Windows 7 verwijderen en weer Windows XP installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat staat dus in de handleiding..zoals edmoor al schreef...
Dit heb ik allemaal gedaan.

Ik heb geen ervaring met een Hirens boot cd en bij het downloaden kan ik weer rotzooi op mijn pc krijgen.

Misschien heeft het wel met mijn leeftijd te maken dat ik niet precies weet wat ik moet doen :o en moet ik het maar opgeven.

Mvg, Sappas

Of je laat het doen.... handig familielid of buur....
PS: leeftijd...... pas op ..... mijn oudste zoon gaat ook al richting dertig, ik zit zelf niet in de IT, maar ben leergierig genoeg om het te willen weten.
Goed lezen is het halve werk...

en bij het downloaden kan ik weer rotzooi op mijn pc krijgen.
Dat krijg je straks met XP ook! (je krijgt geen veiligheidsupdates meer hè?!)

Misschien vertellen in welk deel van Ned. je woont, er is vast wel iemand die je wilt helpen.

Beste André, ik heb steeds in de IT gewerkt en ik ben een kleine 20 jaar geleden gestopt met dit werk.
Mijn laatste functie was hoofd IT.
Ik ben best nog wel handig met de pc maar ik wil de problemen, die ik vroeger wel leuk vond, nu niet meer hebben.
Dat heeft zeer zeker met mijn leeftijd te maken en mijn dochters zijn een stuk ouder als jouw oudste zoon van 30.
Als ik een probleem heb dan wil ik dit op een gemakkelijke manier oplossen en niet meer werken met Hirens boot cd.
Je kan veel te gemakkelijk rotzooi op je pc krijgen zoals Trojaanse horses e.d.

Femke98 je schreef: Dat krijg je straks met XP ook! (je krijgt geen veiligheidsupdates meer hè?!)
Volgens mij had ik al verteld dat ik Windows XP niet aan mijn netwerk koppel maar uitsluitend stand-alone ga gebruiken.
Veiligheidsupdates spelen dan uiteraard geen rol.

Misschien toch ff mijn probleem schetsen.
Al mijn dia’s, die ik gedigitaliseerde heb, en mijn digitale foto’s heb ik verwerkt in slideshows met muziek etc.
Ik gebruik hier het pakket CD & DVD PictureShow voor.
Dit software pakket wordt niet meer ondersteund onder Windows 7 en werkt ook niet goed XP Mode.
Onder de XP Mode wordt namelijk het geluid niet ondersteund.

Nieuwe slideshows maak ik nu met Wondershare DVD Slideshow Builder Deluxe en dat is geen probleem.

Nu heb ik echter tientallen slideshows gemaakt onder CD & DVD PictureShow en die moet ik regelmatig aanpassen.
Ik maak b.v. van al mijn kleinkinderen slideshows en dat doe ik per jaar aanpassen.
Nu kan ik die wel allemaal opnieuw aanmaken onder met Wondershare DVD Slideshow Builder Deluxe, maar dat kost me veel tijd en daar heb ik geen zin in.

Als ik nu op een oudere laptop weer Windows XP kan zetten, momenteel staat hier Windows 7 op, dan kan ik hier weer CD & DVD PictureShow opzetten
en gebruik ik deze laptop stand-alone en uitsluitend voor mijn slideshows.

Een heel lang verhaal, maar dan wordt het ook duidelijk waarom ik van Windows 7 weer naar Windows XP wil.

Mvg,
Sappas

Als je met de mini xp van Hirens of de volledige cd van XP opstart dien je eerst in de bios te kijken of er een sata schijf inzit die op ahci mode staat via de chipset, die eerst op ide mode zetten, XP heeft geen sata drivers.
Mocht het nog een ide schijf zijn dan dien je (ook bij een sata schijf overigens) of via de cmd van minixp of de repairconsole van de XP cd eerst een fixmbr en fixboot uit te voeren en te rebooten.
Zonder die handeling krijg je xp er niet op.

http://support.microsoft.com/kb/314058/nl

Tip:
kijk een bij tweakers naar een tweedehands pc met XP. (en niet op marktplaats, want die vertrouw ik nooit met dit soort dingen)
Tweakers.net is aardig betrouwbaar omdat ze werken met sterren. Ik koop veel op tweakes maar verkoop er ook weer. En dat gaat altijd goed.
Dan heb je een pc voor alleen je foto gedoe en kan je op je eigen pc Win 7 laten staan.

Voor weinig koop je een tweedehands pc.
Ik zelf heb er hier nog eentje staan, maar moet even kijken wat daar precies opstaat. Kan ook nog Vista zijn, al denk ik dat niet.

Dat moet toch lukken, XP installeren op zo'n laptop. Heb ik al meerdere keren gedaan.
Wel even opletten dat de automatische setup vanaf de hidden partitie uitstaat.

Lange Pier de sat schijf heb ik van ahci mode omgezet naar de ide mode.
Dit vind ik wel vreemd omdat op de laptop eerst Windows XP zat en toen had ik ook al een sat schijf.
Op de Windows XP cd vind ik geen fixmbr en geen fixboot.

Srpchulp je schrijft: Wel even opletten dat de automatische setup vanaf de hidden partitie uitstaat.
Volgens mij heb ik geen hidden partitie en zo ja hoe zet ik de automatische setup uit.

In de BIOS is de UEFI-opstartmodus gedeactiveerd.

Mvg,
Sappas

Laatst bewerkt:
XP zal wel 32bit zijn en dat werkt niet met UEFI. De bios moet dus op Legacy boot gezet worden. Maar dat staat ie kennelijk al.
Als er een (hidden) setup partitie is dan zal er in de bios een optie zijn die zoiets zegt als "setup partitie (of recovery-partitie) aan/uit" of zo iets degelijks.

Overigens als eerder in UEFI modus stond is de kans aanwezig dat de HD GPT partities bevat. Daar kan winxp 32 niet mee overweg. Die moeten dan omgezet worden naar MBR-formaat.

Als u de juiste installatie drivers (meestal op een floppy) voor de setup van XP met sata/ahci-schijven, kan in de bios sata op ahci blijven staan.

Laatst bewerkt:
Lijkt me sterk dat de laptop waar eerst XP opstond een UEFI bios heeft en die XP zal dan va een of geslipstreamde met drivers of via een driverflop en F6 zijn geïnstalleerd.
En je dient de repairconsole vanaf de XP cd te activeren alvorens je de fixboot en fixmbr kunt gebruiken maar dat werkt alleen als XP de schijf ziet, dus op ide modus.
Installeren via F6 en de driverflop indien er een floppy disk inzit, kan natuurlijk altijd met de ahci mode on, die alleen de NCQ activeert, voor de rest zijn de voordelen minimaal.

Welk merk en type laptop is het?

Het is een HP Compaq 6730s.
Er zit geen floppy disk in.

Ik schreef: In de BIOS is de UEFI-opstartmodus gedeactiveerd en zo stond die.

Je schrijft ook:
En je dient de repairconsole vanaf de XP cd te activeren alvorens je de fixboot en fixmbr kunt gebruiken maar dat werkt alleen als XP de schijf ziet, dus op ide modus.
Hoe activeer ik de repairconsole vanaf de XP cd?

Wordt gewoon aangegeven, herstelconsole kan die ook heten.
Staat overigens ook in de eerder aangegeven link naar Microsoft.

Als ik Recovery Console aanklikt dan wordt het volgende o.a. aangegeven:
1: C:\Windows
Which Windows installation would you like to log onto.

Als ik 1 intoets dan krijg ik de melding:
Type the administration Password:

Ik heb geen adminstration password.
Als ik nu Enter intoets dan kan ik Windows 7 weer opstarten.

Nu is de vraag: hoe verder !!!!

Mvg,

Sappas

Ik ben nu ver en zie het volgende scherm:

Selecteer een hulpprogramma voor herstel.
- Opstartherstel
- Systeemherstel.
- Herstellen met systeeminstallatiekopie.
- Windows Geheugencontrole.
- Opdrachtprompt.

Via de Opdrachtpromp ga ik naar de E: dvd-reader.
Als ik nu setup opstart dan krijg ik het menu van Windows XP met o.a.
Windows XP installeren
Dit kan ik jammer genoeg niet aanklikken want dan was ik ver genoeg.

Mvg,
Sappas

Laatst bewerkt door een moderator:
http://www.hirensbootcd.org/download/
Toch maar de miniXP gebruiken vanaf de Hirens CD, staat geen rommel verder op hoor.
Download is Hirens.BootCD.15.2.zip, uitpakken en de iso als image branden en ermee booten.

Vrougah gebruikte we daar een win98 bootflop voor om de mbr naar versie 5.1 te veranderen.

Beste Lange Pier.

Het volgende heb ik gedaan:
- Download is Hirens.BootCD.15.2.zip, uitpakken en de iso als image branden.
- De CD heb ik in de reader gedaan en toen de pc opgestart.

Dan kom ik in windows opstartbeheer met de volgende opties:
- Oudere versie van Windows
- Windowd 7
- Microsoft Windows Recovery Console

De computer kan niet worden opgestart en ik kom ook niet meer in Windows 7.

Ik krijg nu Windows foutherstel
- Opstartherstel aanbevolen
De schijf wordt op fouten gecontroleerd. Dit kan langer dan een uur duren.
Dit heb ik afgebroken.

Wat moet ik nu doen?

Mvg,
Sappas

De Hirens cd wordt dan niet gestart zo te zien?, die zal eerst moeten booten wil je miniXP op kunnen starten v.a. die CD.

Snap niet hoe je die opties ineens krijgt, overigens.

In die miniXP kun je de commandline intepreter starten, de cmd en dan die 2 opties uitvoeren vanaf de C:\.

Op de CD staan de volgende gegevens:
- HBCD --> map
- Autorun --> setup gegevens.
- Changes
- HBCD --> Tekst
HBCDMenu

Ik kan Windows 7 niet meer opstarten en ik krijg ergens de volgende melding:
Windows is not completely set up on your System.
If you quit Setup now, you will need to run Setup again to Setup Windows.
- Press ENTER to continue Setup
- Press F3 to quit Setup.

Zelfs als ik de Windows 7 cd in de reader stopt start hij niet meer op.

Deze problemen heb ik gekregen toen ik de CD heb aangemaakt, in de reader heb gestopt en toen de pc heb opgestart.
Ik zie dat het lampje van de reader brandt maar hij leest er niet van.

Eerlijk gezegd weet ik nu niet meer wat ik moet doen.

Misschien kan je me beter mailen op hwj.janssen@home.nl

Mvg,
Sappas

Laatst bewerkt:
Indien je boot met de Hirens CD krijg je een venster met de diverse opties en als 2e staat daar Mini Windows XP die dien je te starten, wel in de bios de dvd drive als eerste zetten om van op te starten of via de BBS toets, een F toets, welke weet ik niet, de dvd drive kiezen om van op te starten.

En via mail is niet handig, nu kunnen ook anderen helpen en ik ben er niet zo vaak.

Dat de DVD van W7 niet meer wil zal echt niet komen door het branden en opstarten van die cd maar met ook die in de drive dient de dvd drive als eerste te staan in de bios om van op te starten of via de BBS toets.

Is niet meer van toepassing.

Ik ben weer een stap verder, Mini Windows XP heb ik geïnstalleerd en Windows XP wordt nu geïnstalleerd.

Na een tiental minuten bij de Windows Setup krijg ik de volgende melding:
- Het bestand sfloppy.sys is beschadigd
- Druk op een toets om door te gaan.

Als ik nu op een toets druk dan krijg ik de volgende melding:
- De installatie is mislukt. Druk op een toets om de computer opnieuw op te starten.

Het vreemde is dat ik helemaal geen floppy-drive op mijn laptop heb.

Ik ben weer helemaal opnieuw begonnen en nu gaat de Setup verder en de melding van sfloppy.sys is weg.

Verder krijg ik nu een melding dat de Setup de geplaatste cd-rom niet kan lezen, of de cd-rom is geen geldige Windows-cd-rom.

De Windows XP die ik was aan het installeren is een originele Windows XP die ik via slim.nl heb gekocht.

Mvg,

Sappas

Laatst bewerkt door een moderator:
In die miniXP kun je via cmd die fixmbr en fixboot uitvoeren, dat ook gedaan?
En die hoef je niet te installeren, de volledige XP wel na een reboot.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan