Windows 7 partities

Status
Niet open voor verdere reacties.
Klopt het dat ik Easus Partition Master Home de Windows 7 partitie kan verkleinen in Windows; dus als hij gewoon draait? Voert hij de verkleining dat uit bij herstart of zo? Gaat dat goed als ik hem dan in 1x verklein naar 100 Gb? En wat is slim? Eerst herstarten en daarna pas de (dan) niet (meer) toegewezen schijfruimte bewerken? Ik neem aan dat ik die hele ruimte dan in een uitgebreide partitie kan zetten. Maar hoe maak ik daar dan 3 logische stations in? Ook weer door er gewoon rechts op te klikken? Dat heb ik nog niet in een handleiding kunnen vinden.
 
Laatst bewerkt:
Hoi marloes....

Als je even een overzichtje plaats van de huidige situatie dan kan ik je dmv een stappenplan wel doorheen loodsen.Je moet namelijk een bepaalde volgorde aanhouden.(Taartstukje maken--verkleinen--benoemen--weer verkleinen etc.)
Zet ook even bij hoeveel en hoe groot je de partities wilt hebben.
 
Hoi !

Je kunt het instellen, maar als je op "apply" drukt gaat het programma pas werken, de grootte maakt niet uit mits er genoeg ruimte overblijft voor @Windows etc.

Er wordt opnieuw opgestart en je ziet in 'n soort DOS-scherm wat er exact gebeurt.

Mijn ervaring: de lijst met uit te voeren taken niet te lang laten worden......

Daarna kun je na believen de vrijgekomen lege ruimte verdelen in bijv. 3 partitie's.

Gezien het feit dat de unallocated ruimte geen gegevens bevat kunnen die opdrachten gewoon i direct uitgevoerd worden, dus inderdaad in Windows...

Greetz,

Harry.
 
Hatry Snor heeft je al een voorzet gegeven.Mocht je er niet uitkomen dan horen we het wel.
 
Fijn dat jullie zo meedenken. Ik ga er morgen of overmorgen even rustig ervoor zitten en het programma installeren. Ik zal dan ook even een overzichtje maken en hier neer zetten. Ik begrijp dat ik in 1x de Windows Partitie kan verkleinen naar 100 Gb? Daarna vanzelf herstart wordt? En ik dan rustig moet wachten waarschijnlijk...... Wat ik alleen nog niet begrijp is of ik daarna de niet toegewezen ruimte eerst moet toewijzen aan 1 uitgebreide partitie en deze daarna kan splitsen. Er zijn nog 2 partities: voor de recovery en voor de aan het systeem toegewezen ruimte. Als ik de overgebleven ruimte wil splitsen moet dat dus via logische stations.
 
Je begint het al te begrijpen.
even een voorbeeld:Als je de c aanklikt en in linker deelvenster de regel Move risize dan krijg je een pop up van je C.
Nu kan je die verkleinen door met je muis op rechter vertikale lijn te gaan staan en de balk naar links schuiven(100gb)
Klik dan op OK.Dan op apply en laat prog even zijn werk doen.
Na de herstart open je het prog krijg je je hoofdvenster weer met een C van 100 en de rest unallocated.Daar klik je op en linker deelvenster:create partition.klik dat aan.Prog zal een letter toewijzen.Klik op ok.
Nu kom je weer in je hoofdvenster..klik die nieuwe partitie aan en in linker deelvenster:move resize.Ook die verklein je weer dmv schuiven.klik op OK en dan op apply.Prog gaat weer zijn werk doen maar herstart niet.
Dan heb je weer een unallocated..voer dan dezelfde handelingen uit:benoemen--verkleinen--ok.En zo ga je door.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel! Dit is super duidelijk! Het is inmiddels gelukt. Ik heb zojuist een vreugde dansje gedaan ;-).
 
Laatst bewerkt:
Kan ik dit ook ongestraft met een merk PC doen? Of schop ik die dan helemaal in de war? Ik heb geen ervaring met merk PC's. maar heb vandaag een HP Pavilion p6-2001nl desktop gekocht voor onze geloofsgemeenschap. Ik heb hem nog niet aan gehad. Maar hij heeft een 1.5 Tb schijf en als ik het goed begrepen heb is deze (op een recovery partitie na) niet in partities gesplitst. Ik zou dus graag weer de systeempartitie verkleinen tot 100 Gb en de rest voor data gebruiken.
 
@marloes72: Waarom zou dat niet kunnen :)?
 
Maak wel eerst even een set Herstel-CD/DvD's (Recover) aan, & test of ze het ook daadwerkelijk doen, tenminste: Er mee kan opstarten! Mocht HP die er niet bijgeleverd hebben & je alleen een Herstel-partitie hebt.
 
Tja, ik weet ook niet waarom ik daarover twijfel....... Waarschijnlijk zal het wel gewoon kunnen. Er zitten geen cd's bij, er is wel een recovery partitie. Als ik het goed gelezen heb zit er software op waarmee je een recovery schijf kunt maken. Ik had al gepland om dat eerst te doen. Al hoop ik hem niet nodig te hebben natuurlijk :D. En ik wilde ook de software die eraf kan meteen maar deïnstalleren (dat scheelt misschien met verplaatsen......). En een systeemkopie met Windows maken voor ik de systeemschijf ga verkleinen.
 
Wel verstandig om dat meteen te doen, want als je die Recovery-disks moet maken tegen de tijd dat je computer in de soep begint te lopen, lukt het waarschijnlijk niet meer...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan