windows 7 op nieuwe harddisk, product key overzetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Example5

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2008
Berichten
2.172
beste...

ik heb een laptop waarvoor ik zojuist een SSD heb besteld. ik vroeg me af of het mogelijk is om als ik windows op deze nieuwe ssd installeer, wederom gebruik te maken van mijn oude sleutel.

om te beginnen, hoe zorg ik ervoor dat ik de dvd van windows krijg? deze heb ik namelijk niet meegeleverd gekregen en die staat op een verborgen partitie op de harddisk, kan ik deze op een of andere manier branden?

wanneer ik deze dan heb weten te branden (of op een andere manier een windows dvd heb verkregen), kan ik dan gewoon mijn serial weer gebruiken?

hopelijk kan iemand mij enigszins verhelderen hoe ik dit het beste aan kan pakken.

alvast bedankt!
 
de serials die op een laptop staan zijn meestal hardware gebonden. wanneer je dus een harde schijf vervangt is er dus een kans dat je licentie niet geldig is.
Als een vriend van je een cd heeft leen die dan.
(Kopen is ook een optie alleen onnodig omdat je al een serial hebt)
 
Ik heb vorig weekend het zelfde gedaan.
Ik had eerst een stel herstel dvd's gemaakt en een volledige backup.
Toen de oude harddisk er uit en de SSD er in.
Windows terugzetten naar de zelfde installatie als bij aankoop, met behulp van de herstel dvd's. (interessante link!)
Nu werkt alles weer, volledig vanaf SSD!

Het grootste probleem wat ik tegenkwam - maar dat kan aan mij gelegen hebben - was dat de SSD niet wilde starten na de eerste keer alles teruggezet te hebben; "geen operating system gevonden"...

De oplossing bleek uiteindelijk:
Met de (een) W7 installatie dvd windows opnieuw installeren, maar als proefversie. Activeren kan ook na een maand. Je hoeft dan geen productkey in te voeren.
Daarna nogmaals met de herstel dvd's de oorspronkelijke versie teruggezet (alles wordt weer gewist en de schijf opnieuw geformatteerd), waarna de laptop wel zelf wilde starten.

Hopelijk werkt het bij jou in 1 keer, ik was veel tijd kwijt om uit te zoeken waarom hij niet van de schijf wilde starten.
Succes!
 
Laatst bewerkt:
welke herstelcds gerbuik jij daar dan voor? die heb ik namelijk niet volgens mij... die staan bij mij dus op dus op een partitie of heb je de ingebouwde functie van win7 gebruikt?

dat geen operating system found kan ik wel oplossen door middel van een bootfix.
 
Als je een nieuwe pc koopt zitten er vaak geen originele cd's of dvd's bij. Windows 7 staat dan op een zgn herstelpartitie, die normaal gesproken onzichtbaar is gemaakt of beveiligd tegen per ongeluk wissen.
Het is dan de bedoeling dat je zo snel mogelijk na aankoop zelf een set "originele" opstartbare dvd's brandt zodat in geval van nood (kapotte harddisk oid) je daarmee je windows installatie weer op een nieuwe harddisk kan zetten. Alsof je een originele Windows dvd in je computer stopt!
Ik snap ook niet waarom MS er geen DVD bij levert, de kosten van een (1) dvd branden lijkt me toch niet echt een probleem...

Maargoed.
W7 heeft gelukkig nog de mogelijkheid te allen tijde zelf een (set) dvd('s) te branden. :)

Die vind je hier:

Is er geen originele Windows 7 installatie-DVD bij de computer geleverd, dan kan via het configuratiescherm, onderdeel Back-up maken en terugzetten, taak Een systeemherstelschijf maken een opstartbare systeemherstel-CD/DVD worden gebrand waarmee de gemaakte systeemkopie in geval van nood altijd nog kan worden teruggezet.

Het Back-up maken en terugzetten scherm is verdeeld in twee helften; rechts in het witte (grootste) deel kun je een backup maken of terugzetten.

In het lichtblauwe linkerdeel vind je ook de optie Een systeemherstelschijf maken.
Volg daar de stappen en hou wat lege dvd's bij de hand.
Ik had er 3 nodig, behalve windows7 zet de fabrikant van je computer er vaak ook een hele verzameling tryware en reclame op... :rolleyes:

Hoop dat je daarmee wat kunt.

Succes!


ps. dat van die bootfix, dat dacht ik ook. Ik los het wel effe zo op! Werkte alleen niet met mijn ssd... Ik heb er verschillende programma's op losgelaten maar zonder succes...
Hoop dat jij meer succes hebt.
 
Laatst bewerkt:
ik ga eerst eens met een gedownloade dvd proberen (met nieuwe windows) of mn key gewoon daarop werkt, zo ja ben ik helemaal klaar want dan heb ik tenminste een hele fresh install (dus ook zonder reclame troep enzo). mocht dat niet werken gebruik ik inderdaad de systeemherstel discs die ik nog wel even maak.

bedankt.
 
Op de onder zijde van je laptop staat waarschijnlijk je Key op een sticker vermeld.

Gebruik deze, en download een installatie van de microsoft site. Zorg hierbij dat je de JUISTE versie van windows download die er op 't begin al opstond dit staat tevens ook op de sticker vermeld.

Wanneer je na het installeren op de SSD de melding krijgt dat je key niet juist is of hij wil hem door een of andere reden niet activeren, kan je deze handmatig telefonisch activeren door te melden dat je hardware heb veranderd. Je krijgt dan telefonisch een een code door verteld in 8 delen.
 
@jordi, ja zo heb ik het inmiddels inderdaad opgelost, de vraag was dus inderdaad of ik de key onderop de laptop nogmaals kon gebruiken bij een nieuwe installatie.

bedankt allen
 
Als je Windows rechtover kopieert van HD naar een andere HD, bijvoorbeeld met een programma als Ghost of Easeus partition manager, dan heb je toch niets met een key te maken? Zolang de nieuwe HD in exact dezelfde configuratie geplaatst wordt werkt het gewoon. Met Windows XP heb ik dat vaak genoeg gedaan. Is dat bij Win 7 anders?
 
Dat is wel een beetje een omweg. Maar een key die aan de onderzijde staat op je laptop kan je altijd meerdere keren gebruiken tijdens een installatie zolang je hem maar niet meerdere keren TEGELIJK gebruikt. En alleen op dezelfde hardware.

Als de hardware iets te veel veranderd, veranderd ook het ID van de pc. "laat ik het zo zeggen".

Hierdoor ben je soms vereist om telefonisch een code te vragen om je Key opnieuw te laten activeren voor die hardware.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan