Windows 8 vervangen door 7 ultimate

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bertje B.

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2006
Gisteren heb ik mijn Acer Aspire mogen ontvangen: http://www.informatique.nl/562235/acer-aspire-e1-571-33126g75mnks.html

Hier zat echter Windows 8 op, waar ik me mateloos aan irriteerde. Achterlijk design, apps, spelletjes van xbox. Als ik dat had gewild, kocht ik wel een iPad of zo. Afijn, 8 wil ik dus vervangen door 7. Om de cd-rom op te kunnen starten moest je eerst wat in je instellingen doen, gezien dit artikel: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2417359,00.asp
Ik moest legacy boot selecteren en hem dan op "Enabled" krijgen. Op "Enabled" krijgen lukte niet, dus heb ik het op "Disabled laten staan om te kijken of de cd-rom zou opstarten. Na het f8 drukken startte inderdaad de Windows 7 cd-rom op.

Echter, bij het partitiescherm gaat het mis. Ik zie dat er 5 partities zijn:
mt8pl0.jpg

Aangezien er toch geen bestanden op de notebook stonden en ik niet wist op welke partitie de OS stond, heb ik ze alle 5 geformatteerd. Echter, vervolgens probeerde ik Windows 7 op een partitie te zetten, maar nu krijg ik de volgende foutmelding:

34pncsp.jpg

Deze foutmelding krijg ik bij elke partitie (niet alleen bij 1).

Hoe kan ik alsnog Windows 7 erop krijgen? Weet iemand dit? Dit zou erg fijn zijn.

Op enkele partities staat de Win 8 Recovery en de drivers voor het moederboard. Wil je er Win 7 op zetten dan moet je de partities eerst verwijderen. Uiteindelijk houd je dan één grote partitie over welke je eventueel weer kunt verdelen.

Bedankt voor je snelle reactie. Zou ik alle partities kunnen verwijderen en 2 nieuwe aanmaken? 1 voor Win 7 en 1 voor data opslag? Zo ja, hoeveel mb/gb zou genoeg zijn voor de partitie met Win 7?

Ps. USB met alle drivers voor Win 7 heb ik al :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Aangezien veel programma's de neiging hebben zich (default) op C:\Program Files te nestelen, zou ik die partitie niet te klein maken. Tenzij je op de D: ook een \Program Files en \Program Files (x86) aanmaakt en oplet dat de spullen dan daar naar toe gaan.

[edit]Aangezien veel programma's de neiging hebben zich (default) op C:\Program Files te nestelen, zou ik die partitie niet te klein maken (tenminste 80 GB). Tenzij je op de D: ook een \Program Files en \Program Files (x86) aanmaakt en oplet dat de spullen dan daar naar toe gaan.[/edit]

Wederom bedankt. Ik denk er nog even over na, anders maak ik wel 1 grote partitie desnoods. Alleen dan wel een risico dat evt. bestanden kwijtraken bij een crash of iets dergelijks.

Of je nu 1 of 10 partities op zo'n schijf zet, het blijft één fysieke schijf... als die crashed ben je altijd alles kwijt.

Ja daar dacht ik aan terwijl ik typte. Maar ik meen ooit gelezen of gehoord te hebben dat het beter is om 1 aparte partitie te hebben voor je data.

Een aparte partitie voor films, foto's, muziek, documenten, etc. is niet verkeerd. Als Windows dan crashed en opnieuw geïnstalleerd moet worden blijven die gegevens behouden.

Hoi,
Ik zou de restore partitie laten staan en de overige ruimte gebruiken voor 2 primaire partities (OS en Data).
iK ben het met ErpCity eens dat de OS partitie flink groot moet zijn. Als je data op een aparte partitie houdt dan kun je de OS partitie opnieuw installeren zonder dat dit invloed heeft op je data..
Veel suc6. Roon.

Ik ben het met Wdhbgs eens. Gewoon overgaan naar Win8. Bij de overgang van XP naar Vista of Win7 hoorde je ook mensen zuchten. Microsoft kijkt veel naar Apple en heeft gelukkig geen Start knop meer terwijl je toch overal bij kunt. Enne... misschien wordt Windows ook nog eens handig in gebuik. Gek genoeg liggen ze alleen voor Apple s nachts voor de winkeldeur, hahaha.

Laatst bewerkt:
Windows 7 staat er nu op. Echter, ik had 2 partities gemaakt. 1 van 80 gb en 1 van 670 gb. Ik zie nu echter alleen station C staan met nog 70 gb beschikbaar.
Iemand die toevallig weet waar je dan je foto's etc moet opslaan?

Kijk even bij systeembeheer > computerbeheer > "schijfbeheer". Initialiseer de tweede partitie van 670 GB. Had je deze geformatteerd?.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat 80 GB te klein is als systeempartitie. Na installatie van programma's kom je ruimte tekort. Op zich geen probleem als je een prog hebt om de partite grootte aan te passen. Dit nu doen is handiger dan als de 2e partitie vol staat met data.

Die "niet toegewezen" moet je even "toewijzen"... rechts klikken (als partitie actief maken en formatteren)
In datzelfde scherm kun je de eerste partitie uitbreiden...

Laatst bewerkt:
Dit lijkt wel te lukken. Ik moet eerst nog op nieuw eenvoudig formule klikken. Maar weet je mss hoe ik de partitie voor windows met 10 GB kan uitbreiden? Of is die 80 GB genoeg?

Ik gebruik Paragon Partition Manager Pro

De volgende 4 partitie managers heb ik niet getest maar ze zijn gratis

MiniTool Partition Wizard Home
EASEUS Partition Master Home
GParted
Paragon Partition Manager Free

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan