Windows 7 extreem traag & loopt vast na schone installatie op SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

ysdragon

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2014
Berichten
8
Hallo mensen,

ik & mijn kamaraad zijn gister de hele dag/nacht bezig geweest om W7 op een nieuwe SSD te krijgen.
Hoe simpel kan het zijn, toch?
We hebben 3 nieuwe SSD schijven geprobeerd, en 4 verschillende W7 exemplaren, waarvan de laatste na frustratie een torrent is geworden.
Wat zien we over het hoofd???
In het BIOS hebben we eerst de AHCI aan gezet. na meerdere malen proberen zonder succes, hebben we het in "Storage configuration" van ACHI naar Native IDE gezet
hierdoor werd de boot opzich al razend snel, maar in Windows zelf bleef het een ramp +-15 minuten om start menu te openen.
Netwerk boot geprobeerd, usb boot geprobeerd, de dvd's zelf geprobeerd... geen succes.
De boven genoemde instelling zou in principe toch het enige moeten zijn wat van belang is speciaal voor SSD schijven?
of zijn er nog meer instelling die aangepast moeten worden in het BIOS?

Groet & bij voorbaat dank voor uw reactie(s)

Edit: de "Storage Configuration" heeft 2 onderdelen, en we hebben de "OnChip SATA type" naar Native IDE gezet. onder "onboard devices" staat de
"Controller mode" gewoon op AHCI.
 
Laatst bewerkt:
Merk en type moederbord?
Met een uefi bios en secure boot op off?

Die AHCI is ipp niet nodig voor een ssd maar als er later harde schijven bij komen wel.
 
ohh ja logisch hahaha sorry,

Die beide instelling staan op off.
moederbord : Asus Extreme M2R32 -MVP

En er gaan straks inderdaad meerdere schijven in, maar met dit gepruts heb ik besloten alles er eerst uit te halen en functionerend te maken voordat het er weer bij in komt.

ohhh en de OS is Windows 7 Ultimate x64
 
Laatst bewerkt:
Ow, das een oudje en heeft geen uefi bios en secure boot.

Kan ook niets verzinnen waarom de sata poorten niet op ahci mode willen.
Enige wat ik kan verzinnen dat W7 toch niet de juiste driver on-board heeft en die zijn er ook niet, de laatste was voor Vista en zijn alleen met de grafische geïntegreerd.

Neem aan dat of SATA1 of 3 is gebruikt voor de bootdisk.

Indien je hem op ahci hebt staan en je boot met een ssd eraan, je gaat weer naar de bios en dan in main, dan de ssd, zelfde opties als in de manual?
 
Elke SSD tot nu toe hebben we op SATA1.


"Indien je hem op ahci hebt staan en je boot met een ssd eraan, je gaat weer naar de bios en dan in main, dan de ssd, zelfde opties als in de manual?"

Uw laatste zin snap ik niet. Kunt u dit anders verwoorden?

Kan het zijn dat het moederbord misschien kuren heeft trouwens?
 
Dus in de bios de ahci optie op enabled zetten, pc uit, ssd aan de sata1 poort, booten en naar de bios gaan, daar kijken of de ssd op sata 1 staat en bij de opties ervoor kijken of die er zijn.
Als de SSD dan niet wordt gezien ziet W7 hem ook niet uiteraard.

Bordje was voor XP/2Wk en Vista bedoeld en vind ook nergens aparte drivers voor de southbridge, die SB600, voor W7.

Indien je een floppy drive hebt zou je ze voor XP-64/win2003 bit erop kunnen proberen, de sata driver dien je dan zo te laden voor die OS'en, zou in W7 niet hoeven maar dan zou het werken.
 
Ok, ik zie nu pas dat ik misschien niet helemaal duidelijk ben geweest.
De installaties tot nu toe draaien als een trein, de SSD word gezien ook. MAAR , na installatie als windows volledig is opgestart,
en je zou bijvoorbeeld menu start openen, duurt dit gewoon een kleine 15/20 minuten voordat dit daadwerkelijk gebeurd.
zelfde geld voor openen van deze computer... eigenlijk elke handeling.

Ik heb het inmiddels voor elkaar gekregen om Windows update uit te voeren, in de hoop op driver updates & mogelijke oplossing.
Deze handeling heeft nu een halve dag geduurd.

Ook heb ik inmiddels gezien dat als ik de instelling in het BIOS op bijvb. Legacy IDE of Native IDE zet, dat het automatisch terug word gezet naar ahci.

Kan ik misschien op een bepaalde manier er achter komen of het een hardware probleem is? bijvb. het moederbord via een programma ofzo testen op een ander systeem? als dat bestaat....
De SSD schijven heb ik inmiddels getest, en die functioneren zoals het moet. Blijven niet veel opties over zo hahahaha

Mijn kamaraad mag morgen zijn kast komen halen, want na de 3de dag is mijn geduld al wel op lol en riskeert de pc een enkele reis door de ruit :evil:
Ik leer hier wel van dat ik gewoon lekker bij mijn "langzame" HDD's blijf :D

Bedankt voor al uw tijd tot zo ver al trouwens!! :thumb::thumb::thumb:
 
Laatst bewerkt:
Ow mij een beetje op het verkeerde been zetten.:eek:
Dan wijt ik het aan die prut chipset van AMD, schoenmaker............

Dan zou je eens bij de updates naar die drivers voor de AMD chipset kunnen zoeken of die erbij zitten, zo ook kun je in eventvwr.msc bij de windows logboeken en systeem neuzen waar de problemen zitten.
Met een SSD zou W7 binnen 8 seconden zijn opgestart.................
 
Dezelfde problemen ondervonden. Installeren van W7-64 enorm traag.
Twee Oplossingen gevonden:
1) In BIOS disable de floppydrive (wanneer er geen drive aanwezig is uiteraard).
2) Wanneer een SSD geinstalleerd moet worden, eerst overige HD's loskoppelen.
Suc6
Joop
 
@ Johil :
En er gaan straks inderdaad meerdere schijven in, maar met dit gepruts heb ik besloten alles er eerst uit te halen en functionerend te maken voordat het er weer bij in komt.
Het zou helpen als u eerst leest, voordat u iets neerzet, maar toch bedankt.

@ Lange Pier: Helaas, ik heb nu alles geprobeerd & dit gaat mijn kunnen te boven denk ik. Gelukkig weet ik van niets, alles. Dat scheelt weer :p
Ik heb nog een diagnostisch programma van samsung (de SSD's fabrikant) gevonden, en heb deze in Windows veilige modus met netwerk kunnen installeren.
Overigens werkt alles 100% en uitermate snel in veilige modus (wat ik weer bijzonder merkwaardig vind).
Maar terug naar dat programma; Deze gaf aan dat de AHCI modus uit staat, en dat het type SATA aansluiting van het moederbord "onbekend" is. Dit terwijl de AHCI wel degelijk aan staat in het BIOS. De SATA aansluiting kijk ik even niet naar, volgens mij is SATA gewoon SATA, tenzij er nadrukkelijk wat anders bij staat (bijvb SATA II/300, SATA III/600) De gebruikte SSD's ondersteunen alle. En het moederbord ondersteund SATA & SATA II/300.

In ieder geval wil ik u nogmaals bedanken voor uw tijd & hulp.

Sinds deze week is het dus officieel dat ik dus nog niet eens een SSD aan de gang kan krijgen meer hahahaha
Er word nu gekeken naar een nieuwer moederbord, misschien is dit het probleem.
 
Lijkt mij wel een goede stap, een mobo met een SATA 600Gb/s aansluitingen.
Vermoedelijk ziet windows/samsung de sata niet om dat die in de bios op IDE staat.

Maar als het zo traag gaat in volledige modus en normaal in veilige modus is dat een driver die dwars ligt, die worden niet geladen in veilige modus alleen de standaard die nodig zijn.
Kijk eens via start, zoeken, eventvwr.msc, windows logboeken en systeem of je er wat over kunt vinden, en ook via apparaatbeheer en bij beeld verborgen apparaten weergeven, geen gele uitroeptekens?

PS, probeer de chipsetdriver voor Vista vanaf de Asus site.
 
Laatst bewerkt:
mmm raar en bovendien echt *** voor jouw! :/ zoveel werk en tijd verliezen.
Enige waar ik kan aan denken is mss iets met je ram?
Aangezien dit hier nog niet vermeld is?

Hou me zeker envast op de hoogte wil graag weten wat het probleem was!

mvg

Zettekakkers:thumb:
 
@ Zettekakkers: De RAM heb ik in een andere pc gezet, en met een diagnostisch programma na gelopen, de RAM werkt prima.... Ik gok nog steeds op het moederbord.
Bedankt voor ook uw tijd!

Het probleem is verre van opgelost. Maar morgen zijn de nieuwe onderdelen er.
Asus Sabertooth 990FX R2.0 moederbord. AMD FX 8350 black edition CPU. En ik geloof dat er ook nog Ram bestelt is... geen idee dat zie ik dan wel.
3x raden wie dat in elkaar mag gaan zetten hahahah.

terug naar topic: Ik meld het wel even of de windows het normaal gaat doen. Zo niet ziet u dat ook :p (ik gok op het laatste, maar de wonderen zijn de wereld nog niet af)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan