Windows 7 opstarten duurt lang... voor mijn gevoel wel drie a 4 miniuten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

nkamp

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
131
Hallo,

Windows 7 opstarten duurt lang... voor mijn gevoel wel drie a 4 minuten. Althans ik vind dit lang. Ik vraag mij al een tijd af waar dit nou van komt. En als de desktop getoond wordt dan zie je regelmatig aan de muis cursor een draaiend rondje. Volgens mij wordt er dan weer even service gestart als dat rondje gaat draaien. Daarnaast als de desktop al een minuut in beeld is worden de desktop iconen even allemaal weer wit en worden dan opnieuw getoond.

De machine is een Thosiba Qosmio i7-Q720 1.6Ghz/8Gb/2x 500Gb.

Nu heb ik via msConfig de logging aan gezet. Nu zie in de ATsvcLog het onderstaande staan waarbij het vet gedrukte zich herhaald tot 13:52 t/m 14:09.

Ik heb geen sony-ericsson, ook niet in het verleden gekoppeld gehad. Heeft iemand een idee waar dit op zou kunnen slaan? Ik heb in de services gezocht, in de event logger. Niets wat er op duid. Ook geen fouten in de event logging.

Hoe kun je er nu achter komen/volgen waarom het opstarten zolang duurt? Er worden altijd tools aangeraden als je googled. Maar ik heb het idee als je dat weer installeert dan duurt het opstarten ook weer langer, zeker als je al die tools wilt uitproberen.

Nico

Code:
12/24/12 13:52:51 - ****************************
12/24/12 13:52:51 - **** AT Service started ****
12/24/12 13:52:51 - ****************************
12/24/12 13:52:51 - Read skip hardware info
12/24/12 13:52:51 - Read skip COM port info
12/24/12 13:52:51 - Standard HW detection mode
12/24/12 13:52:51 - Read timeout = 500
12/24/12 13:52:51 - Failed to read Write timeout value, using Write timeout = 2000
12/24/12 13:52:51 - Will check Option modem status
12/24/12 13:52:51 - Start HW detection loop
12/24/12 13:52:51 - Looking for device connected to application COM port...
12/24/12 13:52:51 - Looking for SonyEricsson GC-series device...
12/24/12 13:52:51 - open(2)
12/24/12 13:52:51 - Completed HW detection loop
12/24/12 13:53:02 - Start HW detection loop
12/24/12 13:53:02 - Looking for device connected to application COM port...
12/24/12 13:53:02 - Looking for SonyEricsson GC-series device...
12/24/12 13:53:02 - open(2)
12/24/12 13:53:02 - Completed HW detection loop
12/24/12 13:53:05 - accept new client
12/24/12 13:53:05 - Got some data on sock
12/24/12 13:53:05 - SIGCB
12/24/12 13:53:05 - Reply sent
12/24/12 13:53:13 - Start HW detection loop
12/24/12 13:53:13 - Looking for device connected to application COM port...
12/24/12 13:53:13 - Looking for SonyEricsson GC-series device...
12/24/12 13:53:13 - open(2)
12/24/12 13:53:13 - Completed HW detection loop
12/24/12 13:53:24 - Start HW detection loop
12/24/12 13:53:24 - Looking for device connected to application COM port...
12/24/12 13:53:24 - Looking for SonyEricsson GC-series device...
12/24/12 13:53:24 - open(2)
[B]12/24/12 13:53:24 - Completed HW detection loop
12/24/12 13:53:35 - Start HW detection loop
12/24/12 13:53:35 - Looking for device connected to application COM port...
12/24/12 13:53:35 - Looking for SonyEricsson GC-series device...
12/24/12 13:53:35 - open(2)
[/B]
...
...
COM port...
12/24/12 14:09:29 - Looking for SonyEricsson GC-series device...
12/24/12 14:09:29 - open(2)
12/24/12 14:09:29 - Completed HW detection loop
12/24/12 14:09:37 - Got some data on sock
12/24/12 14:09:37 - CLEARCB
12/24/12 14:09:37 - Reply sent
12/24/12 14:09:40 - Got some data on sock
12/24/12 14:09:40 - error reading data length(0)
12/24/12 14:09:40 - client closed
12/24/12 14:09:40 - Start HW detection loop
12/24/12 14:09:40 - Looking for device connected to application COM port...
12/24/12 14:09:40 - Looking for SonyEricsson GC-series device...
12/24/12 14:09:40 - open(2)
12/24/12 14:09:40 - Completed HW detection loop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
U zou eens kunnen proberen de nodige services uit te zetten.
veel van die services zijn niet echt nodig.
Hier heb ik een overzicht gemaakt van wat welke service doet en welke eventueel uitgezet kunnen worden: http://www.sr-pc-hulp.nl/Services Windows 7 die uitgezet kunnen worden.pdf

Daarnaast zou u ook eens in de op te starten taken kunnen kijken van Windows en welke dan uitgezet kunnen worden.
Tik in control schedtasks in Start-Uitvoeren en dan komt u in het overzicht van de taken die gepland staan.

Tenslotte zou u ook eens een volledige virusscan kunnen doen met wat andere av-producten dan u nu gebruikt.
Ik gebruik daar meestal AVAST free voor voor de permanente controle, en Malwarebytes en Emsissoft antimalware voor de ad hoc controle.
Hier heb ik wat downloads staan: http://www.sr-pc-hulp.nl/links.htm

Succes!
 
Ik denk niet dat het in malware oid. zit. Ik heb officele software windows 7, Norton antivirus. Ik gebruik CCleaner. Ik heb ook even Hitman pro geïnstalleerd. Maar ik heb het gevoel als je alle die tools installeert wordt het opstarten niet sneller van.
Nee, ik zoek tools zodat ik kan volgen welke processen gestart worden en ook hoe lang dit duurt. Daarnaast zou ik dan ook graag willen door welk programma deze gestart worden als deze van die cryptische namen hebben.

Kijk ik ben developer en ik heb bv XAMPP, IIS ed. geïnstalleerd. Maar de service start ik allemaal handmatig op om te voorkomen van conflicten maar bovenal ook om de opstarttijd zo kort mogelijk te houden.

Nico
 
dus je hebt norton en hitman pro geinstalleerd?
en beide laden een realtimescanner?
als je norton actueel is haal dan hitman pro (esset) weg.
als je in het configuratiescherm systeembeheer opent kan je naar de services en naar systeemconfiguratie (tabblad opstarten).
Wil je in systeemconfiguratie bekijken welke services niet van microsoft zijn kijk je in tabblad services en verberg je microsoft services met het vinkje.

2 virusscanners installeren is niet goed voor je systeem.
beter kan je dan als je toch wil scannen met anderen dan je gebruikt een online scan doen zonder iets te installeren.
Maar ik denk ook niet dat malware je systeem vertraagt, ik vrees dat je het zelf bent :D

en wil je ons laten zien welke processen opgestart zijn maak eens een screenshot of 2 als alles niet in beeld past van Taakbeheer tabblad Processen.
in taakbeheer tabblad services is ook handig te zien welke services er gestart zijn, maar vergt wel enige kennis om daar iets mee te doen.
de pdf van srpchulp is dan misschien handig.
vraag anders bij twijfel gewoon hier.

PS, beter zou het zijn als je een systeemherstelpunt gebruikt van toen je nog maar 1 virusscanner geinstalleerd had.
Omdat dan je register ook schoner is. verwijder je hitman pro zal je moeten controleren op mappen en bestanden en registersleutels en waarden die hoogstwaarschijnlijk achterblijven in je systeem, en bij dergelijke software kan dat veel en lastig zijn, en heb je kennis over machtigingen nodig.
Zelf doe ik die dingen handmatig maar mocht je geen systeemherstelpunt hebben kan je dat vast ook met CCleaner o.d.

Stel dat je een systeemherstelpunt terug zet zal norton na het herstel gaan klagen dat er iets mis is, laat norton dat online oplossen zoals norton dat altijd doet en controleer daarna al je updates.

PS
services en processen veranderen doe je alleen als je 100% weet wat je aan het doen bent.
Maak ook als je weer gewoon 1 realtimescanner hebt voor je systeemwijzigen aanbrengt een systeemherstelpunt.
hier onder een afbeelding over systeemherstel:
207mb77.jpg


PS2
Ik kan je wel alvast vertellen dat als je weet hoe je processen en services moet beheren en met bepaalde dingen rekening leert houden zoals geen 2 virusscanners, je voor altijd je computer snel kan houden zonder tools van derden die in een andere skin hetzelfde doen.
Als ik mijn PC opstart met windows 7, en ik hou echt alles bij, dan worden er in tabblad processen 37 processen getoont op een computer met een gewone windows install, niet op een merk computer of laptop met een recovery, daar zijn meestal iets meer processen actief omdat de fabrikant meestal ook wat installeerde.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Erik,

Bedankt voor je reactie. Ik heb de screenshots van de processen erbij gedaan. Ik vind het wel veel zeker als ik kijk waar ik geen owner van ben.

Bovendien wat mij opviel is dat ik Mozilla FF en thunderbird er nog 2x opstaan, althans ik vind het vreemd dat versie FF 18.0 en 11.0 erop staan en voor Thunderbird 11.0. en 17.0. erop staan? (zie screenshot)
Maar ik weet het niet maar kan het zo zijn dat 11 er nog staat om dat die een bepaald onderdeel nog ondersteunt voor een nieuwere versie?

Tevens heb ik zoiets met visual studio, C++ lijken dubbele versies erop te staan (zie screenshot). Echter ik begrijp niet hoe dat gekomen is.

En zoals apache / IIS laat ik bewust niet via een service opstarten. Indien mogelijk gebruik portable programma's zoals o.a. FileZilla. Maar ook Eclipse bv. is portable
 

Bijlagen

  • processen_gebruiker_nico.jpg
    processen_gebruiker_nico.jpg
    62,8 KB · Weergaven: 121
  • processen_gebruiker_alle.jpg
    processen_gebruiker_alle.jpg
    91,8 KB · Weergaven: 132
  • processen_gebruiker_alle_2.jpg
    processen_gebruiker_alle_2.jpg
    82,9 KB · Weergaven: 88
  • Mozilla_nog_dubbel_geinstalleerd.jpg
    Mozilla_nog_dubbel_geinstalleerd.jpg
    9,6 KB · Weergaven: 88
  • visual_studio dubbel geïnstalleerd.jpg
    visual_studio dubbel geïnstalleerd.jpg
    36,2 KB · Weergaven: 93
ik zou tune up utilities gebruiken!
ik gebruik het ook en mijn computer laptop is 3 min sneller geworden
startte ong. op in 3 min 17 sec!
of een schone installatie
ik zou tune up eens proberen door opstart programma's uitte schakelen!
en het register clean t houden
 
Ik zie een paar processen staan die te denken geven en waarvan sommige notoire PC-vertragers zijn, zoals bijv PMBVolumewatcher.

Bij elk Proces waar de eigenaar Nico staat zou ik maar eens op google wat daar zoal over gezegd wordt.
 
Ik zou windows beheren via de services en processen.
Als ik mijn pc opstart worden er maar hooguit 38 processen geladen, dat zijn de broodnodige.
Als je het in windows zelf instelt is dat het beste voor het systeem.
Maar uiteraard kan je daar zelf voor kiezen, als je tune up utilities gebruikt doe je het op die manier.
Services en systeemconfiguratie instellen is afhankelijk van wat je gebruikt op je computer.
Wat je direct tot je beschikking moet/wil hebben start je op.
Vertel eens wat je op je computer doet en wil, dan kan je dat opzoeken in systeembeheer en wijzigen naar eigen gelang.
Zoals, internet je alleen of zit je ook in een netwerk?
Scheelt ongeveer 6 services
Elke services die niet essientieel is zou je op handmatig kunnen zetten, dan start die service pas op als je het bijbehorende programma opent.
Als je dat programma vervolgens sluit blijft de services wel gestart, je zou die in het service scherm na gebruik weer kunnen stoppen in de eigenschappen van de service.
fa7azs.jpg


Als voorbeeld de service Windows Live ID Sign-in Assistant, kan je instellen op handmatig.
die kan je starten voor je je gaat aanmelden met een windows live id, doe je dat de hele week niet, zal deze niet starten.
Zo werkt het met services, essientiele laat je uiteraard staan, en je kan een systeemherstelpunt maken mocht je de kluts er in kwijtraken, maar noteer alles wat je doet in kladblok en je zou het zo weer terug kunnen zetten.
Succes.
Alles wat je selecteren kan aan tekst ook in de vensters van de services kan je zo naar kladblok kopieren.
kopieren Ctrl-c
plakken Ctrl-v
Alles selecteren Ctrl-a
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Chip van februari gekocht en hierin staan artikelen maak uw computer sneller.
Daarin staan ook testen met tune up, ccleaner, en dan maakt het niet veel uit of eigenlijk niets uit. Zij hebben een test gedaan met een schone verse win7, 30 porogs geïnstalleerd en allemaal weer verwijderd. Vervolgens met ccleaner en tuneUp uitgevoerd en gemeten hoe lang het opstarten duurt in verschillende situaties.
 
nkamp, u heeft gelijk met uw opmerking dat veel van dat soort "tune-up"tooltjes geen merkbaar voordeel opleveren.

Maar ik heb het nog veel erger meegemaakt, namelijk dit soort tooltjes uiteindelijk blijken heel Windows onwerkbaar te maken.
Die ervaring heb ik met Power Cleaner, wat een onderdeel is van de mcafee suite, en het tooltje PC Repair Clinic.

Als u toch zo'n gedrocht wilt proberen, dan altijd eerst een herstelpunt maken of een kopie van het systeem, want grote kans dat windows niet meer goed functioneert na het draaien van zo'n tooltje.
 
Goed ik ben hier onlangs nog eens ingedoken en mee bezig geweest. En alle programmaatjes die zo mooi zeggen dat ze allerlei 'meuk' opruimen, die werken niet. Ook CCleaner niet.

Ik ben zelf de registry ingedoken en heb handmatig de boel zo goed mogelijk proberen op te schonen. Elke keer draaide ik CCleaner en hij komt met allerlei sleutels en verwijder ik dan driftig in de veronderstelling dat het dan weer schoon is. Nu ben ik overgestapt van virusscanner van Norton 360 --> Avira. Avira installeert althans Avira doet het voorstel om de Ask bar te installeren. Wat ik zo-wie-zo niet wil en ook aangegeven dat ik dat niet wil. Wel zie ik via MSConfig bij opstarten dat ding van APN staan. Daarnaast wou ik altijd nog een programma 'Tempro' van Toshiba verwijderen wat maar niet lukte. Dus dacht ik hey laat ik zelf maar eens in de registry gaan kijken. CCleaner kan veel beweren maar alles wat ik de afgelopen jaar geprobeerd had kwam ik nog sleutels van tegen. Zoals:
- Norton 360 wat ik al gedeinstalleerd had.
- TuneUp - al lang gedeinstalleerd
- Soluto - al lang gedeinstalleerd
- WinPatrol - al lang gedeinstalleerd
- Uninstaller Pro - gedeinstalleerd
- ASK toolbar van APN
- en zo zag ik nog wat zaken voorbij komen die ik lang niet meer op mijn laptop heb staan.

Veel meer aan sleutels heb ik niet verwijderd. Ook kwam ik sleutels tegen bv. dat ik zocht op 'Norton', maar dan zag geen Norton in de sleutel of subsleutel staan. Blijkbaar bestaat er wel een relatie met Norton voor die sleutel maar is niet te zien. Ik had er vandaag ook nog met een collega over maar die zei ook zo windows dat met die registry opgebouwd heeft...

Ik heb CCleaner nog een keer gedraaid... Ik had de hoop dat die ook nog wat op zou ruimen maar dat viel tegen.

Ik moet wel zeggen ik heb nu de indruk dat hij sneller op start. en ook sneller de programma's start. Nu nog echt een keer een programma vinden die de registry echt kan tunen!

Nico
 
Ik weet het niet maar waarom zou die het wel zou doen.
Dan moet je het testen door bv. een programma te deinstalleren en dan op de sleutels zoeken. Vervolgens ga je dit tooltje draaien en vervolgens check je opnieuw. Maar ik heb er geen vertrouwen meer in.

Ik heb echt het vertrouwen in dit soort tooltjes verloren. Als zelfs TuneUp en al die andere tooltjes al niet hun eigen registersleutels opruimen dan vraag ik mij af welk tooltje dat wel zou doen. Dat vind ik toch wel een ernstig falen waarvoor ze in principe bedoeld zijn. Ik heb overigens een artikel van Chip van vorig jaar herinner ik mij nu ook gelezen dat het qua snelheid niet uitmaakt met dit soort tooltjes. Maar dat ze eigenlijk ook niet doen waarvoor ze bedoeld zijn valt mij ernstig tegen.

Anderzijds begrijp ik het ook wel. De registry is natuurlijk wel een heel gevoelig onderdeel. Ik heb met VB ook wel eens iets in de registry gedrukt. Je moet natuurlijk dan als leverancier wel donders goed weten hoe ieder programma zijn sleutels de registry indrukt, zodat je weet wat je moet opruimen. Want als je iets verkeerd raakt, dan kan het natuurlijk maar zo zijn dat een programma niet goed meer werkt! En windows staat volgens mij niet bekend om het feit dat de registry zo goed is opgezet!!

Ik weet niet of het zo werkt maar je zou verwachten dat Microsoft zou kunnen eisen van partijen met een behoorlijke reputatie, dat die hun sleutels zo in de registry zetten dat het al goed opgeruimd wordt maar dat je ook heel snel kunt detecteren dat een programma al is gedeinstalleerd. En indien dit het geval dat je ervan mag uitgaan dat deze ook gedeinstalleerd is en dus door zo'n tooltje alle verwante sleutels kan opruimen.

Ik krijg nu ook weer een update van de flashplayer. Nou daar kwam ik ook nog een rits van sleutels tegen van allerlei oudere versie's. Ook opgeruimd!

Ik weet niet of windows zelf nog analyse tools heeft voor de registry. Ik zal nog eens kijken bij sysinternals.

Nog eens een uurtje in registry aan het spitten. Kom ik goeie oude HitmanPro tegen!!!! Dat is er zeker al een jaar af. Door geen cleaner opgeruimd. Sterke nog ik krijg de LEGACY_HITMANPRO37 sleutel er niet af! "Er is een fout opgetreden....."
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel goeie ervaringen met Registry First Aid, maar dat is niet gratis.
Maar ook dan is het zaak om het volledige overzicht dat dat tooltje produceert door te nemen en te beoordelen wat de sleutel inhoudt en niet zo maar blind op "delete alles maar" drukken. Ik ben door schade en schande behoorlijk goed thuis geraakt in wat er wel en niet weg kan en/of vernaderd mag worden aan de Registry, maar het blijft een hele klus.

Dan even ingaan op de opmerkingen van nkamp dat bepaalde sleutels van software er nog staan: dat kan komen omdat de software zelf nog ergens op de schijf staat. Als ik bijvoorbeeld Norton wil verwijderen, dan ga ik, na de standaard verwijder-werkwijze, toch nog naar de HD waar de software staat en dan zie ik dat daar nog het nodige is blijven staan. Dat verwijder ik dan zelf met de hand. Als ik daarna dan die Registry First Aid er op los laat, dan vindt ie allerlei verwijzingen waar geen software meer tegenover staat en dan pas worden echt alle ristry-zaken van norton verwijderd.
Ik denk dat dat met de meeste software zo gaat.
 
Ik had HitmanPro gevraagd hoe ik die Legacy sleutels zou kunnen verwijderen. Dit kreeg ik als antwoordt:

"...Hartelijk dank voor je email.

Allereerst wil ik je waarschuwen dat je voorzichtig moet zijn met het verwijderen van items in het Register.
Je kunt hiermee zomaar je computer volledig kapot maken als je iets verkeerds verwijderd.

Wat betreft de sleutel van HitmanPro, deze kun je beter laten staan.
HitmanPro zelf is van je computer, en deze sleutel verdwijnt ook vanzelf uit het systeem.
Deze driver voorkomt dat je Windows bestanden verwijderd, waardoor je computer niet meer kan opstarten.
Daarom kan hij ook niet zomaar verwijderd worden. ..."

Dat lijkt mij toch heel sterk dat HitmanPro van de computer zelf is!! Het lijkt mij een antwoordt "dit weten wij ook niet maar door zo'n kul antwoordt te geven hopen dat het stil wordt". Of iemand moet zeggen nee dit behoort tot de kernel van Windows.

Ik wordt hier steeds meer verdrietig van. Dit soort tooltjes 'aansmeren' en vervolgens doet het niet wat het moet doen volgens mij of beter heb er in ieder geval geen hoge verwachtingen van!

Ik heb ze er inmiddels al uit via de systernals tool "psexec -s -i c:\windows\regedit.exe". Hiermee start de regedit.exe op. En mijn pc... start nog steeds goed op!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan