Windows 7 is vol maar er is maar 3GB in map Documenten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lowa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Lowa

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Hi ik heb hier een pc van een familie lid moeten bekijken via Teamviewer omdat de C schijf vol aangeeft terwijl er maar weinig data opgeslagen is in Mijn Documenten ik denk maar 3GB. Ik heb alle mappen bekeken maar kan nergens de grote aantallen GB aan data vinden. Waar zouden die kunnen zitten?Schermafbeelding 2022-09-12 220117.jpgSchermafbeelding 2022-09-12 220153.jpg
PS. Wat wordt er bedoeld met: de inhoud en de eigenschappen van bestanden op dit station mogen worden geïndexeerd?

Laatst bewerkt:
Voer "schijfopruiming" eens uit en klik daarbinnen dan ook op "Systeembestanden opschonen" en daar binnen dan weer ook op "meer opties" klikken op "Opruimen Systeemherstel en schaduw kopien" en dan alles aanvinken wat er staat en dat opruimen.

Grote kans dat er dan heel veel ruimte vrijkomt.

Even een heads up: Je bent je hopelijk wel bewust dat Windows 7 niet meer ondersteund wordt door Microsoft, en dat er dus geen (veiligheids)updates meer komen.

Ik zeg het maar even. ;)

Okay bedankt ik zal beginnen met schijfopruiming en kijken wat er uit de bus komt

Gekende oorzaken zijn de tijdelijke bestanden en ook tijdelijke Internet bestanden, die u met schijfopruiming wel zal vinden maar het kan ook een te groot ingesteld "virtueel geheugen" en het slaapstand bestand c:\hiberfil.sys zijn, wat u kan wissen als u slaapstand nooit gebruikt en er bij Energiebeheer ook geen instellingen voor automatisch in slaapstand gaan zijn opgegeven. De prullenbak kan nooit leeggemaakt zijn. Bovenstaande wordt hier besproken: https://www.schoonepc.nl/windows7/optimale_windows7_instellingen.html

Een andere oorzaak kan malware zijn dus bij blijvende onzekerheid kan u eens een lijst bekijken van alles wat er opstart met AutoRuns maar kijk ook af en toe bij Programma's en onderdelen naar wat er aan onnodige zaken werd geïnstalleerd.

Bij deze computer zal de D: partitie vaker ergens voor gebruikt moeten worden. Dat verklaart natuurlijk niet de aanmerkelijke "verborgen" hoeveelheid bestanden. Een backup programma staat er op misschien, systeem backups worden vaak grote verborgen bestanden of verborgen partities. Windows heeft zelf systeemherstel en de hoeveelheid daarvoor gereserveerde schijfruimte voor aanmerkelijk grote en verborgen herstelpunten kan door de gebruiker zelf bij systeemherstel worden opgegeven.

Dat er is toegestaan dat bestanden op de schijf worden geïndexeerd betekent dat Windows zal nagaan waar bepaalde typen bestanden staan. Programma's om foto's te tonen of muziek af te spelen die indexeren vaak ook. Het indexeren van Windows is voor Search service. Dat geeft iets sneller zoekresultaat. Vooral wanneer je niet regelmatig in bestandsinhoud zoekt dan kan de gemiddelde gebruiker de Windows Search service beter uitschakelen, bij services, omdat het de computer vaak bezig houdt. Na het weghalen van het afvinkje duurt de bewerking enkele minuten en de instelling kan terug komen. Windows indexeert trouwens ook opnieuw na bepaalde updates.

Okay hartelijk bedankt voor je tips. Ik ga aan de slag en kijken wat het oplevert.

9. * Gebruik schijfopruiming (Disk Cleanup)
Elke computer heeft een groot aantal bestanden en programma's op de harde schijf die al een tijdje niet zijn gebruikt of overbodig zijn. Met Schijfopruiming kunt u zien welke toepassingen en bestanden van uw computer kunnen worden verwijderd. C:\Windows\System32\cleanmgr.exe
Opruiming kan via > Windows Instellingen of Win-toets+R en typ cleanmgr.exe > Enter
Schijfopruiming kan ook met CCleaner en Glary Utilities, kijk wel eerst de instellingen na!

14. * Schakel indexering op de schijven uit
Win-toets+R = Run = Uitvoeren en typ control (Kleine pictogrammen) Controleer de Indexeringsopties = C:\Windows\System32\control.exe srchadmin.dll

15. * Schakel Windows Search uit
Win-toets+R = Run = Uitvoeren en typ services.msc > Ga naar Windows Search en zet onder > Eigenschappen > Tabblad Algemeen, Opstarttype op Uitgeschakeld

Laatst bewerkt:
Bedankt Senso. Maar ik heb nog geen tijd gehad om die pc weer te bekijken. Misschien na het weekend

Eigenaar overweegt een nieuwe laptop te kopen met Windows 11 want Pc wordt trager met opstarten en cursor gaat zijn eigen weg.
Dus alle bestanden opgeslagen op een externe harddisk.

Ja, goed. Je had toch eerst adviezen kunnen opvolgen en de basisstappen kunnen uitvoeren. Lijkt mij logisch dat bij onvoldoende schijfruimte en als te veel onder opstarten staat, de zaak niet meer goed functioneert.

Laatst bewerkt:
Eigenaar overweegt een nieuwe laptop te kopen met Windows 11 want Pc wordt trager met opstarten en cursor gaat zijn eigen weg.
Dus alle bestanden opgeslagen op een externe harddisk.

Traag en vreemd gedrag zijn precies de verschijnselen van een volle c-partitie :-)

Ik had trouwens vorige week een kennis met een in het rood staande c-partitie.
De boosdoener bleek TomTom te zijn. Door het laden van meerdere digitalekaarten gebruikte die maar ff 62GB.

Laatst bewerkt:
Die weet duidelijk niet wat de computer doet. Dat gaat opnieuw gebeuren. Misschien helpt het om niet alleen te kijken bij Apps en onderdelen naar wat je hebt (en dan eventueel het op de achtergrond actief zijn niet toestaan) of naar de zichtbaar actieve in het systeemvakje rechts op de taakbalk maar ook het programma AutoRuns van Sysinternals te installeren. Hiermee krijg je een volledig overzicht van alles wat mee opstart en nieuwe ingangen sinds de laatst opgestelde lijst, zijn groen. Vaak wordt de processor of het geheugen bezet gehouden door indexeren en door virus scans of met de vele update programma's. We moeten allemaal af en toe zoeken en controleren of het onze computer niet te veel wordt. Windows 11 is een stap verder naar absolute macht van Microsoft en windows 10 nog niet afgeschreven.

Een wandelende muiscursor is misschien te verhelpen. Het muispad schoonmaken, het muispad uitschakelen als er een muis wordt gebruikt of wanneer er een drukkertje midden tussen de toetsen zit: deze enige tijd rechtstandig ingedrukt houden om te kalibreren.

Ja goed. Topic staat op opgelost en eigenaar zal wel een nieuwe laptop kopen. Op adviezen, suggesties wordt niet verder ingegaan door TS. Dus kun je nog wel 36 A4 vol schrijven, maar het is vergeefse moeite.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan