Windows 98 opnieuw instaleren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Breitner

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2005
Berichten
72
Door heel veel mislukte pogingen om mijn nieuwe printer te instaleren (HP all in one 3210)
...lukt dat nu helemaal niet meer en Hp raadt me aan om Windows opnieuw te instaleren.
Zou het helpen als ik Windows er over heen zet?
Of moet ik alles er af gaan halen?
Heeft iemand een idee?
Alvast bedankt,
Br.
 
Windows er overheen zetten kan je in ieder geval altijd proberen, mocht dat niet lukken kan je altijd nog proberen een schone installatie neer te zetten
 
Ik gebruik maar 2 usbpoorten; 1 de printer en 1 af en toe voor de camera. Het lijkt me geen probleem omdat het eerder wel gewerkt heeft.
Ik heb Win98 tweede editie er opnieuw opgezet maar nu zit ik met hetvolgende probleem.
Aan het eind van de instalatie geeft Windows aan dat er fout is en dat setup opnieuw gedaan moet worden.
Als ik Windows gewoon opstart geeft hij aan dat het register van Windows of System. ini naar een bestand verwijst dat niet meer bestaat. Het is een bestand van mijn virusscanner (AVG) dat ik heb verwijderd. Ik heb het register inmiddels super schoongemaakt maar het mag niet baten. Elke keer zegt hij hetzelfde.
Nu kan ik wel weer mijn virusscanner erop zetten, dan is het probleem verholpen. Echter...ik wilde juist alles van mijn virusscanner verwijderen om dit keer mijn printer goed te kunnen instaleren.
Heeft iemand een tip?
Br.
 
Even dit proberen

Probeer eens het volgende :

1. Downloaden van de laatste nieuwe "driver" vanuit de website van HP
2. Unpack evntueel indien het een zip bestand is
3. Er zal normaal gezien een installer bij zitten "setup.exe"

4. Ga naar aparatenbeheer en verwijder de printer.

4 bis. Als dit een USB printer is, verwijder resoluut ALLE usb dingen.
Bij heropstarten worden die allemaal netjes opnieuw geïnstalleerd

5. Ga naar setup.exe en start die op.... niet om te installeren !

6. De installer zal (hopelijk) een menu tonen met de optie UN-install.
Indien aanwezig zal een un-install van de fabrikant zelf meestal veel meer bestanden en restantjes verwijderen dan Windows het doet.

7. Met regedit controleer je de sleutel HKLM/....//Current version/Run
Verwijder daar eventueel elke waarde die nog een HP service zou kunnen opstarten

8. Power down + Unplug de kabel van je netwerkaart.
9. Start in safe-mode.
10. Eventueel alle Firewalls uitschakelen, AV software , Adaware en zulke zaken.

11. Wanneer Plug and Play de "nieuwe hardware heeft gevonden" en de wizard opstart om drivers te zoek ga je daar NIET op in. Sluit de wizard

12. Printer opnieuw installeren door aanklikken van de setup.exe die je voordien had gedownload. Instructies volgen tot alles is geinstalleerd..

13. Power down+ Internetkabel weer aansluiten
Heropstarten (hopelijk zonder probleem) terug in safe mode, met de optie Internet verbinding. Dan even zien of er nog wat gebeuren moet om de installatie te vervolledigen.

14 Als het goed zit kan je herstarten in gewone mode.
 
Goh Merel zeer bedankt voor je tips. Ik ga in het weekend even tijd zoeken om dit uit te voeren dus het zal even duren voordat ik je kan vertellen of het gelukt is.
Tot later,
groeten Br.
 
Pas op : Vergeet niet dat voor USB toestellen men éérst de drivers installeert en pas daarna het toestel aansluit. Dit is een (bijna) vaste regel omdat het anders wel eens fout gaat.

Soms mag je echter wél de hardware eerst aansluiten.
De wizard van mijn eigen all-in-one bleek tamelijk duidelijke instructies te geven omtrent de te volgen handelingen. Details weet ik niet meer uit het hoofd.

Windows98SE is nu niet het beste om met USB om te gaan.

In plaats van Windows te herinstalleren, kan je wellicht fsc.exe gebruiken om de systemfiles te controleren.
Meer informatie hier : http://support.microsoft.com/?id=185836
 
Hoi Merel,
Ik heb voorafgaand aan het opnieuw instaleren van de printer al even gekeken of ik de juiste driver heb. Die heb ik al, dat klopt ook wel want mijn printer is nieuw.
Dan heb ik je tip gebruikt; fsc.exe. Leuk ik wist niet dat het bestond. Ik heb daarin twee mogelijk beschadigde bestanden teruggezet.
Nu wil ik de rest van je adviezen op gaan volgen. Nog even een vraag; hoe zorg ik dat ik mijn virusscanner helemaal uit zet? Ik merk dat hij bij uitvinken bij 'opstarten' toch opstart.
Bedankt, Br.
 
Het is niet omdat iets werd opgestart dat je het niet kan afzetten. Dus gewoon uitschakelen.

Om een programma te beletten om mee metWindows op te starten :
Sart / Run /
Tijp dan het commando msconfig
Dan zie je een venster met verschillende tabs, waaronder Opstarten, en daar kan je iets aan en uitvinken.
Wel moet dit natuurlijk worden gevolgd door opnieuw op te starten.

Algemeen gesproken, is het beste om zo weinig mogelijk te laten opstarten (meedraaien) wat niet absoluut noodzakelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Merel,
Nou ik vrees toch dat ik moet formateren. Ik heb je hele schema <grin> vanmiddag gevolgd. Niet helemaal gelukt want allereerst stond er bij apparaatbeheer geen printer. Wel bij software dus daar heb ik alles van Hp weggehaald. Dan...de wizard sluiten als er wordt aangegeven; nieuwe hardware gevonden...was niet mogelijk. Geen kruisje of stoppen of zoiets. Ik kon dat dus niet uitvoeren.
Verder alles wel gedaan en de situatie is min of meer onveranderd. Via de knop op de printer scannen geeft hij aan; geen scanopties. Via de computer kan ik niets vinden waarmee ik kan scannen. Brrrrrrrrrrrrrrr...
In ieder geval erg bedankt voor je hulp.
Gr. Br.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan