Windows 7 keurt harddisks niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gunneweg

Verenigingslid
Lid geworden
22 okt 2002
Besturingssysteem
Windows 10 22H2
Iedere keer als ik de laatste paar dagen opstart wil windows 7 twee harde schijven controleren omdat deze niet in orde zouden zijn.
Uiteraard wel backups gemaakt, maar het programma HD-tune geeft absoluut geen fouten weer.
Is het zo dat Win 7 heel kritisch is ingesteld bij het melden van storingen?
Want moet ik nu twee schijven gaan vervangen?

Hoi,
geef even aan hoe oud de schijven zijn, is het een clean install. geweest of een upgrade. En als Windows die schijven wil controleren is dat meestal niet zonder reden. Maar ik begrijp dat je de controle afbreekt, waarom?

Hoi,
Ik heb de controle de eerste keer laten doorlopen, maar ik kan in het logboek geen probleem terug vinden.
De HD's zijn ongeveer 3 jaar oud. Win 7 is op een nieuwe schijf geïnstalleerd.
Ik heb een totale backup gemaakt van beide schijven, maar ik vind het vreemd dat HD-tune geen enkele fout aangeeft.
Ik zou toch in de logboeken ergens terug moeten vinden wat er loos is?
Vandaar dat ik nu de controles maar afbreek.

zitten beide harddisks op dezelfde controller? probeer dan even de controller software up te daten. Indien de controller door een fout de communicatie met windows verliest, gaat windows er ook van uit dat de schijven zijn uitgevallen en zal een check starten.

Bedankt voor de tips ik zal de Engelse help eens bekijken.
De beide schijven zijn via de verschillende Sata controlers verbonden. Ik zou niet weten hoe ik de controller software moet updaten.

Ik zie in het logboek bij beheergebeurtenissen toch diverse vermeldingen. Had waarschijnlijk verkeer gekeken.
Ik kan hier helaas geen opsomming geven maar er staat regelmatig de fout "atapi"
Ook komt een aantal keren voor: WLAN AutoConfig-service is gestopt. Vandaar dat ik altijd handmatig met de modem moet verbinden.

Hoi Mik
Ik heb fsutil dirty query gebruikt en na gebruik van chkdsk /f x: blijk het dirty bit naar schoon te zijn gezet.
Ik ga nu nog even restarten om te zien wat de gevolgen zijn.

Na het herstarten blijkt er geen schijfcontrole plaats te vinden. Het opstarten gaat ook veel sneller.

Laatst bewerkt:
Mooi dat het gelukt is en succes verder! :thumb:
(klik even op "zet status opgelost" in de blauwe werkbalk, boven de beginposting v.d. site).

Hallo Mik,

Nog even een aanvullende vraag, misschien off topic maar wellicht een gevolg van het voorgaande
Ik start nu net op en nu zijn mijn twee HD's niet meer te zien of aan te spreken.
Kan ik ze weer zichtbaar maken?

Zijn ze er nog wel tijdens de BIOS boot? Of mis je ze alleen in windows?

Wampier:

Ik zie de schijven wel bij bootup maar niet in Windows

Mik:

In diskmgmt zijn de schijven wel te zien.
Hier een overzicht:
Schijf C: 465,76 GB NTFS (in orde Opstarten Wisselbestand Actief Crashdump Prim Prt

Schijf D: 279,48 GB NTFS (in orde Actief prim prt) eigenschappen 300 mb beschikbaar niet zichtbaar in Win

Schijf F: Partitie van G: 195,31 GB RAW (in orde actief Prim Prt. Kan er niet opkomen
Schijf structuur beschadigd
Weet niet wat RAW betekent behalve dan voor fotoformaat.

Schijf G: 270.45 GB NTFS (in orde Logisch station) Kan er nu opkomen maar vanmorgen niet.

Bedankt Mik,

Wellicht dat de programma's (ik heb ze gedownload) een oplossing brengen.
Moet een weekje er tussen uit dus ik laat de vraag nog even "onopgelost" staan.
Ik laat je zo snel mogelijk weten hoe het is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan