Windows 95 formateren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koers

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2004
Ik heb een oude computer van zolder gehaald en probeer er weer nieuw leven in te blazen. (hij komt niet in windows) dus wil ik de computer formateren.

De diskette station is kapot dus probeer ik te booten vanaf de cd-rom (BIOS opstartvolgorde verander zodat de cd-rom als eerste opstart)

Hij pakt de cd-rom wel en wanneer ik een dos commando moet geven (format c:) krijg ik de volgende melding.
A:\>format c:
Option /x must be specified when formatting a fixed disk

Wat bedoelen ze hier mee, en wat moet ik nu doen?

Er wordt bedoeld dat je moet specificeren HOE er geformatteerd moet worden.
Ik gebruik altijd format c: /u.
Die /u (voorafgegaan door een spatie!) staat voor unconditionally en zorgt ervoor dat de schijf helemaal gewist wordt.
Er blijft dan niets achter dat een schone installatie in de war kan schoppen.

Guus.

Geplaatst door BANDIT123
Met wat voor CD probeer je op te starten?

Het is eigenlijk een Bootdiskette, die ik op cd-rom heb gebrand omdat mijn diskettestation het niet doet, gebrand met nero als opstartdisc.

Geplaatst door Guus abc
Er wordt bedoeld dat je moet specificeren HOE er geformatteerd moet worden.
Ik gebruik altijd format c: /u.
Die /u (voorafgegaan door een spatie!) staat voor unconditionally en zorgt ervoor dat de schijf helemaal gewist wordt.
Er blijft dan niets achter dat een schone installatie in de war kan schoppen.

Guus.

Gedaan maar blijft dezelfde melding krijgen, tijdens het opstarten met de bootdisc staat er ook nog eens fat32 not found en ntsc not found, kan het daar mee te maken hebben?

[EDIT]

Ik probeerde maar eens del c: en toen vroeg windows om een bevestiging, die gaf ik en toen stond er
file not erased c.command.dos- acces denied
file not erased c.RAYMAN.bat-acces denied

Laatst bewerkt:
Als je Fdisk op de opstart cdrom hebt staan zou ik dat eerst doen en er na formateren

Geplaatst door BANDIT123
Als je Fdisk op de opstart cdrom hebt staan zou ik dat eerst doen
Goed plan, maar ik heb het idee dat je een bootdisk van Win98 gebruikt, omdat Win95 geen FAT32 of NTSC kent.
Als je tijdens het partitioneren de vraag Wilt u ondersteuning voor grote schijven inschakelen (J/N) krijgt, kies dan dus Nee.
Hier staat beschreven hoe je met FDISK de huidige partitie verwijdert en een nieuwe aanmaakt.
Daarna kun je formatteren met format c: /u.

Guus.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan