windows 95 opnieuw installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

HVoeten

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2002
nu heb ik het nog een keer opnieuw geprobeerd, de installatie verloopt vlekkeloos, maar dan vraagt hij weer: plaats diskette creatieve cd rom, ik heb de computer vroeger nieuw gekocht dus alles hoort er bij te zitten maar deze diskette heb ik niet, weet iemand raad?
Nu kan ik ook niet meer internetten, het is eraf en opnieuw instaleren lukt niet er ontbreekt iets zegt de computer.

Je kan niet meer internetten omdat de geluidssoftware niet is geinstalleerd ??????????

Weet je wat voor een geluidskaart er in je systeem zit ? (Exacte naam / type)

Nee, laat een programmaatje als Aida32 eens naar je systeem kijken, die "ziet" de kaart en dan weet je de naam.

Plaats de naam / type van de kaart eens hier. Uit je 1e bericht neem ik aan dat je een Creative geluidskaart hebt........?

windows draait verder wel gewoon ??

ga eens via configuratie kijken bij appraat beheer en kijk eens of daar gele uitroep tekens bij apparaten staan.

als dat zo is dan zou je met aida eens kunnen kijken of je de juiste drivers kunt vinden.
over het algemeen kun je via aida direct naar de driver site van je hardware.

download aida : http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32

en wat de bij de pc behorende software betreft:

ik weet niet welk merk pc je hebt, maar het principe van de meegeleverde software is als volgt:

1- bij een in het systeem gekochte geluidskaart zit er vaak een losse (merk) cd bij de overige software (die heb je dus niet, of is zoekgeraakt.......)
2- bij merken als bijvoorbeeld Gateway 2000 een Dell of een PB (even als voorbeeld hoor......) zit er vaak een CD bij het systeem met het opschrift van Gateway2000, Dell of PB. Opschrift luidt dan iets van : Driver CD of zo. DIE CD moet je in de lade stoppen als '95 om een driver vraagt en dan in het zoekvakje even "surfen" naar de geluidsmappen op die driver CD,
3-als je onboard geluid hebt (dus een chip op het moederbord) zit de software veelal op een CD waarop de naam van het moederbord staat. (Kan in het geval van een Gateway2000 etc. OOK wel weer op de "driver" CD staan.)

ik kan niets meer downloaden op de computer (deze is van mijn neef) en nu gebruik ik mijn eigen computer om hulp te vragen)
omdat er bijna niets meer werkt Windows draait wel maar met fouten..Kan ik er ook alles afgooien en opnieuw installeren, hoe moet dat?

en dan schiet mij nog iets te binnen:

't is al weer ff geleden dat ik '95 heb geinstalleerd, maar als ik het mij goed herinner, dan kun je de CD er na de installatie weer in doen en dan in een keuzelijst aangeven wat (bij) geinstalleerd moet worden of juist ge-deinstalleerd moet worden (....vinkje weghalen).

Haal in die lijst alle vinkjes weg die te maken hebben met "verbindingen" / "modems" etc.

Alle daarop betrekking hebbende software wordt nu verwijderd. Start de machine opnieuw op (zonder de cd erin) en doe daarna de Windows 95 disk erin. Ga weer naar die lijst en vink alle opties betrekking hebbende op verbindingen etc. weer AAN. Windows gaat het nu opnieuw installeren...........

op je laatste vraag:

(software behorende op) een bootdisk van '98 (!!!) downloaden (en op diskette zetten) middels het W.W.W Opstarten met diskette erin en dan bij A:> kiezen voor:

format C:

Na de format wederom de bootdisk van '98 erin (die zit er nog steeds in als het goed is, dus de pc even warm of koud opstarten...) , opstarten met die disk erin en na de opstart (CD van Windows erin doen en als Windows SETUP niet automatisch start,) bij A:> kiezen voor:

D:
SETUP

werken deze 2 commando's niet, zoek dan even middels het commando DIR (bestands / mapweergave) naar de lokatie van SETUP.EXE
Zit dat bijvoorbeeld in de map van Windows dan luiden de commando's na het booten (en het in de CDlade doen van de Windows CD-rom):

a:>
D:
CD windows
SETUP

Maar dit laatste "verhaaltje" is onwaarschijnlijk omdat de SETUP.EXE van '95 in principe gewoon in de "root" van de CD rom zit.....

Suc6 !

ps. waarom een bootdisk van '98? :
met een disk van '98 worden automatisch de standaard CD stuurprogramma's tijdens het booten op de hdd gezet, zodat je na het booten naar de CD-drive kunt. Met een '95 bootdisk moot je handmatig de bestanden vanaf A naar C kopieren en da's best wel weer lastig voor een "leek".
ps2: in het bovenstaande verhaal ga ik er vanuit dat je 1 harddisk hebt en dat D je CD-drive is.

Laatst bewerkt:
bedankt ik ga dit vanmiddag proberen en laat iets weten of het gelukt is

het windows systeem werkt weer, alleen het internet geeft fotmeldingen en mijn outlook express is verdwenen hoe los ik dit op

nee, klopt, als je 'm niet meegeinstalleerd hebt na de format dan is 'ie er ook niet.

CD '95 erin,
na het scherm gaan waar je "dingen" kan aanvinken en dan ff zoeken en vinkje zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan