Windows 8.1 (OEM) op SSD zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

FFgeenInspiratie

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2013
Dag medeforummers :)

Ik heb een nieuwe laptop gekocht (HP Pavilion 15) met Windows 8 welke ik succesvol heb geüpgraded naar 8.1.
De installatie is nu mooi schoon en van wat HP meuk ontdaan.

In mijn desktop heb ik een Crucial m4 128gb SSD die ik graag in mijn laptop zou plaatsen met de originele Windows van de laptop daar op.

Hoe kan ik dit het beste (succesvol) aanpakken? Kloonsoftware? welke?

Ter info:
Windows 8 zat dus OEM (voorgeïnstalleerd) op de laptop. Ik heb er dus geen Windows dvd bij. En bij de SSD heb ik niet zo'n kabeltje dat ik hem met usb aan de laptop kan hangen.

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Naar ik mag aannemen heb je een mogelijkheid ( start->HP ) om een recover dvd te maken.
Doen.
Bouw je ssd om en installeer je windows opnieuw. Gebruik je licentie ( onderop je laptop ) om hem te activeren.
Misschien lukt dat niet ( gezien je nu een andere HDD gebruikt ).
Kun je het alsnog telefonisch proberen.

Wat ik me net zelf zit te bedenken:

Ik heb in mijn pc ook een 2e mechanische HDD.
- Ik zou misschien de Windows van mijn desktop kunnen klonen naar die andere HDD zodat mijn desktop Windows installatie intact blijft.
- Dan de HDD uit mijn laptop halen en die op de desktop aansluiten. (heb nog wel een los SATA kabeltje liggen)
- Dan de SSD (snel) formatteren en de HDD inhoud van de laptop naar de SSD klonen om die dan weer in de laptop te steken.

Volgens mij zou dit technisch moeten lukken toch? Zou ik ook geen problemen kunnen krijgen met de in het bios "gebakken" Windows 8 licentie?
Welke (gratis) kloonsoftware bevelen jullie aan?

@ coenraad

Ik heb inderdaad een mogelijkheid om via HP software 1 keer een back up te maken maar dan heb ik 5 DVD's nodig gaf hij aan of een USB stick van minstens 32 GB.
5 DVD's branden vind ik wat onhandig en een USB stick van 64GB (wat ik dan nodig zou hebben) is me wat te prijzig voor dit klusje.

Wat bedoel je met bouw je SSD om?

Bij nieuwe laptops met Windows 8 zit er alleen een stickertje van Windows 8 op de onderkant zonder licentie. De licentie zit in het BIOS ingebakken.
(naar ik vermoed om kopiëren naar andere pc's tegen te gaan)

Laatst bewerkt door een moderator:
@FFgeenInspiratie en @coenraad
Gebruik de knop "Bericht aanpassen" (zolang er nog niemand gereageerd heeft) als je iets aan je bericht wilt toevoegen en maak er geen extra reactie van a.u.b.

Laatst bewerkt:
Ik heb goede ervaringen met Ghost4Linux G4L. Staat op de bootcd van GParted.
https://www.google.nl/#q=gparted live cd download
Het is wel een hard core programma, dus goed lezen, je kunt wel handleidingen vinden.
Het werkte bij mij beter dan Clonezilla. Ik gebruik hem om schijven goed te klonen (en getest met terug zetten...!).
De oude Ghost versies werken vaak niet meer vanaf Win7, alleen met Ghost 11 en hoger heb ik wel goede ervaringen.

Bedankt voor de reacties / kloonsoftware-aanbevelingen tot zover.

Je kunt niet eerst op de desktop die van de SSD klonen naar een andere harde schijf en vanaf die opstarten, dan de SSD en die uit de laptop erbij hangen, de partitie wissen op de SSD en weer klonen van de laptop schijf naar de SSD?

Dat komt volgens mij in 1 zin neer op wat ik bedoelde bij post #3 :)

Ik ga er van de week mee aan de slag en zal dan direct laten weten of het gelukt is en met welke kloonsoftware.

Edit: Klus is geklaard! Heb er EaseUS (gratis) voor gebruikt. Fijn en simpel te gebruiken programma vond ik! Haal nu ook de max. performance uit de SSD d.m.v. SATA III. Heb op m'n desktop alleen SATA II. Maar dat verschil merk je nauwelijks. Programma's starten net zo snel alleen Windows start sneller. Maar Windows 8 start sowieso sneller dan 7 dus dat is logisch.

De OEM licentie werkt ook gewoon nog! :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan