Windows 7 kan niet op laptop installeren, levert problemen op

Status
Niet open voor verdere reacties.

ClaudiaWD

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2011
Berichten
109
Beste,

In juni heb ik voor mijn fulltime job een ASUS R701V series laptop gekregen. Uiteraard staat daar een voorgeïnstalleerde versie op van Windows 7 (in mijn geval Home Premium).
Nou is dat ding een i7, maar daar is werkelijk NIETS van te merken en al die voorgeïnstalleerde troep van ASUS heb ik eigenlijk ook niet nodig, dus wil ik graag een verse installatie doen met een schone CD zonder extra onzin.

Omdat ik mijn bestanden op mijn werklaptop niet kwitj mag raken, heb ik eerst een extra partitie aangemaakt waar ik mijn nieuwe Windows op wilde zetten. Dat is gelukt. Kom ik bij de installatie, krijg ik de melding dat de schijf GPT of zo is, waardoor ik mijn windows er niet op kan installeren.

Had ik op internet gekeken en daar stond op dat ik hem kan converteren. Echter, daarvoor moet de hele schijf leeg zijn, maar dat kan ook niet, want dan ben ik mijn bestanden en mijn windows kwijt. Hoe kan ik dan in godsnaam converteren?

Kan iemand uitleggen hoe ik op deze laptop fatsoenlijk windows kan installeren zonder alles kwijt te zijn?

Zou top zijn.

Mvg,

Claudia
 
Ik heb echt behoefte aan gewoon een compleet schone installatie. Dan weet ik zeker dat ze niet iets aan mijn systeem o.i.d. hebben gedaan.
Vanaf begin af aan al hangt dit ding bij dingen dat ik denk van nou, daar hangt mijn sempron nog niet mee. Dus iets aan dit ding klopt niet helemaal.

Wil gewoon even een schone installatie proberen, maar alles weerhoudt me ervan. Elke keer conflicten die ik nog nooit heb meegemaakt, alsof ze je verplichten een back-up cd aan te vragen. :S
 
GPT is de opvolger van MBR. Het is de een of de ander.
De eenvoudigste en handigste manier om dit aan te pakken is: HD eruit, andere (lege) HD erin en daar Windows dan op installeren. Hierbij ga ik er vanuit dat u een Windows installatie dvd heeft anders dan de standaard van ASUS, want anders lost het niets op.

Het grote voordeel van deze aanpak is dat in een klap u alles kant-en-klaar werkend als backup op de originele HD heeft en in een paar minuten tijd weer terug kunt naar de oude situatie.
Als de nieuwe HD naar genoegen werkt kunt u met een eenvoudige HD/USB-adapter de originele HD via de USB-poort koppelen aan de laptop en dan alles overhalen aan gegevens die u nodig heeft.
 
Ik heb uiteraard geen nieuwe HD liggen voor in de laptop. En ga er eigenlijk ook vanuit dat ze je gewoon de vrijheid geven zelf iets opnieuw te installeren i.p.v. deze onzin.

Kan het niet anders? Gewoon met de GPT dan of zo?
 
Denkelijk heb je een UEFI bios en dan installeerd windows 7 zich met een GPT, je kunt dan niet op een mbr schijf installeren.

Kun je wel op de bestaande partitie windows herinstalleren?
Heb nooit met een gpt gewerkt, altijd er eerst afgemieterd.

Overigens, wat al eerder is aangehaald, de boel schonen van alle meuk die je weg wilt hebben kan natuurlijk ook.

Mocht je interesse hebben..........
http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table
http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Interface
 
Klopt, klopt.

Echter, wat betreft de installatie... Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar hij geeft wel al van te voren aan dat hij niet op partitie 5 kan installeren (verder geen partities die hij aangeeft). Dus ik neem aan dat dat wel moet kunnen in dat geval?

Ik heb dat nog niet geprobeerd omdat ik zo gemakkelijk alles kon overnemen wat ik nog nodig had.. :)
Maar ik zal eens een back-up maken van de belangrijke dingen en dan vanavond op de andere partitie waar nu windows op staat proberen. of wellicht op D. Dan heb ik ook twee Windows naast elkaar.
 
Windows 7 kan ook niet op de andere partities geinstalleerd worden. Heeft iemand een oplossing?
 
Licht er aan wat voor bestanden je niet kwijt mag raken;
Je kan een image maken op een usb schijf van je huidige installatie, Windows opnieuw installeren nadat je de schijf geformateerd hebt en als je de laptop weer zou moeten inleveren bijvoorbeeld die image terugzetten..
 
Laatst bewerkt:
Nou, niet echt software o.i.d.
Meer gewoon bestanden voor het werk, zoals afbeeldingen, documentjes, e-mails, e.d.

Die heb ik al op mijn externe harde schijf gezet als back-up.


Dus als ik hem nou zou installeren, zou ik gewoon de schijf er in kunnen doen, booten van CD, vervolgens bij de installatie de hele schijf formatteren, en dan Windows op C installeren?
Krijg ik dan niet hetzelfde probleem als dat ik nu al heb? Dat het niet lukt vanwege GPT?
 
Ik denk niet dat er in mijn geval veel voordelen aan GPT zitten. Is dat niet alleen bij een harde schijf van meer dan 2TB?

Anyway, ik ben bang dat er dingen fout gaan. Is dat mogelijk? Want, mijn baas is er al niet blij mee dat ik 't opnieuw ga installeren, haha. Dus wil eigenlijk niet teveel problemen maken. Ik weet niet of het verstandiger is om bijv. met Hirens Boot CD eerst de hele handel schoon te maken vooraf de installatie en er MBR(of zo) van te maken, of de BIOS UEFI of zo te maken.
 
Je hebt al een EFI bios, die kun je niet maken ofzo, ASUS R701V heb je, maar wat zijn de toevoegingen? het is een serie.
Met een goede partitiemanager vanaf cd/dvd alle partities verwijderen en die gpt naar mbr converteren zou kunnen idd.
 
Natuurlijk, dat wist ik niet (van de BIOS). Ik ken de gehele term nog niet eens.

Verder beschik ik over een ASUS R701VM-V2G.
Het laatste deel van de naam heb ik niet onthouden (heb hem hier niet), maar ik geloof dat het dit is: T1085V. Het is een i7.

Maar, alle andere laptops (de wat oudere) en de normale pc's beschikken over 'mbr' schijf als er nog niet aan gefriemelt is? Of begrijp ik het verkeerd?
 
Nee, dat klopt, werkt alleen bij een uefi bios, dan kun je als het os dat ook kan een gpt schijf aanmaken.
Overigens kun je de UEFI bios wel uitzetten (vermoedelijk, de opties worden namelijk niet vermeld), wat dat betekend is dit geval weet ik niet.
Net effe gekiekt in het manual maar wijzer wordt je daar ook niet van.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan