Windows 7 naast Windows 8

Status
Niet open voor verdere reacties.

rkievit

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2013
Berichten
13
:evil:
Sinds enkele weken heb ik een mini laptop, een HP Vision, E2.
Het besturingssysteem is Windows 8, daar ik nog wat hard- en software heb dat alleen op eerdere besturingssystemen werkt wil ik Windows 7 naast de aanwezige Windows 8 installeren.
Ben al enkele dagen bezig geweest, maar ik krijg het niet voor elkaar om de laptop met de dvddrive op te starten, hij start altijd gewoon door in W8.
Ik heb wel al een partitie op de HD gemaakt.
Wat kan ik doen om dit voor elkaar te krijgen?

bvd

Rinus
 
Je moet dan in het BIOS de opstartvolgorde binnen de categorie "harde schijven" (hard drives) wijzigen, zodat de dvd drive bovenaan staat.

Het BIOS is het scherm dat u als allereerste ziet, wanneer je jouw computer aanzet. Meestal moet u op Delete of F2 drukken om de instellingen van het BIOS op te roepen. Daarvoor hebt u enkele seconden de tijd, wanneer je de PC hebt aangezet.

Bij de meeste moderne moederborden hoef je trouwens de normale opstartvolgorde in het BIOS niet te veranderen: je kunt dan de opstartvolgorde eenmalig oproepen en wijzigen, door op een bepaalde functietoets te drukken. Welke dat is, verschilt per moederbord. Soms is dat F12, Esc of F6.
 
Hoi Rinus,

Dat zal niet meevallen ben ik bang, omdat Windows 8 tegenwoordig in UEFI modus wordt geinstalleerd.
Je moet dus zorgen dat de Windows dvd in UEFI opstart, dat betekent dat je zelf of een usb stick of een dvd zo bewerkt dat de goede opstartbestanden er op staan.
Verder heb ik ook begrepen dat op GPT partities windows 7 en 8 wel naast elkaar kunnen worden geinstalleerd, maar dan als Vitual Machine, dat kost een hoop snelheid.

Wat je wel zou kunnen doen is de hele harde schijf weer opnieuw indelen in MBR en NTFS, maar weet niet wat er dan met de garantie gebeurt.
Lees even deze thread door, en prober zelf zoveel mogelijk informatie te vinden op het net zodat je weet waar je aan begint.

Als je besluit om toch voor die dual/boot te gaan, maak eerst even een systeemkopie, en sla die op een externe harde schijf, die kan je evt. later terugzetten.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan