Windows 7 licentie vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

lamedudese

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2010
Hallo,

Ik heb een vraag over windows 7 licentie. Ik heb net een pc gekocht waarbij een windows 7 trial (30 dagen) versie op is geïnstalleerd. Er is dus geen productkey meegeleverd. Dit wist ik, ik wilde namelijk zelf windows 7 (OEM versie) al kopen. Nu is mijn vraag: wanneer ik windows 7 apart koop en de key gebruik om de windows 7 die er al op staat te activeren, en ik mocht later eens mijn pc formatteren, kan ik de windows 7 key dan opnieuw gebruiken? Vroeger maakte ik me hier niet druk om, omdat ik toen altijd een windows cd meekreeg waarbij de code op de cd EN op de pc stond, waarvan ik dacht dat ze dus altijd wel elkaar 'herkenden', ook bij formatteren. Maar zou het loskopen van windows 7 (OEM versie) en de pc betekenen dat ik de key één keer kan gebruiken, ook al is het op dezelfde pc?

Alvast bedankt!

Zover ik weet kun je windows zo vaak opnieuw installeren als je wilt op dezelfde computer.
Wanneer er een wijziging in de computer met hardware plaatst vind zou het kunnen dat je de serial weer opnieuw moet activeren.

Als jij Windows 7 Home Premium trail hebt en je koop een Windows 7 Home Premium serial dan is er niets aan de hand.
Hou er wel rekening mee dat de Bit verzie en Taal hetzelfde moet zijn.

Laatst bewerkt:
hi lamedudese,
Ik kan me helemaal vinden in het antwoord van tintilla.
Het viel me alleen wel op dat je in je post aangeeft een OEM versie van Windows 7 te willen aanschaffen.
Dit lijkt me sterk: zover ik weet zijn OEM versies van Windows niet te koop in de winkel, wellicht bedoel je de Retail versie.

Nog iets: Een OEM key kan je niet kopen, sterker nog: OEM keys zijn allom bekend en op veel plaatsen te vinden op het internet.
Toch zal zo'n key je Windows installatie niet activeren, omdat OEM versies van Windows worden geactiveerd middels SLP (System-Locked Pre-installation).
Het is bij sommige versies van Windows wel mogelijk niet OEM versies te installeren met behulp van een OEM key, dit is inderdaad niet legaal.

Gewoon te koop bij vele winkels en gewoon te gebruiken maar zoals gezegd niet geheel legaal volgens de Microsoft bepalingen.

Ik was me niet bewust van het feit dat je OEM ook gewoon kan kopen in de winkel, weer wat geleerd! :$

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan