windows 7 of ubuntu starten

Status
Niet open voor verdere reacties.

nickko

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2012
Berichten
24
Hallo mensen..

Ik ben best wel een zeurpiet en vind het heel fijn om met sommige dingen ubuntu te gebruiken en soms windows 7. Zou ik dan als ik mijn (oorspronkelijk windows 7 asus) laptop opstart ik kan kiezenof ik ubuntu of windows 7 kan starten? Dat zou heel fijn zijn!!!
Ik hoop heel erg dat dat kan. Groetjes nick
 
Hoi Nick,

Als je Win7 en ubuntu op 2 verschillende harde schijven hebt staan, en je start je computer op, dan zou normaal gezien er een zwart scherm moeten komen met witte leters. (Je zit normaal gezien ergens in het bios, je wordt naar hier doorgestuurd, omdat je computer niet weet met welke harde schijf hij moet opstarten) Daar kun je kiezen "Windows7" of "Ubuntu". Je kunt dan met je pijltjes toets navigeren naar de gewenste besturingssyteem. Met ENTER bevestig je je beslissing. En Voila! Je pc start op met win7 of ubuntu (het gene dat jij gekozen hebt)

Ik weet niet of het bij jou werkt, maar ik doe het zo. Ik heb Win7 en Win8 ;-)
 
reactie op reactie

Heel erg bedankt dat je hebt gereageerd. Als ik het goed snap: als ik windows 7 op c-schijf zet en ubuntu op d-schijf, dan krijg ik dat bericht?

Gr nick
 
Normaal gezien, zou je dan inderdaad dat bericht moeten krijgen. Zijn eigenlijk 2 verschillende harde schijven, met elks hun eigen besturingsysteem op, maar je bestanden die je op de ene harde schijf zet kun je ook bekiijken op de ander harde schijf ;-)
 
!!

Nickko,

Waar je op doelt noemen ze een "dual boot" (2 besturingssystemen).:thumb:

waar Webmasterrobbe op doelt noemen ze een "Bootloader" (bekende bootloader GRUB):thumb:
Een bootloader geeft je de mogelijkheid om te kiezen welk besturingssysteem je wilt starten.

Windows heeft een eigen bootloader die je alleen windows laat opstarten.:(
Linux (grub bijv) laat je meerdere besturingssystemen opstarten.:d

GRUB moet natuurlijk ook verteld worden waar hij windows precies kan vinden.
GELUKKIG doen de meeste linux distributies dit allemaal voor je.:thumb:

De makkelijkste manier :
Bij nieuwe computers met UEFI eerst secureboot uitschakelen >
https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=hoe%20secure%20boot%20uitschakelen
http://www.chip.nl/tips-en-trucs/ti...len-om-besturingssysteem-te-installeren/2323/

Installeer windows (mocht deze niet geinstalleerd zijn)
Dan linux installeren > tijdens het installatieproces ziet linux dat je windows hebt geinstalleerd.
Vaak heb je dan de optie om linux naast windows te installeren. met als resultaat.

aanvulling
De GRUB-bootloader waarbij je kunt kiezen tussen windows of linux:thumb:


Bij het eerst installeren van linux en dan vervolgens windows.
Moet je GRUB zelf installeren en configureren. Bult gekloot voor nieuwelingen :)

mvg,
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan