Windows 7 herinstalleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

toetsenbord

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2010
Hallo,

Graag zou ik Windows 7 opnieuw installeren. Ik heb een laptop van Toshiba, waar in het begin al allerlei programma's van Toshiba op waren geïnstalleerd (o.a. Toshiba Bulletin board ...). Voor het herinstalleren heb ik een herstel-dvd die ik zelf moest maken in het begin. Nu had ik enkele vraagjes:

- Wanneer ik Windows 7 opnieuw heb geïnstalleerd, zijn deze Toshiba-programma's dan weg?

- Op mijn computer was Works voorgeïnstalleerd. Niet dat ik het veel gebruik, maar zou ik dit er terug kunnen opzetten ? (hier is geen cd voor meegeleverd)

- Ik heb 2 schijven: C en D. Op D staat niets, behalve een map "HDDRecovery". Bij het read-me bestand staat dat ik deze bestanden niet mag verwijderen. Wanneer ik Windows herinstalleer wil dus dat alles van de C schijf wordt gewist, maar dus niets van de D-schijf. Gaat dit ?

- Is dat moeilijk herinstalleren? Moet ik formateren? Hoe doe ik dat? Heeft iemand misschien een site waarop een soort handleiding of tutorial van dit staat? Heb al gezocht, maar nergens staat een handleiding ...

Dank bij voorbaat,

Die herstel DVD die je in het begin hebt gemaakt is waarschijnlijk gemaakt met software van Toshiba zelf?

Het kan zijn dat het dan gaat om een back-up van Windows, in dat geval zal Windows gewoon worden teruggebracht op het moment van het maken van de herstel DVD.

Mocht het dan toch echt gaan om een recoverydisk dan wordt Windows geherinstalleerd. Al jouw programma's van Toshiba zullen weg zijn maar je kan die terug eenvoudig downloaden op hun website.
Bij de installatie moet je vervolgens kiezen op welke schijf je Windows wilt installeren, C of D. Zolang jij schijf D niet formatteert blijft de informatie daarop bewaard.

Wat betreft het formatteren, je de PC opnieuw opstarten en opstarten vanaf de Windows DVD. Enkel zo kan je schijf C (en eventueel D, dit is niet verplicht) formatteren. Het formatteren kan je trouwens niet ongedaan maken.

De installatie verloopt verder eigenlijk heel simpel.

Maar het hangt er natuurlijk vanaf of je een back-up hebt of echt een recovery disk. Je zal het wel merken.

1. Toshiba software
Als je Windows 7 herinstalleert kan je kiezen om volledig opnieuw te installeren of om te overschrijven. Bij overschrijven is de kans het grootste dat deze programma's erop blijven staan. Maar ik ben er vrijwel zeker van dat deze weg zullen zijn helaas.
2. Works installeren
Hier heb je helaas wel de CD voor nodig. Ik twijvel of het werkt, maar je zou kunnen proberen om de gehele map van Works (in de Program Files map) te kopiëren naar een externe schijf, en als Windows 7 opnieuw is geinstalleerd deze weer terug in de Program Files map te plaatsen.
3. De C- en D-schijf
Als de bestanden van de D-schijf niet gewist mogen worden, moet je Windows 7 uiteraard op de C-schijf installeren. Dit zal geen gevolgen hebben voor de D-schijf. Als de bestanden echt niet weg mogen kun je deze misschien ook tijdelijk op een externe schijf zetten.
4. Windows 7 installeren
Windows 7 is vrij makkelijk te installeren. Je hoeft je hier geen zorgen over te maken. Zorg van tevoren dat je de belangrijkste bestanden tijdelijk ergens anders hebt opgeslagen, controleer het op virussen, en je kunt het herinstalleren beginnen. Ik heb helaas ook geen tutorial of handleiding voor het installeren van Windows 7.

Ik hoop dat dit je vragen wel een beetje beantwoord. In ieder geval succes!

~Elmigo

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan