windows 98 opnieuw installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvbaal

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2000
Berichten
568
Hoe kan ik het beste windows 98 opnieuw installeren. De andere programma's wil ik graag behouden. Dus de schijf wil ik niet formatteren.

groetjes
Juul
 
Je kan windows98 er gewoon overheen installeren.
 
Ja, maar dat lost niet altijd alle problemen op. Dat is handig als er iets beschadigd is of een bestand ontbreekt. Grotere problemen kun je oplossen door bijvoorbeeld in DOS de naam van de map WINDOWS te wijzigen in WINOLD (die map kun je na herinstallatie vanuit de nieuwe Windows desgewenst weggooien). Als je daarna de setup weer start, dan wordt Windows opnieuw geïnstalleerd, zonder dat je data van de schijf weg is. Alleen: dit is een schone installatie en je moet dus wel alle programma's opnieuw installeren. Het hangt er dus maar net vanaf welk probleem je wilt oplossen.
 
Hallo allemaal,

Vast en zeker voor jullie een stomme vraag maar voor een leek als mij......................
Als er bij windows wat ontbreekt en ik wil er dus overheen installeren,moet ik dan de opstartdiskette of de cd rom gebruiken??
Groetjes,nancy
 
Als je een bootable cd hebt kun je die gebruiken en anders middels een opstartdiskette
 
Binary,

Als ik het goed begrijp dan ga je via start en command naar het dos scherm. Je tikt cd/ in zodat je C: krijgt en dan tik je rename Windows Winold.

Als dit gedaan is moet je dan je dos scherm sluiten?
Of ga je dan in het dos scherm naar D: en tikt setup?

Of toch anders?

groetjes
Juul
 
Je moet dit wel in DOS doen, vanuit een DOS box gaat het beslist niet. Dus starten vanaf bootfloppy en die commando's uitvoeren. Daarna is de snelste manier naar D:\WIN98 gaan en daar de setup te starten. Persoonlijk zou ik altijd die map naar C: kopiëeren en de setup vandaar uit starten, want dat werkt later veel gemakkelijker. Nodig is het echter niet.
En je kunt ook gewoon herstarten en vanaf CDROM de setup starten door daar vaf op te starten.
 
Ik heb nu allerlei methodes geprobeerd maar loop iedere keer vast doordat ik de volgende boodschap krijg:

Er is een besturingssysteem op de computer geinstalleerd dat niet door deze versie van setup kan worden vernieuwd.
Bericht SU0168

Is hier ook nog een oplossing voor of moet ik toch de harde schijf formatteren met Format /s en daarna setup draaien van windows 98 of heeft dat ook geen zin?

groetjes
Juul
 
Dan moet je even de bestandsnaam Win.com in de Windows map veranderen in bv Win.old, zodat de bestaande installatie niet meer wordt herkend. Je hebt dus een OEM versie waarmee je eigenlijk alleen een schone installatie kunt uitvoeren.
 
Bestand win.com gewijzigd in win.old, maar ik krijg weer hetzelfde bericht.

Hoe voer ik een schone installatie uit?

groetjes
Juul
 
Of moet je tussendoor de computer afsluiten en weer starten?

groetjes
Juul
 
Ik ben zo dom geweest om het bestand te hernoemen in een dos venster, maar nu heb ik de computer opgestart via een boot diskette en het bestand hernoemd. Nu ben ik bezig met installeren en ik heb goede hoop dat het nu wel lukt.

Over enige tijd zal ik het nog even laten weten.

groetjes
Juul
 
Zover als ik nu na kan gaan is alles gelukt.

Hartelijk dank voor je hulp.

groetjes
Juul
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan