Windows 8 en windows 7 als backup

Status
Niet open voor verdere reacties.

joepie

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Ik heb hier een computer waar Windows 7 op geïnstalleerd stond. Die complete HD heb ik uit de pc gehaald en vervangen door een SSD met daarop nieuw geïnstalleerd Windows 8.
Dat werkt zoals het hoort dus dat is geen probleem.
Nu zou ik die oude (gewone) HD met daarop de complete Windows 7 naast de SSD in de pc willen hangen maar dan loop ik volgens mij het risico dat de pc op gaat starten met Windows 7 in plaats van Windows 8.
Hoe kan ik er voor zorgen dat Windows 8 opstart, Windows 7 dat niet doet maar ik die HD wel vanuit Windows 8 kan benaderen zodat ik daar bij alle bestanden kan? (En dan bedoel ik niet de HD via USB als externe schijf aansluiten)
Ik ben iemand die nogal op veilig speelt en daarom de complete Windows 7 weer in die pc wil gebruiken als de SSD met daarop Windows 8 het niet meer zou doen. Daarom deze constructie.

In het bios stel je de opstartschijf in, dan start alleen daar van op. Dus kijk in de handleiding v/h systeem/moederbord hoe dat moet. De Win7 schijf hoort dan na opstarten automatisch herkend te worden als een andere schijf met een andere letter.
PS: als je dus nog wilt kun je dat aanpassen en ooit nog eens vanuit Win7 opstarten, maar dat is nu zeker niet de bedoeling...

Als je de ssd hebt geïnstalleerd met de andere schijf afgekoppeld dan wordt daar bij installatie OS automatisch ook het opstartbestand op geplaatst.
Dat werkt zoals het hoort dus dat is geen probleem.
Wordt de schijf met Win 7 naderhand weer aangesloten dan wordt die gewoon als dataschijf gezien waarvan niet wordt opgestart.
Kijk even bij schijfbeheer (run>diskmgmt.msc) hoe e.e.a. nu geregeld is.
Normaliter hoef je daar niet voor in het Bios te zijn.
Als Win 8 met de Win 7 schijf aanwezig had geïnstalleerd dan had je nu een dualboot situatie gehad.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan