Windows 95 installeren op een PC met XP

• Onderwerp starter Onderwerp starter GSIF
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

GSIF

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2007
Dag mensen,

Ik ben sinds kort in het bezit van een wat oudere PC die draait op Windows XP Pro. Ik wil op deze PC graag oude DOS spelletjes en dergelijke spelen en ik wil daarom graag Windows 95 installeren.

Ik ben in het bezit van een legale Win95 CD en ook heb ik van bootdisk.com de bijbehorende opstartdiskette gedownload. Als ik de opstartdiskette gebruik, kom ik in een scherm wat veel op DOS lijkt. Ik moet volgens de handleiding van Win95 dan de stationscode intypen en daarna win95\setup (de stationscode voor de diskette is A: en voor de CDrom F:). Als ik dit doe, geeft hij aan dat het een ondeldig commando is en ik kom er niet verder mee. Ik moet er wel bijzeggen dat ik de schijf nog niet heb geformatteerd.

Waar kan het aan liggen? Moet ik de schijf eerst formatteren en zo ja, hoe doe ik dat dan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten, Nick

Als het enkel om de spelletjes gaat dat e win95 wilt installeren zou ik eerst proberen in de compatibiliteitsmodus van xp. Heb je dat al gedaan?

idd, eerst formatteren, maar is dualboot geen optie? denk niet dat er nog veel andere programma's draaien op win95. Of wil je hem echt uitsluitend om oudere spellen mee te spelen?

Veel succes!:thumb:

Eerst formatteren: naar A station en dan intikken format c: [er van uitgaande dat c de harde schijf is] of, als er geen format commando op de schijf staat, naar de F schijf en daar het format commando ingeven [format c:]

Heb je de computer opgestart van diskette met de optie "opstarten met cdrom ondersteuning"? Of iets dergelijks.

Aangezien er windows Xp op gestaan heeft, zal waarschijnlijk de harde schijf NTFS formaat hebben. Daar kan WIndows 95 niet mee overweg en zal hij je harde schijf niet herkennen. Wat je zou kunnen doen is het volgende:

Opstarten van diskette. Bij de prompt fdisk intikken en dan enter. Partitie verwijderen en daarna een nieuwe maken. Computer wederom opstarten van diskette. (met cdrom ondersteuning) Bij de prompt format c: intikken gevolgd door enter.

Daarna zou je windows 95 kunnen installeren.

PS als iemand een simpelere oplossing heeft mag hij of zij het zeggen :thumb:

Edit: De andere aangedragen oplossingen had ik nog niet gezien.

Laatst bewerkt:
Ik heb de compatibiliteitsmodus al geprobeert maar dit werkt ook niet. Ik krijg steeds een venster met een foutmelding.

Ik wil trouwens ook graag een dual-boot hebben met XP en 95. Ik heb er al veel over gelezen en het wordt toch geadviseerd om eerst het oudste systeem te installeren alvorens XP te installeren. Maar is er geen makkelijkere manier?

De beide partities hebben het FAT32 formaat, dus het NTFS probleem is niet aan de orde;)

Maar bedankt voor jullie snelle reacties trouwens:thumb:

Dat wordt idd aangeraden maar is in principe neit noodzakelijk. Je kan er wel extra problemen mee tegenkomen maar die zijn te verhelpen.

Zorg er wel voor dat je OS dat het meeste wordt gebruikt op de eerste primaire en nietverborgen partitie staat.

Als je een foutmelding in de compatibiliteitsmodus tegenkomt kan het ook zijn dat er hardwarematig een chip ontbreekt die vroeger werd gebruikt maar nu nauwelijks nog zijn dienst bewijst. (dat heb ik vroeger gehad met een spel).
het zou zonde zijn om je xp pro op te geven als je zelfs met win95 niets bent in geval van bovenstaande.

Dan gaat mijn verhaal idd niet meer op. :D

Ikzelf had ook begrepen dat je met de oudste eerst moest beginnen om te instaleren. Dus eerst Win 95 en dan XP.

Er zullen daar wel probleemoplossers voor bestaan als dat niet mogelijk is.

Bovendien moet je er rekening mee houden dat als je cdstation letter F heeft in winxp dat niet per se voor de opstartfloppy zo is. Probeer eens andere letters.

Klopt wel hoor, win95 draait alleen vanaf de C:, en op een fat16 partitie, vanaf OSR2 ook vanaf een fat32 partitie, en zal ook eerst geïnstalleerd dienen te worden, XP kan op elke partitie staan, alleen de opstartbestanden dienen ook op de C: te staan.

Ik ga eerst eens een paar andere letters proberen. En hopen dat die chip er bij mij wel inzit:D

En wat betreft opgeven van XP: we hebben hier ook nog een versie van XP liggen dus als het helemaal uitzichtloos is, kan ik altijd nog terug. Of een dual boot maken als Win95 erop zit natuurlijk.

Het voordeel is dat ik deze PC niet nodig heb, maar gewoon voor de oudere spellen wil gaan gebruiken. Ik kan er dus vanalles mee proberen.

Overigens ziet win95 de NTFS partitie niet, als je die dus op een andere parttie zet wordt die denkelijk als de C: gezien, maar met alleen 95 gaat het dus ook.

Eventueel wat leesvoer om met debug een BOOTSEC.DOS te produceren.

Klopt wel hoor, win95 draait alleen vanaf de C:, en op een fat16 partitie, vanaf OSR2 ook vanaf een fat32 partitie, en zal ook eerst geïnstalleerd dienen te worden, XP kan op elke partitie staan, alleen de opstartbestanden dienen ook op de C: te staan.

Ik neem aan dat je met C: de fysiek eerste nietverborgen partitie bedoelt. Aangezien de stationsletters niets zeggen als je over meerdere OSen praat aangezien het voor elk OS anders is of kan zijn.
Maar in de praktijk van dit voorbeeld zal het vermoedelijk idd C: zijn. Oud OS als win95 zal dan ook wel alleen overweg kunnen met de letter C: + als eerste partitie C: noemen als je hem boot. Win xp als die wordt geboot ook enkel C: omdat die vanaf het booten enkel de letters ook in volgorde neemt (zelfs winxp nog). Maar je zou dan C: in winxp bijvoorbeeld nog kunnen veranderen, normaal gezien. Alles wat er voor xp toe doet buiten zijn eigen partitie is idd zoals je hierboven zegt de C: of fysiek eerste partitie zijn. Net omdat die fysiek eerst moet zijn maakt de letter niet uit. Voor winxp zou je dat zonder problemen in eender welke andere letter van E: tot Z: kunnen veranderen.

Maar even om te zeggen dat het onduidelijk blijft als je over stationsletters praat. Misverstanden kunnen voorkomen worden door te spreken over bijvoorbeeld partitie1 en partitie2 etc...

Ik heb de verschillende letters net geprobeert maar helaas helpt dat ook niet.

Ik ga eens proberen om te formatteren. Hoe kan ik dat het makkelijkste doen? Als ik met de opstartdiskette opstart, kan ik dan gewoon domweg format C: invullen? Of werkt het niet zo simpel?

Indien de flop een 95OSR is wel, anders die even ophalen bij bootdisk.com, welke 95 versie heb je? want een oudere kan geen fat32 lezen en zou je de partitie moeten verwijderen en aanmaken in fat16.

Ik kon bij bootdisk twee versies van diskettes vinden en ik heb ze allebei aangemaakt. De ene diskette (de 2e in de lijst op bootdisk) werkt niet, terwijl de eerste het wel doet.

Hoe kan ik zien welke versie 95 ik heb trouwens?

Indien xp pro er nog opstaat, even opstarten in veilige modus, cmd ---> format C:
is ook een optie.

Ehm, je kan vanuit windows toch geen format c: doen? Tenzij de xp op een andere partitie staat. (of lees ik nu ergens over heen)

Ik kon bij bootdisk twee versies van diskettes vinden en ik heb ze allebei aangemaakt. De ene diskette (de 2e in de lijst op bootdisk) werkt niet, terwijl de eerste het wel doet.

Hoe kan ik zien welke versie 95 ik heb trouwens?

Denk dat ze beide werken, hoor, indien goed gemaakt.:)
Maare, wat bedoel je met "werkt niet"?
Ziet die geen partities? maar wel non dos partities?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan