Windows 98' verplaatsen naar 2de harde schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gert-Jan

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2006
Windows 98' draait momenteel vanaf mijn 1ste harde schijf. Maar deze harde schijf wil ik graag in een nieuwe computer plaasten.

Kan ik op een of andere manier windows verplaasten naar de 2de harde schijf, alle data overzetten naar de 2de harde schijf. En dan de 1ste harde schijf verwijderen uit de computer? En dit alles dan ook nog zonder verlies van gegevens etc.?

Dat kan je doen dmv programma's zoals driveimage of ghost maar beiden zijn niet gratis

Ik weet niet wat je allemaal op de 2e schijf hebt staan...

Is het niet mogelijk dan om de 2e schijf er als master in te zetten.
Windows hier opnieuw op te zetten.
1e schijf er als slave in te hangen en alles kopieren naar de master?
Dan ben je toch ook zo boven Gert-Jan? :)

Daarna te verplaatsen schijf formatteren en in de andere pc hangen.
Of ben ik zo te kort door bocht Mario?

Het ligt eraan wat er allemaal gekopieerd moet worden. In het begin verhaal lees ik windows en alle data en in mijn ogen is dat ook geinstalleerde programma's en dan zit je vast aan ghost of een ander programma.

Maar als windows installeren en daarna de programma's geen probleem is en overige data kan dan overgezet worden kan jouw voorstel Elisa

Je kunt toch gewoon alles kopieëren naar de tweede hdd, daar doet 98 niet moeilijk over t.o.v. XP en deze schijf eerst aktief zetten ( je kunt altijd de eerste partitie aktief maken van elke schijf in een systeem ) en deze als master eraan hangen, als je de eerste schijf hebt verwijderd.

Sarvo zei:
Tja, alleen loop je dan tegen het ontbreken van je MBR (master boot record) aan.
Dat kan je wel oplossen door met een opstartflop op te starten en het commando sys c: te geven, dan worden de opstartbestanden naar je c: gekopieerd. Let wel op dat de letter van de partitie waar je 98 heen kopieert dezelfde is als waar die vandaan kwam. Maar of het goed werkt kan ik niet zeggen.

Die was ik vergeten, dank.
Dit vaak genoeg gedaan, in de OHT, werkt prima.

Laatst bewerkt:
Tja, alleen loop je dan tegen het ontbreken van je MBR (master boot record) aan.
Dat kan je wel oplossen door met een opstartflop op te starten en het commando sys c: te geven, dan worden de opstartbestanden naar je c: gekopieerd. Let wel op dat de letter van de partitie waar je 98 heen kopieert dezelfde is als waar die vandaan kwam. Maar of het goed werkt kan ik niet zeggen.

Ik krijg het idee dat die grote schijf het meest nieuw en groot .
Soms blijft Windows met het MBR werken van de oude schijf.
Dat zou ik maar eens even goed controleren.
Voor hetzelfde geld is die pc altijd van de 2e schijf gestart.
Die verrassing heb ik ook eens gehad.

Het probleem alleen is dat je schijf waar nu windows98 op staat, verhuisd gaat worden naar een andere pc... :D

Het probleem alleen is dat je schijf waar nu windows98 op staat, verhuisd gaat worden naar een andere pc...
Lieverd.........dat deed ik toen ook :D en dan sta je dus heeel raar te kijken als er op 2 pc's niets gebeurd. :cool:

Sarvo zei:
En wat los je daar mee op dan? :D

Zijn 2 computers, eerst had hij er maar één.:p

Klonen is weer een ander verhaal, en een andere sectie.:)

Laatst bewerkt:
Maar deze harde schijf wil ik graag in een nieuwe computer plaasten.

Twee dus.

Waarschijnlijk gaat het wel lukken met nero back up, als je nero hebt. Die maakt een kopie van een partitie en die kan je weer kopieren naar je andere hd, nadat je de oude verwijderd hebt.

Laten weer eerst Gert-Jan maar afwachten. Voor hetzelfde geld is hij nu Ghost kopen :cool: :D

Nou laat ik maar wat twijfels uit de wereld helpen.

Het geval doet zich voor dat de oude computer beneden in de woonkamer staat. Daar maakt iedereen in de familie gebruik van. Die computer is als het ware uitgeleefd.

Ik heb een nieuwe computer gekocht. En om die iets uit te breiden wil ik de harde schijf van de oude computer verplaatsen naar mijn nieuwe computer. Die harde schijf is zo goed als leeg.
Wanneer ik deze verplaats willen mijn familieleden hiervan natuurlijk geen last ondervinden. Zij willen dat al hun bestanden, spellen etc. op de computer blijft staan. En gewoon op dezelfde manier bereikbaar zijn als dat nu het geval is.

Ik denk dat het voorstel om met Nero een back-up te maken mij het beste bevalt. Het is voor mij geen probleem om de harde schijven te verwisselen etc. Maar met dos ben ik nog niet zo goed bekend. Dus wanneer ik om opstartdiskette's heen kan, doe ik dat graag.
Ik gebruik momenteel Nero om cd's te branden. Ik neem niet aan dat we nu over hetzelfde programma praten?

Zijn er misschien nog andere manieren? Kan je bijvoorbeeld met Windows een back-up van je systeem maken, die daarna weer op een andere schijf teruggezet kan worden?

Ik beschik trouwens ook over een netwerk tussen de oude en de nieuwe computer. Misschien dat daar wel een passende oplossing ligt.

Laatst bewerkt:
Ik vond wel freeware progjes voor je. En nu maar hopen dat het echt freeware is hier

Als ik dit allemaal lees dan heb ik dat wacht argwaan.
Een backup maken van een schijf en deze in een andere pc gebruiken gaat niet.
Op een backup staan ook de drivers van de vorige pc en die werken niet op een andere.
Je kan alleen een backup terugzetten op de eigenlijke pc.
Suggestie: ghosten is de beste en enige oplossing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan