windows 98 installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

bolletjegroen

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2008
Berichten
41
ik heb een andere schijf in mijn laptop gedaan.
maar nu wil ik windows 98 installeren,wat moet ik nu doen
want hij start niet autom. op om te kunnen installeren.

gr marietje:confused:
 
hallo mikeo

bedankt voor je snelle reactie,
ik hoop dat het me gaat lukken.

met vriendelijke groet bolletjegroen:thumb::thumb:
 
goede avond
heer ben ik weer.
nu dat ik mijn llaptop heb aan gezet bootflop en cd
krijg ik dit i venster te zien:bootable cd found attempt to boot from cd? (Y/M)
wat denk je.....

gr marietje:eek:
 
Proberen of je kunt booten door Y te kiezen. Als dat niet werkt dan dien je in het BIOS van je Laptop de opstartvolgorde aan te passen naar:

Waar dit staat is per BIOS anders maar als je de schermen even doorloopt en lees wat er staat kom je er vanzelf. Als je de aanpassingen hebt gedaan moet je wel zorgen dat je deze aanpassing bewaard. Ook die optie kun je in het BIOS vinden.

1. Floppy driver
2. Cd-Rom
3. Harddisk

Herstart de PC met de floppy en cd en nu zou de laptop moeten starten met de floppy.

Je bios kun je meestal bereiken door de laptop aan te zetten en dan op F2 of DEL of F10 te drukken.

Dus zet je laptop. Soms zie je ergens in beeld ook een melding staan met welke toets je het BIOS kunt starten. Als je dat ziet klik je op de betreffende toets. Zie je niets dan probeer je stuk voor stuk de andere toetsen die ik heb aangeven.

Zet je laptop aan en druk bijvoorbeeld op F2 en laat hem weer los en druk hem weer in. Dit blijf je herhalen. Mocht de melding komen dat hij van cd wil starten of niet verder kan starten dan ben je de BIOS al voorbij en moet je de laptop opnieuw starten en herhaal je bovenstaand en nu met de volgende toets.
 
Deze melding krijg je omdat hij probeert op te starten van:

Of je Bootfloppy(1) die niet goed is aangemaakt of je harddisk(2)

(1)Heb je de bootflopy wel aangemaakt door de dubbelklikken op het bestand wat je hebt gedownload. Dan vraag hij om een floppy en maakt hij er een bootflop van. Je moet niet het bestand kopieeren naar floppy.

(2)Dit betekend dit dat de pc al te ver is doorgestart en dus niet via de bootfloppy gaat starten maar van je harddisk. Daar staat nog geen Windows op dus krijg je deze melding.

Wat ook niet duidelijk is.
Is het gelukt om in de BIOS te komen ?

Zo niet dan zul je dat eerst moeten doen aangezien het anders dus niet gaat lukken omdat hij nu niet van de floppy gaat starten.

Als het wel gelukt is dan moet je dus even naar de opstartvolgorde gaan kijken, die is dus niet goed.

Probeer wel zoveel mogelijk uitleg te geven wat je zelf steeds hebt geprobeerd van de oplossing en wat er precies niet lukt anders moet ik steeds vragen wat wel/niet is gelukt want ik kan dat niet zien.
 
Laatst bewerkt:
mikeo

ik kan ook niet in het bios komen,

ik heb hem nu weer opgestart,nu wel op de y..
nu geeft hij aan :bezig met starten van windows 98...
windows slaat uw opstartbestandan over.

microsoft(r) windows 98
(C) copyright microsoft corp 1981-1999

A:\>
 
Het kan zijn dat de cd die je gebruikt ook bootable is.

Zie je tijdens het opstarten niet iets over een cd-rom letter. Als je die ziet weet je welke letter je cd-rom speler heeft gekregen kun je de handeiding van de site volgen.

Kijk daar meer eens en dan zie je een plaatje met de optie met of zonder cd-rom ondersteuning starten. Het volgende plaatje daar zie je staan

MSCDEX version 2.5
daaronder zie je staan: Drive F: .....

In dat geval is de cd-rom speler F: geworden. In jouw geval kan dat een andere letter zijn, het gaat even om dat je weet waar je moet kijken.

Als dat niet verschijnt dan is de cd wel bootable maar niet voldoende om ook de drivers voor de cd-rom de laden. Deze zijn nodig voor het begin van de installatie.

Je zult dan toch in de BIOS moeten proberen te komen. Het is een kwestie van blijven proberen en goed kijken of je tijdens aanzetten van je PC ergens in het beeld eenmelding ziet staat op welke toets je moet drukken voor de BIOS of SETUP.

Geen melding dan moet je de eerder genoemde toetsen proberen.
Zolang je niet kunt starten van floppy kun je niets in jouw geval.

Vemeld eens:
Merk en typenummer laptop
Heb je de bootflop op de juiste mannier aangemaakt zoals ik had aangeven.
Als je de laptop aanzet met de floppy hoor je dan dat de pc probeert te lezen en starten van de floppy.
 
Compaq gebruikt meestal F10 om in de bios te komen.

Kun je nog meer aangeven van je laptop qua type. Typenummer alleen is even niet genoeg.

Is het een Armada 2920b of anders type.
 
beste mikeo

je was bijna goed het is een armada 1540d
ik zal morgen opnieuw een bootfloppy downloaden misschien is het niet goed gedaan
want het het is namelijk zo,ik download het op mij computer en dan op een geheugenstik, en dan via een andere pc zet ik het op een floppy.
en dan start ik het pc weer op,probeer ik weer op het biosscherm tekomen.
met vriendelijke groet bolletjegroen....:confused:
 
Dat is een heel andere typenummer dan je eerst had aangegeven ?

Maar goed we komen steeds een stukje verder.

Ik denk het probleem met de BIOS gevonden te hebben. Compaq zet dit op een aparte partitie op de harddisk. Omdat de harddisk is vervangen is ook de setup (bios) weg.

Met onderstaande 2 floppy's kun je de BIOS weer installeren op je nieuwe harddisk. Doe dit dus eerst want als Windows er op staat lukt het niet meer. De harddisk moet leeg zijn en er mogen geen partities op staan. Op Pag 34 van de handleiding van Windows 98 hier onder staat hoe je dat moet installeren.

Computer Setup for Portables
http://h20000.www2.hp.com/bizsuppor...&swEnvOID=20&swLang=7&taskId=135&mode=4&idx=2

Diagnostics for Windows
http://h20000.www2.hp.com/bizsuppor...&swLang=7&mode=2&taskId=135&swItem=ob-21485-2

Ik kwam ook nog een document tegen van Compaq om Windows 98 te installeren. Wel in het engels maar zou je ook eens kunnen doornemen.
http://bizsupport.austin.hp.com/bc/docs/support/SupportManual/c01126867/c01126867.pdf

Alvast voor als Windows 98 er op staat kun je hier alles drivers downloaden voor het geval dat.
http://h20000.www2.hp.com/bizsuppor...eriesId=96219&swLang=8&taskId=135&swEnvOID=20

Voer dus eerst deze stappen uit en ga dan pas verder met installeren van Windows 98.
 
Laatst bewerkt:
Ze passen zeker wel op diskettes. Je moet alleen even de uitleg erbij lezen om diskette aan te maken. Je moet dus niet het bestand op een disktette gaan kopieeren maar dubbelklikken op het bestand. Volg de stappen en dan wordt de diskette pas aangemaakt.

Hetzelfde zoals je de bootdisk ook moet aanmaken.

Computer Setup for Portables diskette maken
1. Obtain a formatted 1.44-MB diskette.
2. Download the SoftPaq to a directory on your hard drive and change to that directory. The file that is downloaded is an executable with a filename based on the SoftPaq Number above.
3. From that drive and directory, execute the downloaded file and follow the on-screen instructions. You will be prompted to insert the formatted diskette in a drive to create the diskette.
4. After the diskette has been created, you may delete the SoftPaq file downloaded in step 2.
5. To install, insert the created diskette in drive A: and reboot.

Diagnostics for Windows
Download the SoftPaq to a directory on your hard drive. The file downloaded is a self-extracting executable with a filename based on the SoftPaq Number above.

2. Execute the downloaded file and follow the on-screen instructions.

To create the four optional installation diskettes, run MAKEDISK.BAT and follow on-screen instructions.

c) Install this version of Diagnostics for Windows
- Insert diskette #1 into drive A: if installing from optional diskettes
- Run A:\SETUP.EXE or \SETUP.EXE where is directory from step 2
- Select Next
- Select Finish

4. After the installation is completed, you may delete the directory created in step 2 if you wish.
 
hallo, mikeo

de eerste staat er op computer setup for portables 1 flop. dat is gelukt!!!

en nu bij diagnostics for windows bestand makedisk.bat dubbelklikken vraag hij 4 flop.

dit zal ik wel verkeert doen.of is het een verkeerd bestand

kan je voor mij een voor beeld maken,misschien wordt het dan duidelijker .

met vriendelijke groet bolletjegroen:cool:
 
hallo, mikeo
hier weer als volgt,ik had de 1e flop van sp25498 in de laptop gedaan.
toen de computer opgestart krijg ik dit weer tezien.
non-system disk or disk error
replace and strike any key when ready.

dan druk ik op een wille keurige toets dan hoor ik het flop,draaien maar doet niets.

nou heb ik naar het bestand gekeken die op het flop staat
het bestand is in gepakt in winzip,is dat misschien de oorzaak...

gr.bolletjegroen:eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan