Windows 7 installatie-dvd maken: hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ingmar

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2001
Berichten
925
Ik heb een nieuwe computer met Windows 7 erop, maar er zat geen cd of dvd bij om Windows na bijv. een crash opnieuw te installeren. Men zei me dat je die makkelijk vanuit Windows zelf kunt branden. Ik heb op Configuratiescherm/Systeem en beveiliging/Back-up maken en terugzetten gekeken.

In de linker kolom daar gekozen voor 'Een systeemherstelschijf' maken. Maar dat levert een dvd op met 165 MB aan bestanden, dat kan toch niet de hele Windows7 zijn zou je zeggen, want mijn XP-cd was al meer dan 500 MB.
Vervolgens gekozen voor 'Een systeemkopie maken'. Ik zou denken dat je dan een dvd krijgt met het systeem erop, maar ik werd steeds maar uitgenodigd nieuwe dvd's in de drive te stoppen, tot ik er ten slotte 10 vol had en nog niet eens halverwege was en het maar opgegeven heb. Blijkbaar worden ook alle bestanden die niets met het systeem te maken hebben gekopieerd. Wat een verspilling.

Wie weet hoe ik een simpele Win7-dvd kan maken, geschikt om na een crash Win7 geheel opnieuw te installeren? En heb ik dan nog andere dingen nodig, zoals een productcode o.i.d.?

Alvast bedankt voor je antwoord,
I.
 
je kunt met bijv Arconis een systeemkopie maken.

Maar waarom niet downloaden? Wanneer jij een nieuwe laptop of pc koopt heb je in principe betaald voor een licentie. Download je de Windowsversie die daarbij hoort, home/basic/ultimate, dan doe je in principe niets illegaals...
 
Beste ingmar, als je geen instalcd/dvd van je os erbij hebt gekregen bestaat er een kans dat je een herstelpartitie op je pc hebt staan.
Kijk daar eens naar, meestal staat het ook in de manual en hoe je dat moet doen.

Offtopic
Oeps, aanvaring met snijworst.:d
 
Deze computer->rechtsklikken->beheren->schijfbeheer Daar zie je al je schijven/partities. Waarschijnlijk staat er een bij die geen schijfletter heeft, dat is vaak je herstelpartitie.

Clipboard01.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik heb er zelfs twee zonder schijfletter... maar dat zijn neem ik aan allemaal partities op dezelfde, ene harde schijf? Als die schijf crasht, dan heb ik toch aan zo'n herstelpartitie ook niets meer? Of bevindt die zich buiten de harde schijf?
 
Hoi,
Afhankelijk van het merk kun je een herstelkopie e/o image branden met een ingebouwd programma van de fabrikant.
Kijk eens in je handleiding of geef het merk/type van je pc door.
 
Ok, eens met Mik, & meestal staat dat pontificaal op je Bureaublad als een snelkoppeling, anders sowieso in je Startmenu, zoiets als "Merk - Burn Recovery Disks" of "Merk - Herstel DVD's maken".

Ik kan het niet genoeg benadrukken: Zodra je net nieuw gekochte computer helemaal is opgestart, je de OOBE heb voltooid & de Produktsleutel(s) hebt ingevoerd, & de computer voor de eerste keer hebt herstart:
MAAK EERST DIE HERSTEL DVD'S!!!

Want hoe meer andere dingen je er mee doet, des te meer kans is dat die Herstel-DvD's mislukken. Ook kan je ze na voltooing rustig echt "real live" testen, want als het misgaat, kan je de computer tenminste onder garantie terug sturen.
Zonder dat het je data of extra inspanning kost.

Als je een Maxtor, Seagate of Western Digital hardeschijf er in/aan hebt zitten, dan kan je bij Seagate of Western Digital een gratis Acronis True Image Backup ophalen. Een keer je computer helemaal goed bijwerken & instellen c.q. installeren, & je zet alles in een keer in minder dan een half uur op een secundaire schijf, mocht het eens onverhoopt verkeerd gaan, zet je alles in een half uur weer terug... ;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan