Windows 7 geheel backuppen

Status
Niet open voor verdere reacties.

lolliepop

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2010
Beste mensen,

Na aanleiding van mijn windows 8 pro onderwerp, heb ik dus windows 8 PRO binnengekregen.
Het zou een bootable CD moeten zijn, anders is het gewoon een upgrade.

In ieder geval, ik heb nog een windows 7 op m'n pc staan nu, met allemaal programma's.
Dat wil ik dus niet zomaar formatteren, er staan nog belangrijke dingen op. Nu kan ik heel makkelijk een upgrade doen, maar ik heb liever een schone win8 PRO installatie.

Dus mijn vraag is: Kan ik windows 7 geheel backuppen? Alle programma's/instellingen/accounts//games echt ALLES wat op de C schijf staat backuppen? Het is ongeveer 90GB aan data, de D schijven enzo kan ik altijd herinstalleren (qua games).
Ik heb een externe HDD, kan ik het daarop backuppen?

Een dual boot is niet mogelijk, ik heb geen ruimte meer over op m'n SSD en harde schijven gebruik ik voor data.

Al mijn vragen nog op een rijtje:
Kan ik windows 7 geheel backuppen[/B]? Alle programma's/instellingen/accounts//games echt ALLES wat op de C schijf staat backuppen
Kan ik windows 7 op een externe HDD backuppen? (USB 2.0 aansluiting)
(extra vraag) Stel ik heb heel die windows 7 backupped (indien mogelijk), en het staat op een externe HDD. Dan heb ik niets op m'n pc staan, hoe 'installeer' in dan windows 7 vanuit de backup weer terug?

Hopelijk kan iemand mijn vragen beantwoorden,
alvast bedankt!

met vriendelijke groet,

Lolliepop

Laatst bewerkt:
Inderdaad is Acronis 1 van de bekende en zeer goede stukjes software. Er zijn natuurlijk genoeg gratis alternatieven, zie ook dit linkje: klik

(Zelf vind ik het gratis linkje van de jean een zeer amateuristische site hebben)

Bedankt allemaal voor de linkjes, maar stel ik heb dus met 1 zo'n programma een backup gemaakt van hele windows, hoe installeer ik dat dan weer terug op een PC met helemaal geen OS erop?
En kan je dit op elk opslagapparaat backuppen, dus dat ik vanuit een externe HDD die backup weer installeer?

Je moet dan akronis hebben geinstalleerd.
Je hebt tenslotte een image gemaakt dan met dat programma, dus als je iets terug wil zetten moet je dat installeren en dan de image terugzetten.
De image bestanden heb je dan opgeslagen.
Zonder akronis geinstalleerd kan je de image dus niet terugzetten.
Eenmaal akronis geinstalleerd kan je die ook niet zo maar uitschakelen in de opstartprocessen, anders krijg je een BSOD.
Aangezien het programma drivers installeert.
Dus bij elke terug gezette image heb je dan akronis geinstalleerd.
Mocht je die willen uninstallen na een back-up, dan krijg je foutmeldingen in de eigenschappen van Computer.
Je zou dan registerregels van akronis moeten verwijderen uit het register om de eigenschappen van computer weer te kunnen benaderen na een uninstall van dat programma.
Maar omdat de meeste dat niet doen, omdat in het register geen geklungel voor mag komen, zal je dan ook vast blijven zitten aan het programma van akronis.

Je hebt gekozen voor windows op een ssd kaart, de voordelen wegen niet op tegen de nadelen.
Tenminste, dat is wat ik overal lees.
Windows op een ssd kaart willen hebben terwijl je een jonge PC hebt, is dat een soort sport?
Net zoals je laatst dacht dat al je problemen bij het installeren van windows 8 dan wel voorbij zouden zijn?
Handelsgeestig is dat.
In deze wereld draait alles om handel, en jij koopt het liefst het nieuwste van het nieuwste vertelde je laatst tegen mij.

Aangezien je dat zo wil, en ik me echt afvraag waarom je die vele nadelen er bij neemt terwijl op een snelle pc windows op een hdd goed werkt.
windows systemen worden vanzelf langzamer als je niet wil bijhouden wat er met installaties meekomt in de opstartende processen en services.
het is een multifunctioneel systeem werkend op een hybride kernel.
Als je graag online games speelt, dan zou een play station toch een beter systeem zijn?

Wat je ook installeerd, je zit in een zeer geavanceerd besturingssysteem waar zo veel op de achtergrond gebeurd....
Volgens mij met een beetje kennis vergaren over wat wel en niet kan, had je lang niet zoveel werk er van gehad.

Ik ken een beetje je voorgeschiedenis omdat ik je al eerder antwoorden heb gegeven.
Windows is een systeem waarbij alles vanzelf gaat, en snel, alleen wat er allemaal gebeurd in het systeem, daar heb je dan pas last van als iets niet meer lukt.
en windows op een ssd kaart, het schijnt allemaal te kunnen, maar ssd kaarten zijn er niet voor gemaakt, vandaar al die nadelen die je dan tegen het lijf loopt.

de nadelen zijn dus dat een ssd kaart veel sneller slijt bij veel data schrijven en overschrijven.
De nadelen zijn dan weer dat je je geinstalleerde programma's op je hhd moet installeren, omdat de ssd kaart te klein is ook.
en windows met alle updates, daar wordt veel op geschreven en gewist op de achtergrond.
Zo kan je beter niet te vaak windows defragmenteren op een ssd kaart, want dan slijt die nog sneller.
Kan je me vertellen wat voor processor je hebt, en hoeveel ram? want snelheidswinst in geval dat hoog is, zal niet veel verschil maken.

Wil je snelheid, dan ga je niet op jou redelijk nieuwe computer windows op een ssd kaart installeren met alle nadelen van dien, dan kijk je naar je RAM geheugen en je processor.
Je zou 16 GB ram in je pc kunnen hebben, en de opstartprocessen bij houden, dan had je een gouden systeem gehad.
Maar goed, dat kan je uiteraard zelf beslissen, ik geef je wat info over windows zelf.
zoals deze site:
http://computertotaal.nl/cursussen/20758-overstappen-op-een-ssd.html

Je leest er onder andere:
hij is sneller, stiller en energiezuiniger
Sinds wanneer zijn harde schijven lawaaig?
En heeft je hdd geen stroom meer nodig als je er een ssd kaart met windows er op bij hebt? nee, het komt er bij dan.
En sneller? vandaar dat je nu nog steeds aan het rotzooien bent ermee.
En, alle mogelijkheden zoals een dualboot, en gewoon programma's installeren, zijn nu ook niet meer bereikbaar voor je.

ze vertellen zo mooi de voordelen, maar de nadelen, die moet je zelf maar uitzoeken, bizar he?
En dat, omdat mensen sneller en sneller willen, terwijl er vele betere manieren zijn om je computer snel te hebben, en te houden.
het is wel ergens goed voor, voor de handel in ssd kaarten bijvoorbeeld.

Succes.

Ps als windows niet op een hdd willen installeren maar perséé op een ssd kaart, kan ik dat vergelijken met een soort geloofsovertuiging?
Misschien is de kans groot dat je daardoor nog lang allerlei dingen tegenkomt waarmee je dan blijft kwakkelen.
Dat probeer ik je dan te vertellen, ook al klinkt het minder leuk. :o

Heeft iemand een windows 7 systeem gebackuped met de gratis progjes?
en won het van windows beveiliging?
Heeft iemand het zelf uitgeprobeerd? Omdat een image van akronis (betaald) in terug gezette vorm ook niet 100% ideaal is.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord eric.
Dus als ik een backup maak met programma's, moet ik eigenlijk gewoon win7 weer installeren, en dan met dat programma de image terugzetten?

Dan moet dat programma voor altijd op m'n pc staan, heb ik ook niet echt zin in.
Kan het ook niet met windows zelf, een backup maken?

Of een andere manier zonder dat er allerlei programma's geïnstalleerd moeten worden, die vervolgens bij het terugzetten van de backup (Op een lege PC) ook moeten blijven staan?

in windows 7 zelf zit inderdaad ook een back up functie.
maar ik gebruik die dingen nooit.
Ik zal je de back-up functie tonen in windows 7:
blader naar C:\WINDOWS\system32 en dubbelklik op services.msc
Kijk of de services Windows Backup ingeschakeld is.
Dan ga je naar het Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen en opent back-up maken en terugzetten.
Dat is de plek waar je dat kan regelen.
Succes.

Oké, maar ik bedoel stel ik maak nu een backup van alles wat er op m'n PC staat, die backup gooi ik op een externe HDD.
Vervolgens formatteer ik alles op m'n pc. Ik wil dan die backup terugzetten, dat kan dan niet direct van die HDD op m'n PC installeren, zodat nadat de installatie alles weer was zoals het was?

Acronis heeft mij nog nooit problemen opgeleverd.

Gebruik de betaalde versie ( kost ong. $ 40,- ).
Na installatie maak je een bootable cd.
Zet een image op je externe HDD. Als je HDD ( C:\ ) geformatteerd is ( of leeg, gecrashed ) start je op met de cd en zet je op een
simpele wijze je image weer terug :)

Ik doe het liever gratis, ik stap over op windows 8 maar toch wou ik een backup voor het geval dat.
Erik bedankt voor je linkjes, stel ik maak met windows 7 zelf zo'n backup, en ik sla die op op een externe HDD. Vervolgens formatteer ik m'n PC, kan ik dan dus gewoon met die backup weer windows opnieuw installeren, zonder dat er eerst iets opstond? Dat was me nog niet helemaal duidelijk.

Laatst bewerkt:
Bedankt, maar dit beantwoord m'n vraag nog niet echt.
Als ik dus zo'n image heb gemaakt, opgeslagen, en m'n pc formatteer, kan ik dan dus gewoon met die backup windows weer installeren zodat het was toen ik die backup maakte? Dus is die image dan bootable oid?

Die link van Lange Pier is erg duidelijk :)
De link van akronis doorlezen, dat is dan niet gratis, ook erg duidelijk, ik ga m niet citeren, lees alle onderdelen door die er beschreven staan..
Je kan ze allemaal op een DVD branden, usb stick zetten e.d.
Succes

Heb net even gekeken hoe het moest, ik heb gewoon op m'n normale backup HDD (intern) een backup gemaakt, daarna kreeg ik de vraag of ik een systeemherstelschijf wou maken (niet gedaan nu want heb geen cd's).
Moet die CD dan de hele backup bevatten? Backup is 160-170GB groot, dat gaat dus niet op een CD lijkt me.

Dus ik maak een backup op de externe HDD, dan klik ik bij 'wilt u een systeemherstelschijf maken' JA.
Vervolgens kan ik die CD dus branden, en in een PC doen die geen OS heeft.
Dan de externe HDD erin doen, vervolgens installeert hij dan windows bij het punt dat ik de backup heb gemaakt?

ja, dat kan je op je harde schijf zetten.
Je kan toch ook vanaf je harde schijf booten in de bios?
Probeer dat eens.

160 kan niet op cd of dvd
Een kale windows 7 sp1 geinstalleerd is rond de 30 GB.
dat betekend dat je toch wel voor ongeveer 130 geinstalleerd hebt.
Koop anders een 2de ssd kaart, maak een backup en zet die op die andere ssd kaart, dan heb je ze beide nog.
betere back up heb je niet.

Laatst bewerkt:
Ik ga dan op zaterdag het even proberen, en dan doe ik gelijk windows 8 erop, even een lijstje maken van welke programma's ik moet herinstalleren etc.
Maar booten vanuit de BIOS, kan ik dan gewoon zonder een CD die 'image' booten? anders doe ik dat gewoon.

ja, dat kan je op je harde schijf zetten.
Je kan toch ook vanaf je harde schijf booten in de bios?
Probeer dat eens.

160 kan niet op cd of dvd
Een kale windows 7 sp1 geinstalleerd is rond de 30 GB.
dat betekend dat je toch wel voor ongeveer 130 geinstalleerd hebt.
Koop anders een 2de ssd kaart, maak een backup en zet die op die andere ssd kaart, dan heb je ze beide nog.
betere back up heb je niet.

Laatst bewerkt:
Ok, een Acronis True Image Backup (*.tib) kan je "spannen" oftewel verdelen in kleinere stukken, bv. 4.3GB/DvD. Je maakt dan eerst de backup op iets van een vrije ruime hardeschijf in opvolgend genummerde CD/DvD-formaat .tib's, & die brand je dan (op de laagst mogelijk beschikbare snelheid) op CD/DvD.

Overigens: Welk merk interne harde-schijf (of -schijven) heb je? Misschien kan je bij de fabrikant een Acronis gratis ophalen... Vergeet niet eerst een Opstart-Medium te maken (CD/DvD, & daarvoor moet je het eerst op een computer installeren)!...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan