Windows 7 partities

Status
Niet open voor verdere reacties.

marloes72

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Berichten
333
Ik ben de nieuwe computer van mijn zus voor haar aan het inrichten. Deze heeft een harde schijf van 2 Tb, met Windows 7 Home Premium 64 bit erop. Ze wil de schijf graag gesplitst hebben. Maar ik heb dat nog nooit met zo 'n grote systeemschijf gedaan. Kan ik ongestraft via Windows de systeem partitie in 1x verkleinen tot 100 Gb? Er moet dan toch zo ongeveer 1,9 miljoen mb af en dat lijkt me wel erg veel. Heeft iemand hier ervaring mee? Gaat dat goed?
 
Ja, dat weet ik. Maar ik moet nu wel heel erg veel mb's eraf gaan halen. Ik vind dat een beetje eng. Vandaar dat ik me af vroeg of iemand dat wel eens gedaan heeft met zo 'n grote schijf waar het systeem op staat. Dan heb ik er misschien wat meer vertrouwen in dat het goed gaat ;).
 
Hoi !

Ik partitioneer en formatteer regelmatig grote schijven (2 tB of groter) en dat levert, zeker bij nieuwe schijven, zelden of nooit problemen op.

Ik gebruik Easus P.M.

Greetz,

Harry.
 
Ik wou het eigenlijk het liefst gewoon met windows 7 doen. Dus niet met een apart programma.
 
Wat bedoel je precies Dorado? Het is net wat je makkelijk vindt. Met Windows 7 is het bekend voor mij en met een extern programma niet. Ik heb ooit wel eens een programma (Partition Magic heette dat geloof ik, het was een gratis programma in ieder geval) gebruikt in Windows XP, maar dat is lang geleden. Als het met Windows kan is dat voor mij dus het gemakkelijkst. Maar met zo 'n grote schijf heb ik daarmee geen ervaring. Vandaar dat ik me af vroeg of iemand daar wel ervaring mee heeft en misschien tips heeft of dingen waarop ik moet letten. Als het echt nodig is om bij zo 'n grote schijf een extern programma moet dat uiteraard, maar als het ook prima met Windows 7 kan doe ik dat dus liever. Alleen weet ik dat graag zeker, vandaar mijn vraag. Overigens is het een OEM systeem, met een recovery partitie.
 
Als je precies wilt weten hoe je een volume verkleint, open je Schijfbeheer en klik je op Help op de menubalk, Help-onderwerpen, de tab Inhoudsopgave, Schijfbeheer: Welkom, Standaardvolumes beheren en tot slot op Een standaardvolume verkleinen

Lees ook dit artikel: Kan ik mijn harde schijf opnieuw partitioneren?
 
Misschien heb ik mijn vraag niet duidelijk genoeg gesteld. Ik heb soms de neiging te veel woorden te gebruiken, dus ik kan me voorstellen dat dit verwarring veroorzaakt. Maar mijn probleem is dus niet dat ik niet weet hoe het moet. Ik heb alleen nog nooit zo 'n grote schijf van 2 tb gepartitioneerd. In theorie maakt de grootte waarschijnlijk niet uit. Maar toch...... ik hoopte te horen van iemand die het al eens gedaan heeft via schijfbeheer met zo 'n grote schijf.
 
Ik heb wel eens met Windows 7 een partitie gemaakt voor 500 GB ook met een 2 TB schijf. Het duurt wel even maar dan heb je ook wat.
 
Sorry voor het misverstand, Marloes. Je wilt gewoon reacties met ervaringen.

Hoe dan ook, ik denk dat je er het best aan doet rekening te houden met fouten maken in het achterhoofd. Ook al ben je bv. nog zo'n geroutineerde en kundige chauffeur; toch is het het best iedere dag te beschouwen als een rij-examen. Schade heb je sneller als de prijs van € 100.000,- en dat geldt ook voor de computerlarij. Zorg dat je eerst backups hebt van je bestanden en evt. e-mails, zodat mocht je data verliezen, deze iig terug kunt plaatsen. Succes:thumb:
 
Oké dat verkleinen moet kunnen dus naar 100 Gb dan waarschijnlijk. Dit klinkt hoopvol tenminste Harmen. Dat het lang duurt kan ik me wel voorstellen. Dank voor je reactie!
Enne Dorado, ik ben inderdaad altijd heel voorzichtig en heel erg van de backups. Dat ik dit vraag voor ik durf te beginnen getuigt denk ik ook al van mijn voorzichtigheid en mijn bewustzijn van wat er allemaal fout kan gaan. Terwijl de kans dat het goed gaat natuurlijk veel groter is, hihi. Maar ja, zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Deze schijf is overigens helemaal nieuw. Alleen het systeem staat erop, verder nog geen persoonlijke gegevens enzo. Maar ik maak in ieder geval een systeembackup voor ik begin.
 
Het kan toch niet met Windows. Je kunt maar tot de helft verkleinen omdat er een indexbestand op de helft van de schijf staat. Met Windows kun je dat niet verplaatsen. Met een partitioneringsprogramma van derden wel. Daar moet ik toch aan geloven dus.......
 
Dat zou ik maar doen ja, niet voor niets werd een 3th party software geadviseerd.
 
Ow kan dat niet dan kan het ook 80 gb zijn geweest daar ben ik zeker van want ik had toen een dualboot met Vista.
 
Als je de partitie niet meer dan de helft verkleind moet gewoon kunnen. Maar als je meer wilt verkleinen kan het dus niet. Ik heb geen idee wat er gebeurt als je het wel probeert, want zo ver was ik nog niet. Ik wilde eerst zekerheid. Die heb ik nu. En ik begrijp ook hoe het precies zit en dat vind ik het belangrijkst.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan