Windows 7 meerdere keren installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Seltaeb

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2007
Hallo,

Ik zit te wachten tot mijn nieuwe pc binnenkomt, maar twijfel er nu nog aan of ik een SSD erbij zal kopen. Stel ik doe dat niet en ik installeer W7 op mijn pc en ik koop over een jaar een SSD schijf en wil W7 daar dan op installeren, kan dat?
Ik las namelijk dat je W7 maar een keer kan installeren.

Kunnen jullie me hier meer duidelijkheid over geven?

Bastiaan

je kunt je key inderdaad maar 1 keer gebruiken, wil je hem opnieuw installeren moet je een nieuwe key hebben.

ze zijn erg slim bij windows

3747. Dat lijkt me toch niet. Dat betekend HD defect dan dus een nieuwe windows kopen. Zou leuk worden. Daarnaast lijkt me dit ook tegen de nederlandse wet.

Het kan wel zo zijn dat je Windows niet meteen kunt activeren, maar dat je eerst even naar Microsoft moet bellen.

die mogelijk zou inderdaad nog kunnen bestaan, maar het is wel zo dat als je hem eenmaal geïnstalleerd hebt dat je dezelfde code niet nogmaals kunt gebruiken.

hoe dat tegen de nederlandse wet is weet ik niet, want op de verpakking staat dat het een licentie voor 1 pc is.

Ja,maar je kunt hem wel 3x gebruiken,dus 3x installeren zonder problemen.

Dat klinkt best wel spannend op een helpmij forum voor computers. ;)
Als ze je hier niet meer kunnen reden van een format en het opnieuw installeren gaat het je geld kosten voor een nieuwe Windows licentie.

Maar goed als op de verpakking staat dat het een licentie voor 1 pc is ,dan is dat ook voor 1 pc en niet voor 1 installatie.

Daar mee hebben ze bij Microsoft de bedoeling mee dat een bedrijf met 25 pc's niet 1 Windows versie aanschaft en er 25 pc's mee laat draaien en daar hun geld mee verdiennen ,maar alle 25 pc's met een Windows er op ook voor alle 25 pc's 1 licentie aanschaft.
En of ze nu 1 Windows DVD nemen en daar 25 keer een kopie van maken maakt ze niks uit er zit geen kopie beveileging op.

Om eerlijk te zijn het zijn die figuren als die van BREIN die je met boetes en straffen loopt te bedreigen als je iets van een ander download ,van Microsoft die je daarbij ook nog een tijd lang van de updates voorziet heb ik dat nog nooit gehoord of mee gemaakt.

Ik begrijp inderdaad dat het voor 1 pc bedoeld is, maar als ik bijvoorbeeld over een jaar een SSD schijf erbij koop en ik ga W7 daarop installeren, hoe ziet W7 dan dat dat mijn zelfde pc is, ook al kan je hem 3x installeren? Maakt ie een soort van "Mark" in mijn moederboard ofzo?

Ik neem aan dat als ik een nieuwe videocard koop dat er dan geen problemen zijn. Alleen hoe zit het dan met het moederboard?

Ik zal het proberen toe te lichten.

Een Windows licentie zoals je die koopt of bij je pc zit is voor 1 pc. Die mag je zo vaak herinstalleren als je zelf wilt. Geen probleem. Je mag ook onderdelen wijzigen. Ook geen probleem. En nu komt het lastige stuk. Om nu te voorkomen dat er slimme jongens en meisjes gaan zeggen dat alle onderdelen van hun pc stuk waren en ze deze vervangen hebben (effectief een nieuwe pc dus). Op die manier zouden ze het aanschaffen van een nieuwe windows kunnen omzeilen. De validatietools controleren op , uit mijn hoofd 3 componenten. Helaas kan ik de link naar een Microsoft artikel hierover niet terug vinden. Er is door Microsoft wel over nagedacht. Bij een normale storing zullen nooit al deze componenten ineens stuk gaan en hoef je je hierover geen zorgen te maken.

Volgens mij controleert hij op het moederbord, het geheugen en de hardeschijf. Wanneer een van deze componenten weg is, is dit geen probleem. Maar een van deze componenten moet in de PC blijven.

En dat weer toe gelicht.
De worst waar het om gaat zit hem in de licentie ,als je een pc koopt dan zit daar een Windows versie al op geinstalleerd dat zijn pc's van wat ze een OEM (Original Equipment Manufacturer) noemen.
Deze bedrijven die zo'n pc voor je in elkaar zetten koopt die licentie van Microsoft en dat zijn licentie's met beperkingen.
Dat is dan niet helemaal een licentie voor 1 pc maar een licentie voor alleen maar die eene pc die door dat eene bedrijf is gebouwd.

Hoe ziet Windows nou dat het om die eene pc gaat ?
Dat is niet zo moeilijk ,in die windows versie staat de naam van het bedrijf die hem heeft gebouwd daar zit dan ook onderdelen in dat met die gene te heeft die hem ook heeft gebouwd en een groot aandeel daarvan zit inderdaad in het moederbord.
Met die gegevens registreerd Windows met de installatie ervan zich op het moederbord ,dan controleerd Windows of die gegeven ook inderdaad juist zijn en als die dan overeen komen dan kan hij zich gaan installeren.
Wat doet nou bijvoorbeeld zo'n crack ,die heeft een lijst met allemaal van die gegevens van die pc bouwers (zoals dus van die oem fabriekanten) en registreerd zich net iets eerder bij het moederbord (BIOS) dan dat Windows actief gaat worden en ziet dan die gegevens staan en als die overeen komen gaat hij verder.

Met een gewone licentie van Microsoft is dat een licentie zonder beperkingen en is voor 1 pc.
Welke pc dat is of wat onderdelen en hoe vaak je installeerd en hoe lang je hem ook gebruikt maakt allemaal niks uit.
Dat nummer is ook anders samen gesteld als die van bijvoorbeeld een OEM fabriekand.
Waar mee je dus iedere keer als je gaat updaten je aanmeld bij de update server van Microsoft om te kunnen updaten.
Met andere woorden hoe mooi en spannend zo'n crack ook lijkt op een gegeven moment zijn de pc's van die OEM bedrijven niet meer in omloop en zet Microsoft al die licenties (dat zijn bepaalde reeksen) die aan zo'n OEM is verkocht op de zwarte lijst.

En met licentie's voor bedrijven zit het weer anders en dat zijn ook weer hele andere nummers.

Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is ,en ook dat het niet duidelijker dan zo toe gelicht mag worden (in ieder geval mag ik dat niet van me zelf) :thumb:

Greetings Ragdoll

Oke ik begijp hem, hij controleert dus op 3 onderdelen. Stel hij checkt op moederboard geheugen en harddisk. En ik koop een nieuwe harddisk en installeer hem daarop, gaat hij die harddisk dan zien als een nieuw component om die 3 onderdelen "compleet" te maken?

Als ik dan bijvoorbeeld na 2 jaar een nieuw moederboard en geheugen koop, checkt hij dan op die nieuwe hardeschijf of het nog klopt? Of doet ie niks met die nieuwe en ziet ie alleen nog moederboard en geheugen?

@Ragdoll

Ik bouw mijn eigen pc, en heb daar een OEM versie bij besteld, maar neem aan dat die ook op die 3 onderdelen checkt? Werkt jou verhaal dan ook zo, omdat je het vooral over een kant-en-klare pc hebt?

Wat de WGA allemaal controleert:
Windows Genuine Advantage checks the following components:[13][14]
Computer make and model
BIOS checksum.
MAC address.
A unique number assigned to the user's computer by the tools (Globally Unique Identifier or GUID)
Hard drive serial number.
Region and language settings of the operating system.
Operating system version.
PC BIOS information (make, version, date).
PC manufacturer.
User locale setting.
Validation and installation results.
Windows or Office product key.
Windows product ID.

Ja Seltaeb daar was ik me licht bewust van.
En heb het dan daarom ook het over pc bouwers met de toevoeging zoals de OEM's.
Want je heb namelijk een Windows versie gekocht van een OEM fabriekant en dat is dan precies het zelfde.
De eerste pc waar je die Windows op installeert word zo aan elkaar gekopeld.

Daarom vermelde ik ook de zwarte lijst ,of wat zou rede zijn denk je dat ze eerst bij Microsoft de licenties aanschaffen om het daarna voor een lagere prijs dan die van Microsoft op de markt gaan brengen en ze zo aan je door te verkopen ?
Dat het niet zal zijn omdat ze stoppen met bedrijf of met het bouwen van pc's met Windows er op lijkt me erg duidelijk.;)

Je zit dus precies voor het zelfde gat.

Dus voor duidelijkheid dan nog een keer ,die Windows versie combineerd met de unieke hardware in je pc een uniek controle punt dat hij bij de bios er bij zet.
Het gaat dus om wat uniek voor je pc is dat zal je moederbord of iets van je moederbord zijn.
En voor rest ,tja ach ik het niet anders zeggen dan als ik iets van te voren weet en steeds het zelfde is ,is de hele andere kant van uniek maar wat steeds wat anders kan zijn is dat wel.

Ik zou zeggen maak even een test opstelling waarbij je de hardware even tijdelijk kan vervangen door wat anders en kijk wat er gebeurd.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan