Windows 98 start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ook na de installatie van Win98 bleek de PC zeeeer traag. Omdat het niet mijn hobby is avonden aan zo'n ding te rommelen besloot ik tot rigoreuze actie. Ik bleek nog een Back-up + opstartdiskette van de leverancier te hebben en heb die gebruikt. Een restantje oude data weg, maar bij nader inzien waren die niet zo belangrijk meer.
Het heeft wat tijd gekost, maar nu is de boel opnieuw geïnstalleerd.
Helaas: de PC is nog steeds zeer traag. Dat het opstarten de nodige minuten kost, vooruit, maar een ikoontje openklikken mag toch geen tijden duren.
Wat zou ik daaraan nog kunnen doen?

Ik moet zo naar mijn werk vertrekken, vanavond ben ik er weer.

Het was ook mijn bedoeling om eerst ervoor te kunnen zorgen dat je pc kan worden opgestart, al is hij nu nog zo traag maar je kunt tenminste je belangrijke bestanden veiligstellen. Zodra dat gebeurd is, dan pas gaan we het doen zoals het hoort. Daarvoor moeten we FDISK gaan gebruiken om je partitie te verwideren en het vervolgens een nieuwe aan te maken. Verder de HD te formateren, op deze manier zal je pc wel snel gaan werken.

Helaas moet ik zo vertrekken, dus vanavond weer. Of je kunt het zelf proberen.

1) pc opstraten met opstartdiskette(eerst bios op diskette zetten)
2) FDISK runnen en zoek naar de optie partitie verwijderen en na het verwijderen een nieuwe aan te maken.
3) HD formateren.
4) als punt 1, maar bios op CD-rom zetten(Win'98 cd alvast in de drive te doen0

Probeer dat maar even.

Dennis.

Na het verwijderen van de (primaire) partitie moet ik een volumenaam invullen. Geen idee wat dat is.

Geplaatst door Orinoko
Na het verwijderen van de (primaire) partitie moet ik een volumenaam invullen. Geen idee wat dat is.
Die volumenaam staat gewoon op het scherm aftelezen onder het kopje 'volumenaam'.

Dennis.

PS. Ben pas vanavond laat weer thuis.

Als alle partities(of je had er maar één, de primaire partitie) zijn verwijderd, dan moet je die optie van FDISK nemen om er een nieuwe Primaire partitie van te kunnen maken.

Heb je dat eenmaal aangemaakt(volg gewoon de aanwijzingen op het scherm van FDISK), dan herstart je je pc, en nog steeds met de opstartdiskette. Eenmaal opgestart, dan formateer je je hardeschijf door onderstaand commando in te geven:

format c:

Vervolgens:

1) Start je pc op.
2) Zorg ervoor dat je in het bios komt en daar stel je het bios op CD-rom in en doe de cd alvast in de cd-rom drive. Verlaat het bios en bevestig de verandering en je pc wordt opnieuw gestart.
3) Win'98 wordt nu geïnstalleerd.

Dennis.

Dennis,

Het is met vallen en opstaan dan toch gelukt: hij gaat weer als een speer. Het was daarbij een leerzame exercitie.

Bedankt, O.

Orinoko,

Graag gedaan hoor.

Ik vind het geweldig van jou dat je het toch voor elkaar hebt kunnen krijgen ondanks mijn zeer beknopte uitleg.:thumb:

Groetjes,

Dennis.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan