Windows 95 installeren op een PC met XP

• Onderwerp starter Onderwerp starter GSIF
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb de tweede nog eens geprobeert en nu werkt hij. Ik heb echter precies hetzelfde probleem als bij diskette 1.:(

Dat prbleem staat in de openingspost. Welk commando ik ook intyp, ik krijg steeds de melding Bad command or file name of Invalid drive specification.

Dan geef je waarschijnlijk de verkeerde drive letter op. Als je diskette de c schijf ziet dan zal je cd rom speler waarschijnlijk e: zijn. Omdat de opstart disk een virtuele d aanmaakt.

Probeer eens e:\setup of e:\win95\setup

Heb ik ook al geprobeert maar dat werkt ook niet. Ik doe de cd trouwens wel in de brander omdat de cdrom speler kapot is. Maakt dat ook iets uit?

Waarschijnlijk niet. Omdat je bootdisk, mits je hebt opgestart met cd rom ondersteuning, deze zelf detecteerd en een drive letter toekent. Misschien nog een keer opstarten en het scherm in de gaten houden, want hij geeft aan welke driver letters hij toekent.

Dat prbleem staat in de openingspost. Welk commando ik ook intyp, ik krijg steeds de melding Bad command or file name of Invalid drive specification.

Tja, die floppy's hebben ook geen ondersteuning voor een cdrom, geen drivers en geen goede autoexec.bat en config.sys.

Die flop is alleen bedoeld voor de schijf in te delen, wat je overigens ook kunt doen met een 98SE opstartflop, die heeft wel CD ondersteuning.

Maar welke versie 95 je nu hebt weet ik nog steeds niet, met de 95 opstartflop, als die bij de cdrom hoorde, kon je dat zien met fdisk, geen fat32 ondersteuning, geen OSR2.

Ik weet zeker dat het een vroege versie is. Deze hoort nog bij de PC die we begin 1996 aanschaften. De originele opstartdiskette heb ik niet, alleen die van bootdisk.

@ Lange Pier: Dat is waar ook. Daar heb ik helemaal niet bij stil gestaan. Maar die Win98 SE opstart flop die heeft toch wel fat16 ondersteuning? Of maakt dat niet uit voor de TS.

Volgens mij heb ik de goede drive gevonden! De cdrom begon met lezen en de schijfcontrole die normaal na foutief afsluiten wordt weergegeven in Win95 werd gestart. Hij heeft een aantal fouten ontdekt die ik niet heb gerepareerd en toen werd hij afgesloten. Ik zal ze dan waarschijnlijk moeten repareren.

Ja dat zal je zeker moeten doen :D Anders weigert hij gewoon om verder te gaan.

Ik weet zeker dat het een vroege versie is. Deze hoort nog bij de PC die we begin 1996 aanschaften. De originele opstartdiskette heb ik niet, alleen die van bootdisk.

@ Lange Pier: Dat is waar ook. Daar heb ik helemaal niet bij stil gestaan. Maar die Win98 SE opstart flop die heeft toch wel fat16 ondersteuning? Of maakt dat niet uit voor de TS.

Ja, als je niet kiest voor grote schijven, maar dan kan de partitie max. 2 gig. zijn, als ik het goed heb onthouden.
Zou idd fat16 gebruiken en de spellen op een andere partitie zetten.

Overigens vind ik dit hele topic redelijk overdreven, alle dos spellen en die voor 95 kun je via de compatibiliteitsmodus prima op een XP machine spelen.:rolleyes:

Ik weet wel dat MS-DOS 6.22 een maximum grootte had van 2 Gig. Dat zal waarschijnlijk ook wel zo zijn met WIn 95

Het is trouwens wel nostalgie. Maar wat je zegt over alle DOS spellen in compatibiliteitsmodus ben ik het niet helemaal met je eens. Niet alle oude spellen laten zich in XP spelen. Zelfs niet met die compatibiliteitsmodus. Maar daar zal vast ook wel een oplossing voor zijn.

De windowsinstallatie schiet mooi op!

Ik snap dat jullie het misschien overdreven vinden om windows 95 te installeren op een XP-PC maar zoals ik eerder zei heb ik de PC niet nodig. Ik heb voor mezelf al een PC ook met XP Pro en een laptop met XP MCE waarop ik alles voor school doe. Daar komt bij dat ik ga proberen om van deze PC een dual boot te maken.

Ik wil jullie trouwens wel bedanken voor jullie hulp en ik zal jullie zo nog op de hoogte houden of alles gelukt is:thumb:

Windows 95 is geinstalleerd. Maar na het opnieuw opstarten startte XP op en dat werkt nu nog steeds. Ik kan Windows 95 ook niet kiezen bij het opstarten. Nu dus maar eens formatteren en daarna nog eens proberen...

Overigens ziet win95 de NTFS partitie niet, als je die dus op een andere parttie zet wordt die denkelijk als de C: gezien, maar met alleen 95 gaat het dus ook.

Eventueel wat leesvoer om met debug een BOOTSEC.DOS te produceren.

Staat daar allemaal prima in, wel lezen hoor.

Nou mensen, Windows 95 is geinstalleerd! Wat een herkenbaarheid weer! Nogmaals bedankt voor jullie hulp. Als ik een dual boot probeer te maken, zal ik vast wel weer vragen hebben!

De spelletjes draaien supergoed! Ben er heel blij mee zo:thumb: Hij is ook echt snel nu terwijl hij bij XP overal de nodige tijd voor nodig had;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan