Windows 98 starten vanaf een diskette

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yoshi

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2002
Berichten
171
Helpmij-ers,

Eerst en vooral mijn beste wensen voor 2003 !

Wat probeer ik te realiseren ?

Wij hebben een PC, dual-boot tussen Win98 en Win2k. Op zich geen kunst aan, neen. Maar nu probeer ik de versie Windows98 ontoegankelijk te maken voor ongecontroleerd gebruik.

Iedereen die ooit eens een dual-boot heeft zien opstarten, kent wellicht het fameuze keuze-schermpje waar je het OS selecteert . Aanpassingen in de boot.ini-file, zijn rechtstreeks van toepassing hierop. Dus, het weghalen van het regeltje dat verwijst naar Windows98 is de key om meteen ook het keuzemenu te laten verdwijen, en default op te starten in Windows 2000. So far, so good. De helft van mijn doelstellingen kan ik op die manier realiseren.

Nu is de vraag : Hoe kan ik nu nog opstarten in Windows 98 ? Liefst zou ik dit realiseren door op te starten vanaf een boot-diskette, waarbij de diskette dus de sleutel zou zijn om die bepaalde PC te kunnen starten onder Windows98.

Welke bestanden moet ik op die diskette zetten, welke aanpassingen moet ik doen in bepaalde files, om de juiste verwijzingen te hebben ? Programmeren is niet mijn specialiteit, maar een *.ini-file(tje) of een *.bat-file durf ik wel eens aan te passen indien nodig (Mits daar eerst een reserve copie van te maken, voor het geval dat ...). Een mens kan maar leren door het te proberen (en af en toe om zeep te helpen, dat hoort erbij).
 
Je kan ook boot.ini, ntldr en ntdetect.com naar een floppy kopieren. Op deze flop staat dan wel 98 in de boot.ini vermeld en kan je 98 kiezen, en als je je bedenkt op het laatste moment kies je gewoon voor w2k.
 
Sorry, had ik al geprobeerd omdat ik die informatie had gevonden in een boek van Windows 2000 (Item : een diskette aanmaken om op te starten vanaf een Mirror van het systeem). Ik dacht ook dat ik dit kon gebruiken om dit te realiseren. Maar om een af andere reden werkt dat niet.
Gek, hé ?
 
Best wel, want zo heb ik het zelf ook gehad. Wat gebeurt er dan of blijft het gewoon hangen?
 
Inderdaad, vastlopen met volgende error vermelding :

I/O ERORRE

multi(0)disk(0)fdisk(0)\BOOTSECT.DOS


Ik geef nog mee : Zowel Win98 als Win2K staan op dezelfde partitie (C), de active partitie. Wel elk in zijn eigen folder : WINDOWS voor Win98; WINNT voor Win2k

Als ik vanaf deze diskette wil doorgaan naar Win2k, geen probleem, enkel als ik naar Win98 wil gaan. Ongeacht wat ik als default zet. Zonder diskette evenwel geen enkel probleem om een selectie te maken.
 
Alles nog eens overgedaan, maar blijf dezelfde foutmelding krijgen wanneer er vanaf een diskette wordt gestart.:(

Volgende stap wat ik eens ga proberen is de twee OS-systems op een verschillende partitie zetten. Misschien dat het dan wel wil lukken.
 
volgens mij lukt het nooit om twee (MS-)OS-en op dezelfde partitie te laten draaien
 
Twee OS op één partitie draaien lukt perfekt, maar het lukt niet met deomlweg die ik wil inbouwen om op te starten vanaf een diskette. Give me some time, en ik probreer het eens vanaf twee verschillende partities.

Toch bedankt voor de reaktie.
 
Ganse dag bezig geweest om alles nog eens opnieuw te installeren. Ditmaal op fysisch twee verschillende schijven. Als ik boot vanaf de HD (eerste, met Win98 OS),dan is er geen enkel probleem. Selectie-menuutje, en starten in ofwel 98 ofwel 2000. Geen probleem.

Wil ik starten vanaf een diskette met de boot-informatie op een diskette (boot.ini, ntldr en ntdetect.com), dan kan ik wel de 2000 selecteren, maar als ik naar 98 wil gaan, nog steeds dezelfde foutmelding :

I/O ERORRE

multi(0)disk(0)fdisk(0)\BOOTSECT.DOS

Ik geef het op, denk ik. Tenzij er nog iemand een biljant idee naar voor kan schuiven...
 
Zei iemand een 'briliant idee' ?

Bedankt Bennie, dit is een oplossing voor wat ik zocht. Tools genoeg, je moet ze alleen weten te vinden.

Eerst heb ik het freeware programmatje System Lock geprobeerd. Iets te weinig mogelijkheden naar mijn zin.
Momenteel heb ik er een trial op van 1e Screen Lock. Dit is al meer dan wat ik precies beoogde. Maar zeker het bekijken waard.

Bedankt voor deze links.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan