Windows 7 opstart hoofdbreker! Foutcode 0x000000F4

Status
Niet open voor verdere reacties.

lankhaar

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2009
Beste forum genoten,
Graag wil ik jullie kennis inroepen voor het volgende geval.
Ik ben vanavond bij een kennis geweest voor hulp aan zijn computer.

Het is bij hem allemaal een week geleden begonnen toen bij een update aan zijn computer Windows vastliep. Hij heeft toen geen andere keus meer gezien dan om alles opnieuw op te starten.
Windows meldde toen een groot aantal zwevende bestanden bij het opstarten, gevolgd door een BSOD met error code 0x000000f4. Daarna werkte alles weer gewoon.
Hij heeft toen een setup upgrade gedraaid, waarbij hij een upgrade heeft uitgevoerd.
Dit met de gedachte dat Windows dan de fouten van het systeem ook wel zou repareren. Ook heeft hij de nieuwe setup halverwege afgebroken omdat de setup op een verkeerde partitie terecht was gekomen.
Daarna is geprobeerd om de installatie map van Windows op die andere schijf weer te verwijderen.
Windows gaf echter aan dat er nog bestanden in gebruik waren en wilde dus niet alles verwijderen.

Tijdens het opstarten gaf Windows ook nog een opstartkeuze: Windows 7 of Windows setup.
Na het uitschakelen van het vinkje "Lijst met besturingssystemen gedurende 30 seconden weergeven" was die keuze optie weer verdwenen.
daarna was ook de error 0x000000f4 weer terug en wilde Windows dus helemaal niet meer starten.

Hier ben ik in beeld gekomen.
Ik heb diverse dingen geprobeerd en uitgesloten:

1. Randapparatuur losgekoppeld --> geen resultaat
2. Harddisk gecheckt --> geen foutmeldingen
3. RAM-geheugen gecheckt --> geen problemen gevonden
4. Extra harddisks verwijderd --> geen resultaat
5. Het systeem proberen te repareren met de Windows 7 recovery methode (Windows 7 installatie CD erin, dan herstellen, en dan de bovenste optie) --> geen oplossing!
6. Het systeem hersteld naar een eerder herstelpunt --> geen resultaat
7. Met chkdsk /r geprobeerd om fouten op de harddisk te herstellen --> geen resultaat
8. Met bootrec.exe /fixmbr - bootrec.exe /fixboot - bootrec.exe /scannow geprobeerd om de Master Boot Record te herstellen --> geen resultaat.

Nog een detail: als ik F8 indruk (ik wil naar de veilige modus), krijg ik totaal geen opties. Windows gaat vrolijk verder met starten. Dus al die geavanceerde
opstartopties zijn met F8 niet meer te benaderen.
Wel zie ik één seconde iets voorbij flitsen wat een keuze voor zou moeten stellen. Ik heb al geprobeerd om door middel van het pijltje beneden / boven mezelf de kans te geven iets met die keuze te doen, maar ook dat wil niet werken.
Heb toen ook nog geprobeerd om een upgrade uit te voeren van de bestaande installatie (boot van CD, windows Setup, en dan upgrade uitvoeren), maar dan zegt Setup dat ik Windows moet starten en dáár de Setup upgrade moet draaien, en dat gaat dus niet.

Last but not least: hoever komt Windows eigenlijk. Windows start gewoon helemaal door --> Ik krijg de melding, Windows starten, daarna zie ik één seconde een muis aanwijzer tevoorschijn komen, en daarna floept de computer door naar het blauwe scherm 0x000000f4.

Nu kan ik Windows wel opnieuw installeren, maar het is een computer van een kleine zelfstandige die er een enorme hoeveelheid heel specifieke software op heeft staan.
Opnieuw inrichten kost een paar dagen.
Dus dat is een laatste redmiddel.
Dit is een enorm hoofdpijndossier geworden en ik hoop dat iemand van jullie me mogelijk op het goede spoor kan brengen :)

De foutcode is vaak toch gerelateerd aan de harde schijf. Hoe heb je deze getest?

Ok, dit is je Bug_Check:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff560372(v=vs.85).aspx

Zonder de parameters valt niet te zeggen waar het probleem zit.

Probeer toch eerst even met F8 naar de Veilige modus te komen, houd die desnoods ingedrukt tot de computer begint te piepen.

Ik denk dat je door dat vinkje weg te halen, nu standaard automatisch naar de mislukte Windows Setup gaat. Lukt het niet om naar de juiste Windows in Veilige modus te komen, dan word het lastig & listig, want ik neem aan dat er nog geen EasyBCD is geinstalleerd, & dat betekend dat het op deze manier verder moet:

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc731662.aspx

Liever niet, dus...

Waarde heren,

Allereerst hartelijk dank voor de support en het meedenken.
De harde schijf is meerdere keren grondig getest. Alles vanuit DOS met o.a. de Ultimate Boot CD en de Hirens Boot CD.
Ik heb zowel HD Tune als HDD Scan gedraaid. Ook heb ik de DLDIAG tool van Western Digital gebruikt.
Daar kwam geen duidelijk falen uit naar voren. Wel waren niet alle SMART diagnoses hetzelfde. Er werd op een bepaald moment gesproken over een Reallocated Sector Count. Preventief heb ik daarom de harde schijf maar vervangen.

Ik heb nog een aantal opties geprobeerd, o.a. via de recovery disk, maar ik ben geen stap verder gekomen. Ook Veilige Modus was simpelweg niet te benaderen. Ik begon direct F8 in te drukken zodra ik het BIOS zag starten. Asus stuurde mij dan eerst naar het Boot Menu. Daar ging ik met de pijltjestoetsen naar de desbetreffende harddisk, en dan maar weer op F8 drukken.
Jammer jammer..... Niets hielp. Geen geavanceerde opstart opties.
Het repareren met de startup recovery ging ook niet en een laatst bekende juiste configuratie terugzetten ook niet.
Ik denk dat TheKnight de juiste analyse gesteld heeft. Door het verwijderen van het vinkje voor Windows Setup is de computer standaard naar de afgebroken Setup configuratie gegaan, in plaats van naar Windows zelf.

Uiteindelijk heb ik alles opnieuw geïnstalleerd. De schade is me achteraf nog meegevallen. Ik had bijvoorbeeld zo rond de 12 mail accounts met bijbehorende adressen en mails in Thunderbird. Ik vroeg me al af hoe ik dat ooit weer terug ging krijgen op zijn plaats, maar dat ging heel rap!

Ik heb eerst een lege Thunderbird geïnstalleerd.
Vervolgens heb ik alles wat Thunderbird in de map C:\Gebruikers\inlognaam\AppData\Roaming\Thunderbird\Profielnaam gezet had, weggegooid.

Op de oude installatie schijf ook naar dezelfde map gebladerd. Kopiëren / Plakken en klaar. Wat een waanzinnig mooi systeem is dat! Alles in één map. Adressen / Mail accounts / Mails, niets geen gedoe!

Ik wil jullie in ieder geval nogmaals bedanken voor de ondersteuning.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan