Windows 7 over vista installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartmill

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2008
Berichten
365
Ik ben momenteel in bezit van een laptop met windows vista, en wil daar windows 7 op installeren. Kan dit worden gedaan zonder te formatteren en zo ja, kan dit dan door er gewoon windows 7 op te zetten zonder vista te verwijderen?
 
beste bartmill,

wat is je uiteindelijke doel?

wil je de bestanden bewaren van windows vista of wil je beide besturingssystemen gebruiken?

als je de bestanden wilt bewaren kun je dit doen door ze op een externe harde schrijf te zetten, op een andere partie te zetten of door de vista bestanden te behouden (deze worden dan opgeslagen in de map .windows en je kan dan windowst vista niet meer gebruiken)

als je beide besturingssystemen wilt gebruiken kun je dit doen dmv. dual boot.
 
2 windows versies over elkaar heen installeren? Niet doen, niet misschien, niet eventjes om te proberen, gewoon niet. 100% garantie op problemen.

Je bent echt heel veel beter af met een “verse” installatie. Het is even een klusje, maar je hebt er dan ook plezier van. Alle overtollige zooi die op je systeem staat, wordt dan lekker opgeruimd.


Ga als volgt te werk:

• Pak een stukje papier en maak een lijst van alle programma’s die je hebt geïnstalleerd.
• Streep vervolgens alles weg wat je niet of zelden gebruikt. Als je een programma het laatste jaar niet gebruikt hebt, ga je dat volgend jaar waarschijnlijk ook niet doen.
• Zoek de installatiebestanden op van alle programma’s die je weer terug wilt installeren. Zoek ook alle serials en liscenties op, dat scheelt straks veel zoekwerk en frustratie.
• Zoek de installatiebestanden op van alle hardware (printers, muis, videokaarten, routers etc.) In de basis heb je dit niet nodig, want tegenwoordig is alles plug-and-play, maar om het het echt lekker te laten werken, wil je dat toch installeren.
• Maak een backup van alle documenten, foto’s, videos, etc. op een externe HDD
• Maak je gebruik van outlook? Maak een backup van het outlook PST bestand, zodat je straks gewoon de hele boel weer in één keer terug kan zetten. Vergeet ook niet even op te schrijven wat de instellingen van de mailservers zijn.
• Maak een backup van je internet-favorieten, anders ben je straks alles kwijt
• Maak een lijst met inlog-gevens en wachtwoorden van websites en programma’s Die wil je niet kwijtraken!
• Zoek de sleutels van je router op, en de inlog van de internetprovider

Wat heb je nog meer nodig?

• 1 fles frisdrank
• 1 zak zoutjes
• 1 boek ( al dat installeren duurt immers even…)
• 1 avond zonder lastig gevallen te worden


Heb je alles? Installeren maar!
 
over elkaar? naast elkaar geeft geen problemen op hoor.
 
Bedankt voor alle reacties. Wat ik wil is vista eraf en windows 7 erop, zonder een verse installatie.

Uiteraard snap ik dat een verse installatie het makkelijkste is, maar dit is nog geen maand geleden gebeurt, ik heb nu net juist weer alles erop staan wat ik nodig heb.

De reden dat ik niet direct windows 7 erop heb gezet, is dat mijn laptop simpelweg crashte en niet meer werkte, enige optie die over was (na wat te hebben uitgeprobeerd) was alles er opnieuw erop zetten.
Echter had ik op dat moment geen windows 7 hier liggen en ik had mijn laptop voor school de volgende dag weer nodig.

Ik begrijp dat het kan, maar het geeft problemen?
 
oké je wilt dus windows vista upgraden naar windows 7, dat kan je stopt de cd in je computer start de computer op vanuit de cd en klikt op upgraden. (dit kan alleen niet als je van een 64-bit vista naar een 32-bit win 7 gaat of gaat downgraden van bijv. ultimate naar home premium)
maar zoals iedereen al zegt is het aangeraden om een verse installatie uit te voeren, ga naar configuratie scherm en klik op programma's. daar staat een lijst van alle programma's die je hebt geïnstalleerd, daar kun je een lijstje van maken en deze later opnieuw installeren.

informatie over upgraden van microsoft:
http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/help/upgrading-from-windows-vista-to-windows-7
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan