Windows 98SE op NTFS? XP Pro is te traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

babybox

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2004
Hallo ik heb een laptop (voor erbij) en die heeft 200MHZ, 256 MB ram en 6 gigabyte geheugen, echter hij is onder XP pro niet vooruit te branden.

Nu heb ik een tijdje geleden NTFS van gemaakt

en een ander belangrijk punt. Toen ik de laptop kocht kon ik meteen de UTP=netwerkkabel stoppen in mijn modem/router en voila ik had internet zonder problemen.
Maar als ik nu terug ga naar Win98SE krijg ik dan nog steeds zo eenvoudig internet of moet ik dan allerlei handige trucs uithalen..

ps waar moet ik nog op letten bij eropzetten van 98SE
backups is niet nodig ik heb er niks belangrijks opstaan

drivers en dergelijke heb ik niet, blijven die erop staan of moet ik die ergens downloaden?

Windows 98 kan niet op NTFS draaien
FAT32 is het maximun waar win98 op kan draaien.

windows 98 kan niet overweg met NTFS. Er zijn wel tooltjes die dit kunnen regelen als een NTFS partitie gelezen moet worden, maar je kunt windows 98 niet op een NTFS partitie installeren.

Je zal deze partitie dus moeten formatteren of terug converteren naar fat32 met bijvoorbeeld partition magic.

Je laptop zal ook onder windows 98 in een netwerk draaien. Als je de standaard instellingen tijdens installatie laat staan moet dat geen problemen opleveren.

De drivers worden niet ergens bewaard, dus die zal je vanaf de installatie cd'd moeten gebruiken of moeten downloaden.

Laatst bewerkt:
Je vraag is wat lastig te lezen

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld.

Je hebt er XP op gezet, toen naar NTFS geconverteerd.

Maar nu wil je terug naar 98SE.

Ik weet niet of je 98CD direct je netwerkkaart zal herkennen, maar dat mag geen probleem zijn. Even googlen.

Als je terug wilt naar 98 is het eenvoudigste:

Boot van XP CD, ga naar Setup (je zult in het begin op [Esc] moeten drukken, want anders gaat hij zelf bepalen wat nodig is).

Verwijder alle partities en beëindig setup.

Boot van 98 opstart diskette run Fdisk en de rest weet je denk ik wel.

Eric.

Heeft het eventueel zin om Windows Millenium danwel 2000 te installeren omdat ze mogelijk beter zijn?

over Windows ME verschillen meningen sterk.

Windows 2000 heeft ondersteuning voor NTFS.
Ook heeft Win2000 betere mogelijkheden wat betreft netwerken.

2000

Win2K is niet veel langzamer dan 98, maar wel stabieler en updates zal nog wel even blijven werken.

Heb mijn oude laptop ook op 2000 draaien nu, ging wonderwel eenvoudig. Had allelei drivers van Toshiba niet eens nodig.

Eric.

mmm, drie mensen achter elkaar die de voorkeur voor 2000 hebben, zit wellicht wat in

Is mijn vraag vervolgens is er een groot verschil in grootte en snelheid van 2000 en 98SE?

Is er veel verschil in snelheid tussen Windows XPPro en Win2000?

En 2000 is zeker NTFS, want dan zou ik niet eens meer terughoeven naar FAT32:thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan