windows 98

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hanny

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2001
Berichten
232
Ik heb een laptop gekocht waar helemaal niets op staat.
Ik heb geprobeerd om windows 98 te installeren, maar dit wil niet lukken.
Zo gauw ik opstart krijg ik alleen een blanco pagina, als ik opstart met F2 krijg ik de keuze
of ik in de c schijf wil beginnen of met de cd.
Ik kies hierbij voor de cd omdat windows 98 op de cd staat.
Kom hier dus niet verder mee want krijg de melding dat er bestanden zijn beschadigd.
Kan iemand mij vertellen wat ik nu het beste kan doen?
Alvast bedankt!!
Hanny
 
Heb je er een floppy drive bij en een MSDOS floppy om eerst te kijken of je er wel dos op kan installeren. Dan kan je vanuit DOS de schijf even formatteren en dan kijken of hij anders reageert. Het is wel een gekke melding, maar ik weet niet hoe de laptop was voordat je ging installeren. Heb je hem kaal meegenomen of zat er al een windows of dos op?
 
we hebben de pc kaal gekregen, dus er was echt niets op.
Er is wel een floppy drive bij.
Op deze pc kan ik misschien een msdos floppy aanmaken en dan vandaar uit verder proberen?
groetjes, Hanny
 
Ik heb precies gedaan wat voorgeschreven staat, alleen duurt het format disk wel heel erg lang. Is dit normaal of kan het zijn dat er iets niet goed ?
 
Inderdaad goed idee. Eerst maar eens zien of de laptop inderdaad wel werkt. Misschien is er wel iets heel anders aan de hand en is de laptop kapot. Het meest basic (en ik vind het echt heel jammer dat DOS wordt doodgezwegen) dat een machine op DOS werkt. Dan weet je binnen een minuut of het aan je laptop ligt of niet. IN sommige biosversies zit er een soort basisvirusscan ingebouwd die aan en uit kan zetten en standaard aan staat.

Ik zou niet een te ingewikkelde installatie doen, maar wel (let op !!!!!) als dit in de bios zit de virusscan van de bios uitschakelen bij het installeren van Windows 98. Hierop kan namelijk de installatie van windows 98 vast lopen. Het is mij ook overkomen vroeger en het koste mijn veel hoofdpijn om daarachter te komen, omdat ik dacht dat mijn CD niet goed was.

Zodra je 98 erop hebt, meteen een virusscanprogramma en een spywareprogramma en je bent weer helemaal blij :thumb:
 
Laatst bewerkt:
ben hoop ik niet te lastig.....maar het format disk loopt dus nog steeds...
krijg steeds de medling dat er bestanden beschadigd zijn en laat ze dan meteen repareren.
Is dit normaal of is er een nandere optie???
 
Het format disk is nu gestopt met de vermelding dat er problemen zijn gevonden en dat die eerst gerepareerd moet worden.
Dit staat er: invalid command.com
enter correct name of command interpreter ( eg. c:\ command.com)
Hoe moet ik nu verder?
 
Gaat niet goed. Je moet eerst in de bios van die computer komen. Bij het opstarten is dat vaak een toetscombinatie die je soms heel snel op je scherm aangegeven ziet, bijvoorbeeld "druk DEL voor setup" ofzoiets. In je bios moet je instellen dat je wilt booten (opstarten) vanaf je floppie of vanaf je CD of kan je de bootvolgorde instellen. Stel dan in: eerst floppie (A:), dan cd, dan C:.

Als je een goede DOS flop hebt gemaakt vanuit je windows op je goede machine, dan zou je dus met de flop kunnen opstarten en kan hij nooit die melding geven. Mijn vermoeden: hij wilde toch starten vanaf zijn C: schijf. Dus dat is ook de reden dat hij de windows installatie cd niet pikte.

Dus eerst zorgen dat hij echt vanaf de flop opstart en dan zo snel mogelijk de hardeschijf opnieuw formatteren.

Door de flop in de floppiedrive te hebben daarna met het commando SYS C: zet je op de harde schijf van de laptop het DOS systeem in een hele kale versie die net voldoende is om op te starten vanaf de harde schijf.

Maar als hij ook echt vanaf de CD kan opstarten kan je ook direct vanaf de cd de installatie van windows starten en de schijf door windowsinstallatie laten formatteren.

Je moet dus echt in je bios zitten.
 
Je hebt die opstartdiskette gemaakt.

doe die erin als je opstart.
Er komt een dos-venster (zwart scherm, met wat letters). Hier kan je typen.

Voer de volgende regels in met tussendoor enters:

cd A:
scandisk.exe
Er wordt nu gezocht naar fouten op de hardeschijf. Dit kan een aardig tijdje duren.

Vertel daarna of er fouten zijn gevonden.
 
Dit heb ik gedaan en er zijn heel veel fouten gevonden die gerepareerd zijn..
toch kom ik niet verder...zou het kunnen dat de harde schijf beschadigd is??
Word er niet goed van.....
 
heb je al geprobeert nu de hardeschijf te formatteren? Dan zie je vanzelf wel of hij daarna nog fouten geeft op de schijf. je moet de schijf toch formatteren om niet andermans troep t erven.
 
dat is nu juist wat er niet wil lukken....hij geeft fouten aan die niet te repareren zijn en die fouten blijven zich herhalen. Als je op niet repareren drukt dan sluit de pc vanzelf weer helemaal af..
 
Met een beetje geluk kan je in de bios een harde format geven. Dat is dus niet op MSDOS niveau, maar nog meer op een materieel niveau. Hij kan dan zelf alle slechte stukken van de schijf markeren om niet meer te gebruiken en dan houd je als de schijf goed genoeg is alleen de goede stukken over om weer probleemloos onder DOS te formatteren (=soft-format). Heb je de vorige eigenaar van wie je hem hebt gekocht al erop aangesproken of die van meer weet? Volgens mij staat het in de nederlandse wet (voor auto's geldt dat wel) dat verborgen gebreken niet verzwegen mogen worden bij de verkoop van een product. Je zou hem dan erop aan kunnen spreken en de koop ongedaan kunnen laten maken als werkelijk de schijf kapot is. Een schijf vervangen in een laptop kan best duur zijn denk ik. In ieder geval als je een hardformat wilt geven, dan moet je wel voordat je dat doet precies weten wat de instellingen zijn als deze in de bios ook vermeld staan van het aantal heads, cylinders en sectoren (H/C/S) en deze moet je als de bios de schijf niet zelf kan herkennen zelf bij de hard format ingeven. Soms staat er ook gewoon een nummer voor het type schijf. Dan volstaat het al om dat nummer te kiezen bij een hardformat. Een schijf die kapot is lijkt mij helemaal niet meer te kunnen lezen..... maar dat weet ik niet zeker, want ik heb alleen schijven meegemaakt die echt kapot waren of die niet kapot waren ,maar nooit half kapot.
 
Laatst bewerkt:
Hier lijkt geen antwoord op te komen.

Mag ik er vanuit gaan dat de vraagsteller de moed heeft opgegeven of dat het probleem reeds is opgelost?

Een forum zonder einde, daar leert niemand iets van :)

Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen...
 
Het is uuiteindelijk opgelost...
heb de laptop weggebracht naar iemand die niets anders doet..
Er is wondows xp pro opgezet en het heeft me € 15,00 gekost.
In ieder geval bedankt voor het meedenken!

groetjes, Hanny
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan