Windows 98SE en Linux Redhat op 1 pc laten draaien.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert-Jan K

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2002
Hallo,

Ik heb laatst Redhat gedownload, maar het lukt niet om hem gewoon te installeren, daarvoor heb ik een boot nodig, waardoor ik windows en linux samen kan laten draaien, weet iemand waar ik die kan vinden op internet?

Robert-Jan

Dualboot is de naam van de methode om 2 besturingssystemen op 1 computer te hebben.
Daarvoor gebruik je een bootmanager en die heeft RedHat zelf al.

Dus als ik linux zou branden, en dan vanaf dos zou opstarten zou hij gelijk een dualboot maken?

en... volgens www.theosfiles.com zou RedHat 4,5 GB in beslag nemen voor een volledige installatie, echter, waar ik Redhat heb gedownload was er slechts 350 MB te downloaden, hoe kom ik aan al dat software? want anders kan ik er misschien toch niets mee!

RedHat zou windows moeten ontdekken tijdens de installatie en dan automatisch een bootmanager installeren.

Wat betreft de grootte van RedHat. De programma's die meegeleverd worden zijn ingepakt (met een soort zip) en tijdens de installatie worden die uitgepakt.
Waar heb je jouw RedHat eigenlijk gedownload? Op http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=7 staan namelijk 5 downloads van elk zo'n 600 MB.

1.) ok

2.) Ik heb hem gedownload op www.linuxiso.org en dan op redhat geklikt, en gedownload, er stonden toen zo'n 3 downloads van 2x 295MB en 1x iets meer geloof ik.

Dat maakt zeker wat uit:

Van http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=36 :
Description: This is a Red Hat install ISO from SGI. It will let you install Red Hat Linux onto a high-performance journaling XFS filesystem. You will also need the Red Hat ISOs of the same version. For the truly bleeding-edge, there are usually development versions available at their web site (not yet in ISO form).

M.a.w. Het is eigenlijk een extra CD, zodat je Red Hat op een bepaald bestandssysteem (XFS) kan installeren. Maar je hebt ook de ander CD's nodig.

ok, dan zal ik die maar niet branden.

Het probleem is dat ik met die 295MB al 8 uur 's nachts bezig ben geweest (cable), dus als ik de hele versie zou downloaden zou ik er zo'n 80 uur mee bezig zijn, daarom wil ik vragen of er een versie kleiner is, en ook zo'n "autodualboot" heeft?
Ik heb overigens al de eerste cd van mandrake, maar die heeft geen "autodualboot" dus als die er is zou ik die nog moeten downloaden, dat zou niet zo'n probleem zijn.

Voor zover ik weet hebben alle hedendaagse 'mainstream' distributies (SuSE, RedHat, Mandrake) zo'n 'autodualboot'. Maar ik ben daar niet zo bekend mee, ikzelf gebruik namelijk Slackware.

Overigens heb je bij RedHat niet alle CD's nodig. Volgens mij heb je alleen de eerste drie nodig, hoewel ik ook dat niet zeker weet.

Maar als ik de installatie cd van mandrake er in doe, komt er niet zo'n dualboot op mijn PC, daardoor kan ik mandrake dus niet installeren!

Wat gebeurt er dan wel als je de installatie CD er in doet?

btw. Die dual boot heb je alleen nodig om twee besturingssystemen te kunnen opstarten. Voor de installatie zou het geen verschil mogen uitmaken.

setup start op, en vervolgens geeft hij een of ander fout, wat volgens mijn neef te maken zou moeten hebben met het niet aanwezig zijn van een DUALBOOT

Iets met "SECUNDARY BOOT FAILLURE" of iets dergelijks, ik probeer het liever niet opnieuw, want de vorige keer kwam er in windows een fout, dat de computer hoogst waarschijnlijk een virus bevatte, omdat de opstart... veranderd was!

Geplaatst door Robert-Jan K
want de vorige keer kwam er in windows een fout, dat de computer hoogst waarschijnlijk een virus bevatte, omdat de opstart... veranderd was!

Was dat niet de BIOS-virusscanner?

Het klopt dat de MBR (opstart...) veranderd is, omdat daarin LILO of GRUB geplaatst wordt. Dat zorgt voor de dual boot. Je krijgt dan tijdens het opstarten een menu waarin je kan kiezen tussen het opstarten van linux en het opstarten van windows.

Die foutmelding krijg je meteen bij het starten van de installatie? Dus nog voordat je iets hebt kunnen aanklikken/selecteren/iets?

neej, vlak na dat je zegt dat je linux wilt installeren, of je het nou als EXPERT of wat dan ook doet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan