Windows (8.1) ziet externe HDD als RAW.

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomahowk

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2013
Beste,

Onlangs mijn harde schijf (een externe WD 2TB) laten knikkeren vanaf mijn computer. Handig. Bij opnieuw aansluiten heeft de externe harde schijf een nieuwe naam gekregen (simpelweg: G: lokale schijf) en is niet meer te openen via windows verkenner (of op welke andere wijze dan ook). Ook recovery programma's hebben geen toegang: HDTune, Recuva, TESTDISK kunnen er niet op komen.

Eind van de harde schijf zou je zeggen. Toch even deze http://html5.litten.com/how-to-fix-external-disk-drive-suddenly-became-raw/ guide gevolgd; en wat blijkt: via TESTDISK via de PartedMagic Linux CD krijg ik inzage in mijn bestanden (ze staan er dus nog op). Echter het volgen van de rest van de guide lukt niet; bij repair wordt er en weergegeven dat repair geslaagd is.

Terug naar Windows blijkt dit niet het geval. De schijf is nogsteeds G: lokaal en niet te openen......

Iemand suggesties hoe er voor te zorgen dat mijn data alsnog terug te halen valt in Windows?

Alvast dank!

Met "laten knikkeren" bedoel je dat de hd is gevallen??

Het is belangrijk om te weten:

Haal de schijf uit de behuizing en koppel hem rechtstreeks via SATA aan een PC.
Wordt de schijf nu herkend in het BIOS en bij apparaat beheer ??

Laatst bewerkt:
Nog niet over nagedacht en nog niet geprobeerd! Goede!

'laten knikkeren' = laten vallen vanaf 40cm hoogte (stond op mijn computer).

Zelf zat ik erover na te denken om eens te kijken of ik via Linux wel inzage heb, dan alles te kopiëren naar een andere harde schijf, om vervolgens de (kapotte) harde schijf te formatteren. Eerst maar eens de SATA-optie proberen.

Schijf gevallen: grote kans op "bad sectors" of erger nog "head crash".

In geval van "bad sectors" is er onder Linux een prima software tool "ddrescue" beschikbaar.

Als je alles zelf wilt doen heb je nodig:
  • Extra hd om Linux (liefst Ubuntu) op te ztten, opstarten vanaf een Ubuntu CD werkt hiervoor niet!!
  • Daarop het programma ddrescue installeren.
  • De defecte schijf uit de behuizing halen en rechtstreeks aan de Linux pc aansluiten.
  • Kennis van Linux om om te gaan met het console en harde schijven.
  • Extra hd voor de image, capaciteit groter dan de defecte hd.
  • Een goed recovery programma om met Windows bestanden uit de image terug te halen, bijvoorbeeld GetDataBack of R-Studio.

Laatst bewerkt:
Na bijna 2 weken niets meer gehoord.

Het is niet alleen goed om via deze site je ervaringen te delen, maar mogelijk hebben andere bezoekers er ook nog wat aan.

Sorry voor de weinige reacties. Na 10 februari druk bezig geweest met werk afronden om daarna op vakantie te gaan. Heb gisteren dit project sindsdien pas weer opgepakt. HDD gekoppeld aan SATA waar oorspronkelijk m'n DVD-speler aan vast zat. Op vreemde wijze pakt mijn moederbord deze SATA niet (zowel BIOS als windows niks zichtbaar). Terwijl HDD wel zichbaar is via USB op windows.

Nu op zoek naar iemand met een NAS/werkende pc met SATA aansluitingen. Bovendien heb ik niet een losse HDD liggen om linux op te installeren.... Lastig, lastig, lastig.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan