Windows 8.1 start niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bramvr

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2012
Berichten
216
Beste,

Ik heb een pc (HP) waarvan Windows 8.1 niet meer opstart. Dit komt omdat de stroom uitviel net als de computer aan het opstarten was. Ik heb een DPS Self Test gedaan van de HDD met volgend resultaat:
14302603_1259200087475821_1392275214_n.jpg
Daaruit blijkt dat de HDD niet meer goed is maar ik heb via een docking station deze HDD volledig kunnen kopiëren naar een andere PC dus is de HDD dan wel echt zo slecht als de DPS Self test aangeeft?

Ik kan een andere HDD nemen maar dan ben ik wel mijn Windows licentie van deze PC kwijt want deze zal wel een OEM code zijn vrees ik. Is er toch nog een manier om dit nog te herstellen zonder een nieuwe Windows te installeren of de huidige Windowslicentie toch nog te kunnen gebruiken bij een nieuwe installatie?

Ik heb al enkel dingen geprobeerd:
- Automatisch herstel --> Lukt niet
- Herstellen naar een herstel punt --> Foutmeldingen dat het niet lukt
- Opstarten in veilige modus --> PC probeert maar slaagt er niet in om in veilige modus op te starten

Bram
 
Op een of andere manier wil deze tool niet booten. Ik krijg steeds ERROR: No boot disk has been detected or the disk has failed

Ik heb het geprobeerd met het programma op een CD te branden maar ik heb het ook geprobeerd met een bootable USB te maken via deze instructies. http://www.megaleecher.net/Seagate_SeaTools_For_DOS_Bootable_USB_Maker_Kit#axzz4Jx1utrlO

Ik heb ook gekeken of er kan worden gebooot vanaf een cd of usb en deze instellingen staan goed. (Ik heb dit ook even getest met een USB waarop een Windows staat (installatie) en deze doet het wel).
 
Dus, de garantieperiode is voorbij of heb je verlengde garantie op dit toestel ?
 
nee dat heb ik niet :(

Maar wat is de rede dat die tool niet start gedacht?

Ik kan des noods wel op een andere PC deze HDD nakijken wat ik heb een docking station voor een HDD naar USB maar is er dan misschien een betere tool?

Edit: Is dit een goede tool (het zelfde merk als de HDD)
 
Laatst bewerkt:
Dan hebben we inderdaad nog wat mogelijkheden, als je over een SATA to USB adapter beschikt. :thumb:

CrystalDiskInfo, je kan die via deze link downloaden. Je download begint automatisch na een vijftal seconden. Het gedownloade bestand uitpakken (rechtsklik op het bestand -> Alles uitpakken) en DiskInfo32 of DiskInfo64 (volgens Windowsversie) uitvoeren.

HD Tune is ook een aanrader, downloaden kan via deze link. In HD Tune navigeer je naar naar het tabblad Error Scan, je selecteert de harde schijf die je wil controleren en je drukt op Start (je plaatst GEEN vinkje bij Quick scan). Deze test kan enige tijd duren.

Wat zijn de resultaten van beide tests ? Kan je er een afbeelding van maken en die hier in je topic posten, zo kunnen we even meekijken.
 
Oei sorry blijkbaar verkeerd gezien. Ik had het zelf niet door :D

Dit is al het resultaat van CrystalDiskInfo de andere tool gaat nog even duren :p

CrystalDiskInfo.jpg
 
Laatst bewerkt:
CrystalDiskInfo bevestigt wat de DPS Self Test reeds aangaf met de Completion code 7: je harde schijf is aan het overlijden en is aan vervanging toe.

Je mag de schijfkopie die je gemaakt hebt op een nieuwe harde schijf of een SSD plaatsen, zo hoef je je Windows niet opnieuw te installeren.

Nog even de kostprijzen van een kwalitatieve nieuwe harde schijf meegeven:

- Western Digital Black 500GB = €69,90 : https://www.afuture.nl/product/398894/western-digital-caviar-black-500gb-7200rpm-sata-6gbs-64mb

- Western Digital Black 1TB = €81,80 : https://www.afuture.nl/product/1078882/western-digital-wd1003fzex

De fabrikant geeft 5 jaar garantie op dit type harde schijven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Beste Bramvr,

Ik heb de vraag verzet van windows 10 naar windows 8. Succes met de vraag. :)

 
@satshow
Bedankt en nogmaals sorry voor het ongemak.

Ik heb nog een Western Digital Red van 1TB liggen deze ga ik gebruiken hiervoor.

Ik heb momenteel gewoon de cruciale bestanden gekopieerd naar een andere PC en ik heb dus nog geen schijfkopie. Welk programma raden jullie hiervoor aan?
 
Er zijn tal van mogelijkheden hiervoor, zelf werk ik meestal met Macrium Reflect Free :

[video=youtube;FvTIAxVvd_0]https://www.youtube.com/watch?v=FvTIAxVvd_0[/video]
 
[video=youtube;U0PyZIqecII]https://www.youtube.com/watch?v=U0PyZIqecII[/video]
 
Omdat ik maar 1 SATA naar USB convertor heb kan ik de schijf niet rechtstreeks cloonen maar heb ik eerst een image genomen van de defecte schijf maar bij het maken van deze image liep het op het laatste mis. Ik gebruik nu ook Macrium Reflect Free maar daar kreeg ik de foutmelding: Backup aborted! - Unable to read from disk - Error Code 23 - Data error (cyclic redundancy check). dus er zal ergens data corrupt zijn maar is er nog een manier om dit op te lossen?
 
Grimmige zaak. :(

Connecteer de zieke HDD met je werkende PC, open de verkenner en klik met rechts op de aangekoppelde HDD.

Kies in het menu onderaan voor Eigenschappen en open dan de tab Extra.

Bovenaan bij Foutcontrole klik je op Nu controleren.

Vink beide vakjes aan en klik op Start.

Dit kan enige tijd in beslag nemen, onderneem ondertussen ook niets anders op de PC.

Lukt het na het uitvoeren van deze schijfcontrole ?
 
Ik heb ondertussen maar snel een VirtualBox opgezet zodat ik iets of wat veiliger kan werken. Nu ben ik 'chkdsk e: /r' aan het uitvoeren in de command promt. Dat jij zegt zal ik straks ook nog proberen als dit ook nog niet moest lukken.

Zou de HDD echt zijn stuk gegaan door de stroomuitval alleen of is dit de druppel geweest die de emmer heeft doen over lopen?
 
Da's moeilijk te zeggen uiteraard maar je zou inderdaad geneigd zijn om de oorzaak bij de stroomuitval te gaan zoeken, ja. Geef maar even "Stroomuitval" als zoekopdracht in hier op het forum en je krijgt meteen al 8 pagina's met (soms verklarende) lectuur. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan