Windows 7 installatie harde schijf niet gevonden

Status
Niet open voor verdere reacties.

dickenannemiek

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2003
Betreft oude QMotion-PC. Windows 7-advisor heeft de PC wel goedgekeurd voor een 32-bits installatie.

In BIOS wordt de HD wel gezien op IDE Channel 2 Master.

Tijdens de installatie van Windows 7 32-bits wordt de harde schijf echter niet gevonden. Ik ben bang dat het probleem ligt bij het ontbreken van de drivers voor de SATA II / RAID drivers.

"Er zijn geen stations gevonden. Klik op Stuurprogramma laden als U een stuurprogramma wilt laden voor de installatie".

Gezocht voor Windows 7 - 32 bits IDE RAID & SATA de VT8237 de Integrated Serial Ata Raid controller op:

http://218.32.192.73/DriverDownloadSubmitAjaxSvl

Via USB-stick de drivers aangeboden, maar zijn "niet compatible met de hardware op de computer".

In de notes staat oa: "Please note that Windows 7 support is not included for the VT8237". Vreemd toch, als ik zoek naar drivers voor Windows 7?

Heeft iemand raad?

Groet, Dick

Moederbord: Gigabyte K8M800-8237 (socket 754)

Chipset-model: K8M400 (VT8380)

Southbridge-fabrikant: VIA
Southbridge-model: VT8237
Southbridge-herziening: 00

Harde schijf 233 Gb Maxtor 7V250FO (SATA II)

BIOS: Award Software International SMBIOS versie 2.3
Versie FD
Fabrikant VIAK8

Laatst bewerkt:
ide channel 2 master: PATA

Heeft dus als het goed is niets te doen met raid of sata. En de reden dat er geen windows 7 drivers zijn is omdat windows 7 intern support heeft hiervoor.

Is er ook advies wat te doen? Hoe gaat Windows 7 de HD WEL zien?

(de harde schijf is overigens met een rode SATA-kabel verbonden met het moederbord)

Hoe staat je "sata mode" ingesteld in je bios?

Blijkbaar is het een nogal oude module en werkt eigenlijk als een extender. Via google vind ik verschillende geluiden over deze controller waar die bij verschillende mensen wel werkt en bij sommige ook weer niet.

SATA-mode staat op IDE.

Overzicht:

IDE DMA transfer access: Enabled

On Chip IDE Channel 0: Enabled

On Chip IDE Channel 1: Enabled

SATA Mode: IDE

AC97 Audio: Auto

On Chip LAN Boot ROM: Disabled

Met SATA mode in RAID (ipv IDE) wordt tijdens de installatie van Windows 7 wel de HD gezien. Maar na de automatische herstart is alleen een zwart scherm met een knipperende cursor links boven te zien. Harde reset leidt dan opstarten tot "Windows starten".

Installatie na kiezen partitie:

V Windows bestanden kopiëren

V Windows bestanden uitpakken

V Onderdelen installeren

V Updates installeren

Bij "Installatie voltooien" lijkt het mis te gaan (of daarna). De PC herstart, dan opstart tot "Windows starten" (met de ronddraaiende bollen die het logo vormen) en dan weer automatische herstart. Dan zwart scherm met "Kan Windows niet starten" en "mogelijk door recente wijziging Hardware of Software". Kiezen voor Windows normaal starten leidt tot herhaling van het geheel (begrijpelijk).

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik blijf zoeken en proberen, maar het wil tot nu toe niet lukken helaas.

Op de site van de fabrikant van het moederbord gekeken (Gigabyte) voor de driver van de SATA RAID. Wanneer je echter gaat zoeken voor Windows 7, wordt er geen enkele driver gevonden. Voor Vista overigens ook geen enkele driver daar. Ik ga geloven dat het niet gaat lukken. Of ik moet misschien een andere HD erin zetten en deze met een IDE-kabel aansluiten.

http://ee.gigabyte.com/products/page/mb/ga-k8vm800m_1x/download/

VIA VT8237 SATA RAID

(Preinstall driver, press F6 during Windows setup to read from floppy)

OS: Windows 2000, Windows XP 32bit, Windows XP 64bit, Windows Server 2003 32bit, Windows Server 2003 64bit V5.50b 64.6 Kb 05/07/2007

Laatst bewerkt:
Inmiddels zie ik de harde schijf WEL tijdens de installatie! Zowel met de SATA-mode in RAID als met de SATA-mode in IDE. (vraag me niet waarom nu wel...)

De installatie van Windows 7 32-bits gaat van start. Ziet er goed uit.

V Windows bestanden kopiëren...

V Windows bestanden uitpakken...

V Onderdelen installeren...

V Updates installeren...

Dan de herstart... en dan helaas alleen een knipperende cursor (linksboven) op een zwart scherm. Stroom eraf en er weer op. En vervolgens het scherm met "Windows vorige keer niet goed afgesloten enz." Kiezen voor starten Windows en dat leidt weer tot spontane herstart. En dit blijft zich dan herhalen.

Ik ga het opgeven denk ik. Mogelijk is het systeem ongeschikt voor Windows 7. Maar waar dat nou precies aan ligt?

Tja ik heb werkelijk ook geen idee. Computer van mijn ouders is mogelijk nog ouder en daar werkt het zonder problemen. Maar gezien de honderden settings en varianten van moederborden etc is het gewoon erg moeilijk om voor deze oude apparaten nog een goede eenduidige oplossing te vinden.

Overigens heb ik uiteindelijk bij mijn ouders linux geinstalleerd met een lichte shell en dat draait net wat soepeler en heeft ook een stuk minder last van virussen etc.

Op een vergelijkbare PC uit hetzelfde jaar is Windows 7 32-bits wel gelukt te installeren. En deze PC draait met een schone Windows 7 een stuk sneller dan met XP.

Inmiddels heb ik er zo veel uren in gestopt dat ik graag zie dat het toch nog lukt.

Voor overzicht:

Windows 7 32-bits gaat zich wel installeren, maar in het laatste stukje (zie boven) na de herstart wordt Windows 7 niet opgestart, maar verschijnt een knipperende cursor.

Weet in elk geval iemand wat dat betekent of waar het dan misgaat?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan