Windows 98 start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Orinoko

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2001
Ik heb een tweede computer die ik slechts nu en dan gebruik (als de andere bezet is) met Windows 98.
Nu start deze niet meer op, d.w.z. je ziet het bekende Windows 98 beeld verschijnen en dan valt de boel stil.
Wat kan ik hier aan doen?

1) Start je pc opnieuw op en druk enige malen op de F8-toets
2) Er verschijnt een venster met een 6-tal opties, kies optie 5.
3) Zodra de C:\>-prompt verschijnt Typ je scandisk (en druk op de Enter-toets)

Herstart na afloop van scandisk je pc opnieuw op.

Bovenstaande handelingen geven niet altijd de garantie dat het probleem wat je nu hebt zal worden verholpen, je pc kunt immers ook door een virus zijn geïnfecteerd.

Mocht het op deze manier niet lukken, dan kun je gewoon Win'98 eroverheen installeren.

Dennis.

Heb scandisk gedaan, PC opnieuw opgestart, ik kom nu al tot de achtergrond van het bureaublad (na ca. 45 minuten!) zonder ikonen. Het zandlopertje is na een dik uur nog steeds zichtbaar en ik ben nog niet verder.
Win 98 opnieuw installeren kan ik toch alleen als de PC helemaal is opgestart?

Geplaatst door Orinoko
Win 98 opnieuw installeren kan ik toch alleen als de PC helemaal is opgestart?
Ja, dat is zo. Omdat dan pas de cd-rom drive wordt herkend.

Ik heb 3 vragen te stellen:

1) Heb je Win'98 SE(SE = Second Edition)?

2) Weet je hoe je in het Bios kunt komen?

3) Ben je in het bezit v.e. Win'98 opstartdiskette met cd-rom ondersteuning?

Dennis.

PS: Het is maar toevallig dat ik online ben, anders had ik jou bericht/reactie niet gezien.

Na enig zoeken heb ik een antwoord op jouw vragen.
1. Het is inderdaad een Tweede Editie
2. Nee, ik weet niet hoe ik in het Bios moet komen
3. Ik heb inderdaad een Win98 opstartdiskette met CD-Rom.
Ik neem aan dat ik met deze laatste attributen mijn problemen kan verhelpen?

Geplaatst door Orinoko
Ik neem aan dat ik met deze laatste attributen mijn problemen kan verhelpen?
Ja.

Heb je nog belangrijke data op je hardeschijf zitten?

Als je zeker weet dat alle data op je hardeschijf weg mag, dan is het beter eerst de hardeschijf te formateren alvorens Win'98 opnieuw erop te zetten.

Wat voor merk pc heb je? Dit is van belang om te kunnen weten hoe je in het Bios kunt komen.

Dennis.

Ik heb nog wel wat data op die computer die ik liever bewaard zou hebben, maar nood breekt wet.

De PC is een PCR Pentium III

Geplaatst door Orinoko
Ik heb nog wel wat data op die computer die ik liever bewaard zou hebben,
Dat kan.
Geplaatst door Orinoko

maar nood breekt wet.
Het hoeft niet, ik vroeg het alleen maar.
Geplaatst door Orinoko

De PC is een PCR Pentium III
Start je pc opnieuw op, het is nu zaak dat je goed moet zien wat er op het scherm staat. Links- of rechtsonder van het scherm staat iets vermeld hoe je in de Setup kunt geraken, meestal staat er de tekst Dell of Setup en ernaast of eronder de vermelding dat je door het drukken van een bepaalde toets in het Bios kunt komen.

Dennis.

Lukt het?

De toets die je krijgt te zien om in het bios te komen kan van alles zijn. Het kan bijvoorbeeld de toets F1 zijn of een combinatie van toetsen, bijvoorbeeld Ctrl+Alt+Enter. Je moet na het opstarten van je pc goed op het beeldscherm zien en ook heel snel op die toets te drukken, je bent dan anders te laat.

Dennis.

Zo, weer terug van weggeweest: Ik kan inderdaad in het Bios komen. Maar nu...

Althans in die geest, want bij mij heet dat zo("Advanced BIOS Features") en met die optie kun je de boot volgorde veranderen.

Dennis.

Kijk nu of je de tekst "Boot sequence" of "First Boot Device" kunt vinden onder het tabje Advanced.

Dennis.

Nee, maar onder het tabje Boot kan ik wel via Boot Sequence naar bv SCSI Boot Device. Helpt dat?

Geplaatst door Orinoko
naar bv SCSI Boot Device. Helpt dat?
Nee, maar wel naar:

CDROM

Als je CDROM niet ziet staan, dan kun je dat tevoorschijnhalen door op de Page-up/Down toetsen te drukken of op de spatiebalk of met de pijltoetsen. Probeer dat maar eens. Je moet in ider geval CDROM selecteren en bijvoorbeeld niet HDD-0, want dat is je hardeschijf. Het is de bedoeling dat je pc straks vanaf de CD wordt gestart.

Dennis.

Ik neem aan dat je dat nu al geselecteerd hebt(je ziet het voor je staan) Lees nu in het biosscherm hoe je je wijziging kunt opslaan.

Maar met de meeste bios'en gaat dat zo:

1) Druk op de Esc-toets.
2) Op de vraag of je de gewijzigde instelling wilt vastleggen, beantwoord je die vraag bevestigen.

Neem daar rustig de tijd voor, even goed lezen wat op het bios scherm staat m.b.t. saven v.d. gemaakte wijziging.

Let op! Doe nu alvast de Win'98 SE cd in de cd-rom drive.

EDIT: Vaak is de toets F10 voor het opslaan v.d. gemaakte wijziging.

Dennis.

Als je dit eenmaal gedaan hebt, dan wordt het bios verlaten en wordt je pc automatisch herstart en zal met de installatie van Win'98 worden begonnen.

Dennis.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan