Windows 7 naar W8

Status
Niet open voor verdere reacties.

loretta

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2010
Berichten
38
Hallo,
Het betreft een Acer laptop met Windows 7 Aspire TimelineX 5830TG Gekocht in 2012 en even daarna via de Backup-schijf Windows8 64 bits Pro gekocht bij Microsoft, deze werkte zonder problemen incl.W8.1 totdat vorige week door een vastloper o.i.d. er een nieuwe harde schijf moest vervangen worden bij een origineel bedrijf, die eerst uiteraard een onderzoek deed.
Nadat ik opnieuw met W7 kwam te zitten, heb ik eerst alle updates ged.load etc.
Maar de Backup-schijf W8 krijg ik niet meer aan de praat, schijf geplaatst en opnieuw opgestart, maar de 7 blijft terug komen.
Met de F2 kan ik niet op de 8 komen (weinig of geen ervaring hiermee)
Bij W.verkenner/computer stationD lees ik "HRM_CCSA_X64FRE_NL_DVS Bij rechts/muis "Programma vanaf uw media installeren of uitvoeren" Bij links/muis setup Zou met een van deze gegevens de 8 kunnen zien?? Graag je medewerking B.v.d.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik begrijp een gedeelte uit je bericht niet en daarom 'zie ik het hele plaatje' nog niet echt en dus kan ik nog geen fatsoenlijk advies geven.
Wat bedoel je met de zin :

"........daarna via de Backup-schijf Windows8 64 bits Pro gekocht bij Microsoft,........."

Backup van wat en hoe heb je via de backup Windows gekocht / hoe ging dat in zijn werk?
 
Bedankt voor je reactie gast0225, Via internet Microsoft heb ik in November 2012 een Windows 8 Pro Back-up-dvd besteld 2 schijven 32 en 64 Dus echt legaal geloof me maar. code:W8E-3ZR-00087
wIN 8 32-bit/64-bit Dutch Disk Kit Direct DVD ONLN WIN/WIN PRO

Gr.v.Loretta
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik dénk nu te begrijpen dat je een echte / legale schijf hebt aangeschaft (32 en 64 bits) én dat je deze ook echt fysiek hebt (vast kunt houden, dus geen internetlicentie waarbij je de software moest downloaden?)

Als dit zo is, dan is je probleem voor 99% opgelost. Enigste dat je nu nog hoeft te doen is naar het bios van je machine te gaan (veelal door onmiddellijk na de opstart een bepaalde toets in te drukken) d.m.v. de Esc, Del of een functietoets, da's biosafhankelijk.
Vervolgens moet je naar het tabblad bootopties gaan en daar moet je ervoor zorgen dat je machine als eerste bootoptie de DVD schijf krijgt. Die volgorde staat nu vermoedelijk op 1. HDD, 2. DVD, 3. ??
Open de DVD lade en leg de Windows 8 schijf in de drive.
Sluit de lade en druk op F10. Het bios van je machine vraagt aan je of je de wijzigingen op wil slaan? Kies Yes.
Nu start de machine vanaf de Windows 8 schijf op en kun je daarna kiezen voor het installeren van Windows 8. Verwijder wel eerst alle aanwezige partities want anders heb je straks meerdere Windowsversies op je machine.
Dit is voor mensen die het vaker hebben gedaan een appeltje-eitje klus, maar als je nog nooit eerder Windows hebt geïnstalleerd zou ik je willen adviseren er even iemand bij te halen die dit vaker heeft gedaan. Met alleen Windows installeren ben je er namelijk nog niet, na Windows moet je veelal ook de moederborddrivers installeren en daarna ál je programma's.

Alleen de opmerking backup begrijp ik nog steeds niet. Hoezo backup gekocht? Je had toch nog geen Windows 8 origineel?
 
Laatst bewerkt:
Alleen de opmerking backup begrijp ik nog steeds niet. Hoezo backup gekocht? Je had toch nog geen Windows 8 origineel?

Er staat op de DVD "Back-upschijf-Bevat Windows8 en Windows 8 pro Niet bestemd voor wederverkoop Bla,Bla,bla"
En nee de orginele is Windows 7. Ik hoop dat dit alles verduidelijkt.
Ik moet me eerst even concentreren op jouw uitleg Pffffff..Toch erg bedankt!
Gr.v.Loretta
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daarom niet doen als je het nooit eerder hebt gedaan. Haal er even een kennis bij. Het is niet gek ingewikkeld, maar wel handig als je het een keer gezien hebt.
 
Bij Acer is het volgens mij F10 om in de BIOS te komen.
 
Bedankt RogerS, ga ik uitproberen! Eerlijk gezegd was ik gisteren een beetje blij omdat ik via de C kreeg ik de bekende kleuren van W8 weer te zien, een paar gegevens al ingevuld en......ineens was het allemaal weer weg. In 2012 kon ik ook met de C upgraden en ging goed. Ik zal toch mijn zin krijgen.......

Update:
Ook met de F10 krijg ik alleen maar de 7 en geen mogelijkheid om naar de 8 te verwijzen. Zo langzamerhand denk ik aan een verkeerde harde schijf te laten vernieuwen, of is dit totale onzin? Op dit moment heb ik geen kennissen die mij kunnen helpen.
Ik denk erover om maar met de Acer helpdesk telef.contact te maken, alhoewel die extra-garantieperiode is voorbij!........
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier ben ik weer, ten eerste nogmaals bedankt voor alle medewerking. Ben via Acer 009 nummer helpdesk geholpen met boot etc.op de Windows 8 Had wel geen garantie meer,maar toch vriendelijk geholpen!
 
Nu maak je iig. mij nieuwsgierig........ waar 'lag het ei van Columbus' / welke actie heb je moeten verrichten om het e.e.a. voor elkaar te krijgen?
 
Eerst kreeg ik als antwoord dat er alleen in mijn geval support kan gegeven worden over Windows 7, maar met een beetje geluk vertelde een meisjesstem: met F2 opstarten, dan iets van BiosBoot CDR op de eerste plaats zetten en met F10 de Windows 8 schijf opstarten.
Ik had het mobieltje op luidspreker gezet zodat ik kon werken, het ging erg snel allemaal. Eerlijk gezegd weet ik niet of wat ik boven vermeld heb de juiste volgorde is.
Had ik maar dit gesprek kunnen tapen, dan kon ik dit beter noteren en gebruiken bij een volgende keer. Maar heb nu de 8 dus, wat met heeeeeeel veel updates te paard is gegaan Pffffffff.....
Gr.v.Loretta
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat die 'stem' vertelde is exact hetzelfde als wat ik in berichtje 4 + bericht 9 schreef. ;) Je had het niet hoeven tapen, want doordat je middels F10 hebt bios hebt afgesloten, staat de bootvolgorde nu 'vast'. Als jij ooit weer de Windowsschijf nodig hebt voor een nieuwe / verse installatie, dan hoef je alleen maar de CD / DVD lade open te doen, de Windowsschijf erin te leggen, de lade dicht te doen en de machine opnieuw te starten.
 
Oh ja ik moest met het rechterpijltje een paar keer opzoeken. Wat denk je ik krijg al een tijdje een melding voor gratis Windows 10, ik heb nu dus al op de 7 de acht en de acht 1 gezet, kan dit geen kwaad?...
 
Ik ben geen voorstander van meerdere Windowsversies op 1 machine. (vertraagt de opstart omdat je een keuze moet maken én het kost kostbare schijfruimte). Sommige mensen hebben dit gewoon nodig vanwege bepaalde programma's die onder de ene versie wel draaien en onder de andere niet. Als jij nu dus een mulit Windows systeem hebt, dan heb je iets niet goed gedaan. (Je bent vergeten de partities te verwijderen zoals ik in berichtje 4 al schreef)
Windows 10 komt niet 'naast' 7 maar i.p.v.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan