windows 7 installatie mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

marloes72

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Ik heb bij de winkel waar ik mijn computer heb gekocht geïnformeerd of ik Windows 7 (32 bit) zou kunnen installeren op mijn huidige PC. Ik heb gelezen dat het over het algemeen goed draait op oudere systemen. Mijn computer is 3 jaar oud en draait nu Windows XP Home. Eerst werd mij aangeraden het geheugen tot het maximum van 2 Gb uit te breiden (er zit nu 1,5 in) en een nieuwe videokaart erin te zetten. Maar later werd mij verteld dat installatie van Windows 7 niet kan omdat geen driver voor het moederboard beschikbaar is. Als ik op de website van de fabrikant kijk lijkt dat te kloppen. Maar als ik de Windows 7 Upgrade Advisor uitvoer vind ik er niets over terug.

Moederbordeigenschappen:
Fabrikant: Gigabyte Technology Co., Ltd.
Product: GA-8S661FXM-775

Bij de Upgrade advisor krijg ik de wel een melding dat de videokaart niet geschikt is. Volgens mij is die 'on board'. Maar ik kan toch gewoon een andere erin zetten? Ik krijg de volgende melding:
Uw huidige videokaart ondersteunt de gebruikersinterface van Windows Aero niet. Neem contact op met de fabrikant of verkoper van uw computer om te zien of er een upgrade beschikbaar is, zodat u Windows Aero kunt gebruiken.

Ik krijg ook een melding over de LAN-adapter, die volgens mij eveneens geïntegreerd is in het moederboard:
SiS 900 PCI Fast Ethernet Adapter: SiS Actie aanbevolen Voordat u Windows 7 installeert, gaat u naar de website van de fabrikant van het apparaat om het laatste stuurprogramma te downloaden voor dit apparaat. Nadat u Windows 7 hebt geïnstalleerd, installeert u het opgeslagen stuurprogramma.

Over de XP mode krijg ik de volgende meldingen. Maar die zijn neem ik aan niet van belang als ik de XP mode niet gebruik?:
Uw pc ondersteunt geen virtualisatietechnologie die door hardware wordt ondersteund.
Het geheugen van uw pc voldoet niet aan het vereiste van 2 GB voor het uitvoeren van Windows XP Mode op 32-bits Windows 7. Wanneer u XP Mode uitvoert, kan de pc trager worden.

Kan ik wel of geen Windows 7 installeren? En kan ik eventueel aanpassingen doen waardoor het wel goed mogelijk wordt? Ik hoop dat iemand dit weet en mij verder kan helpen. Een nieuw moederboard is geen optie wat mij betreft. Dan kan ik net zo goed een nieuwe computer kopen heb ik al uitgerekend.

Laatst bewerkt:
Dus als ik het goed begrijp:

Moederbord (Doel op chipset): Geen drivers voor Windows7
Videokaart is niet geschikt voor Windows 7: Betekend dat er eventueel een andere kan/moet (Als je Aero wilt)

Werktgeheugen: 1.5 Gig.

Je kan het doen. Maar je hoeft geen snelheids-winst te verwachten. Zodra ik mijn Windows7 opstart (Incl. virusscanner & msn & xFire & overige aplicaties (Teamviewer, Logmein, Hamachi) gebruikt mijn Win7 al gauw 1,5 Gig.

Dus als ik jou was zou ik bij XP blijven, en sparen voor een flinke upgrade (Moederbord, werkgeheugen, videokaart, cpu) of wachten op een nieuwe PC.

Mijn voorkeur zou bij XP liggen.

Over het niet compatible virtualisatie hardware, zolang je geen gebruikt maakt van virtuele machine's is het prima.

Bedankt voor het mee denken. Jammer dat het dus echt niet gaat! Een upgrade is ongeveer net zo duur als een nieuwe PC met windows 7. Want bij het vervangen van het moederboard vervalt ook de OEM licentie volgens mij. Dus kan ik niet meer upgraden, maar moet ik een volledige Windows 7 Versie aanschaffen. Samen met de ander upgrades schiet je dan al lekker op. Ik ga nog even de Upgrade Advisor los laten op computer van mijn vader. Mijn moeder wil wel ruilen wanneer deze wel gemakkelijk te upgraden is. Mijn moeder doet niet veel meer dan e-mailen, internetten en Word. Mijn vader is overleden en deed veel met videobewerking. Zijn computer is ongeveer net zo oud als de mijne, maar is misschien beter geschikt.

Ik heb toch een andere mening:

Windows 7 zal prima draaien op je pc, alleen het Aero gedeelte (een stukje extra mooie grafische weergave) werkt niet met je huidige onboard videochip.
Maar ook zonder al dat extra mooi's draaint Windows 7 prima.

Het enige wat je even moet doen is de driver van je netwerk verbinding handmatig downloaden en installeren, that's all!

Heb ik dan verder geen driver voor het moederboard nodig?

Ik heb toch een andere mening:

Windows 7 zal prima draaien op je pc, alleen het Aero gedeelte (een stukje extra mooie grafische weergave) werkt niet met je huidige onboard videochip.
Maar ook zonder al dat extra mooi's draaint Windows 7 prima.

Het enige wat je even moet doen is de driver van je netwerk verbinding handmatig downloaden en installeren, that's all!

En het werkgeheugen dan? Vind ik (Mijn mening) een beetje aan de lage kant.

Dat gaan sowieso naar 2 Gb en ik zou ook de videokaart willen vervangen als een upgrade tóch mogelijk is. Is het geheugen echter dan nog onvoldoende? Er wordt 1 GB als advies gehanteerd. Voor de LAN kaart is geen Win7 driver. Maar ik heb gelezen dan handmatig de nieuwste WinXP driver installeren ook werkt.

Nogmaals, met je huidige configuratie zal Windows 7 prima werken, alleen zonder het Aero gedeelte.

Het bijplaatsen van geheugen en een andere videokaart, zal het uiteraard nog maar sneller en mooier maken.

heb hier Win 7 draaien op een huis-tuin-en keuken laptop met 1x 512 en 1x 256mb intern

Nogmaals, met je huidige configuratie zal Windows 7 prima werken, alleen zonder het Aero gedeelte.

Het bijplaatsen van geheugen en een andere videokaart, zal het uiteraard nog maar sneller en mooier maken.

heb hier Win 7 draaien op een huis-tuin-en keuken laptop met 1x 512 en 1x 256mb intern

En het draait als een trein? Of kruipt het als een slak :rolleyes:

Nou, ik ga het niet proberen op de bak van m'n pa. Daar draait Winxp nog niet eens lekker op (Nodig aan vervanging toe. Maarja, huidige situati.....)

P4 @ 3,2 Ghz, 768mb, 80 gig schijfje... Zou je verwachten dat het wel zou lopen.. Niet helemaal dus (Firefox heeft 5 minuten nodig om op te starten). Maar goed.. Genoeg offtopic.

Dat is minder dan de mijne nu te bieden heeft en ik ben dus ook nog bereid wat uit te breiden! Bedankt. Ik ga het nog eens rustig bekijken.

Prima,

Vergeet niet dat Mrmusic een prima draaiende Win7 heeft op een NOG mindere pc dan die van mijn pa.

Ik zou me niet te druk maken over het punt van de Aero functie.
Deze is gemakkelijk uit te schakelen, veel mensen doen dit al omdat het systeemvertragend werkt. (bij computers die wat mindere hardware hebben)

http://www.tweakwindows7.nl/tweaks/windows-7-areo-glass-uitschakelen/
(hopelijk wordt deze link niet verwijderd, dit is geen reclame mod!)

Hier lees je stap voor stap hoe je Windows Aero uitschakeld.
Wellicht kun je het eens uittesten in een virtual pc versie

In Vista zit deze beeld functie toch ook? Op mijn notebook draait Vista en daar heb ik het volgens mij ook uitgeschakeld. Maar ik zou eerlijk gezegd niet meer weten hoe ik dat gedaan heb. Goed deze link dus! Dank je wel! Ik heb mijn notebook ook getest en die is gelukkig helemaal geschikt voor Windows 7 :). En op de site van Toshiba staat ook nog eens stap voor stap omschreven hoe je het best kunt upgraden. Ik ben vooralsnog alleen nog maar aan het kijken wat mogelijk zou zijn hoor. Als ik echt ga upgraden zal dat pas in de loop van volgend jaar zijn denk ik. Ik hoop dat er dan ook een Nederlands 'Family-pack' uit is gekomen. Ik las dat daar sprake van was namelijk.

Oké, dat kan dus ook nog. Dank voor de tip! Maar ik heb geen haast, dus kan eerst nog wel even afwachten of er toch niet per ongeluk een Nederlandse versie van het pakket uit komt begin volgend jaar. Ik heb net de computer van mijn vader getest en die kan zonder problemen over op Win7 volgens de Upgrade Advisor. Ik zou dan alleen het geheugen willen uitbreiden. Er zit nu 1 Gb, er kan max. 4 Gb in.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan