodig voor de HDD en die heb ik dus meegeïnstalleerd.
Na Windows 7 heb ik als dualboot Windows Vista geïnstalleerd, werkte (en nu nog steeds) prima.
Nu wilde ik uiteindelijk ook nog Windows XP installeren, maar bij het selecteren van de partitie waarop XP geïnstalleerd moet worden krijg ik een blauw foutmeldingsvenster en moet de computer opnieuw worden opgestart. Daarna begint alles weer opnieuw.

Ik denk dat het installeren van Windows XP niet lukt doordat hij niet kan werken met de nieuwe driver voor de HDD voor Windows 7.

Kan Windows 7 en Windows XP niet als dualboot (eigenlijk triple boot met Vista erbij) bij elkaar op 1 PC? Of kan ik 2 drivers installeren voor de HDD?

Alvast bedankt,
Geert
 
In feite begin je bij 'n multi boot eerst bij 't oudste systeem,in dit geval Xp,niet alleen omdat 't ook door Microsoft wordt aangeraden maar omdat 't nieuwste/laatste besturingssysteem ook de uiteindelijke Bootrecord bepaalt.
Aangezien het 3 verschillende besturingssystemen zijn met allemaal verschillende en steeds geavanceerder bootprocedures is 't niet vanzelfsprekend dat je ze in willekeurige volgorde kunt installeren.
Je zou 't met deze tool kunnen proberen.
Persoonlijk betwijfel ik of 't in deze volgorde lukt.
 
Eerder had ik het al in een andere volgorde gedaan:
XP dan Vista en als laatste Windows 7
XP en Vista werkten goed samen, maar Windows 7 had een nieuwe HDD driver nodig. Daarna deden Vista en Windows 7 het wel, maar XP startte niet meer op.
 
Welke windows 7 versie heb je? Want als je professional, enterprise of ultimate hebt kun je de XP mode anders installeren.

Greetzz,
Timo
 
Welke windows 7 versie heb je? Want als je professional, enterprise of ultimate hebt kun je de XP mode anders installeren.

Greetzz,
Timo
Ik heb Ultimate, maar ik gebruik de XP mode niet maar ik wil gewoon XP als triple boot naast Windows 7 en Vista op een andere partitie installeren.
 
Mijn systeem is triple-boot (XP, Vista, Win7) en dat werkt goed.
Ik heb eerst XP, daarna Vista en tenslotte Win7 geïnstalleerd. Je moet het natuurlijk wel allemaal op aparte partities zetten en ieder volgend OS vanuit een vorig installeren (op een schone partitie).
Ik gebruik Vista BootPro om de teksten (XP ipv oudere versie van Windows) en de default opstart te veranderen.

Ik heb mijn data op een 4e partitie (eigenlijk een andere schijf) en laat de diverse Windows allemaal naar dezelfde documenten wijzen, dat werkt goed, al is Vista soms wat vervelend met eigendomsrechten.
Ook de Outlook (2003 en 2007) gebruiken hetzelfde .pst-bestand.

Je kan ook nog hier kijken: http://www.sevenforums.com/tutorials/8057-dual-boot-installation-windows-7-xp.html
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan