Windows 7 koppelen via netwerkabel cross-over op XP mobile SP3

Status
Niet open voor verdere reacties.

raf83

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2008
Ik probeer een netwerk te maken tussen mijn pc met windows 7 en een mini-laptop met windows XP met service pack 3. Helaas wil dit maar niet lukken.

Ik heb een cross-over netwerkkabel tussen deze 2 computers.

Kan iemand stap voor stap aangeven wat moet gebeuren om gedeelde map te laten krijgen, waardoor ik bestanden van de pc over kan zetten op de laptop?

Ze hebben allebei al dezelfde netwerknaam genaamd: WORKGROUP

In windows 7:

start -> configuratiescherm -> netwerk en internet -> netwerkcentrum -> adapterinstellingen wijzigen (links).
Klik met je rechtermuisknop op je LAN-verbinding -> eigenschappen -> Internet protocol versie 4 -> eigenschappen.
Klik op "Het volgende IP-adres gebruiken:" en vul het volgende in:

Code:
IP-adres:  192.168.0.1
Subnetmasker: 255.255.255.0

Laat de rest leeg. Klik net zo vaak op ok totdat de venstertjes weg zijn.

Nu in XP:

Start -> verbinding maken -> alle verbindingen weergeven.
Klik met je rechtermuisknop op je LAN-verbinding -> eigenschappen -> Internet protocol versie 4 -> eigenschappen.
Klik op "Het volgende IP-adres gebruiken:" en vul het volgende in:

Code:
IP-adres:  192.168.0.[COLOR="Red"]2[/COLOR]
Subnetmasker: 255.255.255.0

Laat de rest leeg. Klik net zo vaak op ok totdat de venstertjes weg zijn.
(Merk op dat dit hetzelfde werkt als in windows 7, maar let op de verschillende ip-adressen!).

Nu is het het makkelijkst als beide pc's dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord hebben, zodat je direct in de c-schijf kan komen:

Als je vanaf W7 naar XP wilt, open je in W7 deze computer, en tik je in de adresbalk "\\192.168.0.2\c$" (zonder "") en druk je op enter. In XP tik je "\\192.168.0.2\c$".
Wil je bijvoorbeeld naar de d-schijf, vervang je "c$" door "d$".

Als het goed is moet het nu werken! Mocht het toch niet werken, kijk dan mijn post in deze thread even door ;)

Let op! Als je eventueel weer een 'normale' internetkabel in je pc stopt, moet je eerst weer het "ip-adres automatisch laten toewijzen" in de eigenschappen van ipv4 (wat je hierboven hebt veranderd), anders werkt je internetverbinding waarschijnlijk niet!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan