windows beveiligen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jean42

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 okt 2003
Berichten
2.977
Beste

Ik heb bij mijn schoonbroer winxp geïnstalleerd.
Hij maakt het altijd mogelijk om het een of ander te verwijderen en stuk te maken, progs verwijderen en snelkoppelingen enz.
Mijn vraag is nu, kan ik winxp beveiligen zodat hij niets meer kan verwijderen en stuk maken?
Liefst had ik wel dat hij evenzeer bestanden kan maken en opslaan met andere progs zoals ms office.
Dank voor de moeite

jean
 
Gastaccount

Beste Jean.

Windows xp delen met andere gebruikers werkt het best als ieder een eigen account aanmaakt. Je kunt op die wijze in elk gaval je eigen bestand goed beveiligen door ze 'persoonlijk' te maken. Dit kan via het configuratiescherm>accountbeheer

Ik begrijp dat het probleem is dat hij per ongelijk zaken beschadigd. (of schadelijke zaken instaleerd)

Kijk eens in computerbeheer>gebruikers en groepen. (nadat er voor hem een eigen account is gemaakt). Je kunt daar de gebruikers van je pc lid maken van bepaalde groepen. Normaal gesproken is een acccpount lid van de groep 'gebruikers'.

Eventueel kun je lid verwijderen en hem dan lid maken van de groep 'gasten' . Of het gastaccount aanschakelen en hem laten inloggen als 'gast'

Dit speciale account, of gebruikersgroep, heeft de bijzondere eigenschappen dat er op gebruikersnivo gewerkt kan worden, maar geen enkele systeemtaak kan uitvoeren.

Let wel dat deze groep helemaal geen installatie kan uitvoeren of systeembestanden kan benaderen.

vr gr

imre
 
Imre

Inderdaad is dat juist.
Ik had daar niet meer aan gedacht.
Hij is wel maar alleen lid als gebruiker, mag ik die verwijderen en hem als gast maken??

Bedankt.

Jean
 
Tuurlijk, het zoals imre het zegt.
Ik heb een zus die net zo is, ook voor haar geldt nu dat ze kan inloggen als gast en zo de boel niet meer na de filistijnen helpt.:rolleyes:
 
Gebruikers groepen

Als je wilt dat hij zijn eigen account wel behoud (en de bestanden) dan kun je dat het best doen via systeembeheer> groepen en gebruikers.
Dit is wat ingewikkelder, maar went snel.


Als je via accounts, een gebruiker verwijder, zijn alle bestanden ook weg.

Imre
 
In zijn geval kan je het beste een reborn kaartje kopen en inbouwen.
Als je hierin telkens de laatst werkende windows in opslaat, komt deze ten allertijde in dezelfde staat terug als de pc opnieuw wordt opgestart.
Zelfs als je software de/installeerd en of systeeminstellingen wijzigd. Of juiste de verkeerde stukje software verwijderd en windows de geest geeft.
Het kaartje kost wel circa 60 euro's.

Je geeft niet aan dat er meerdere gebruikers op die pc zijn, dus extra accounts lijken mij dan ook niet nodig.
Overigens alle accounts kan je hierin meenemen.

Kijk hier voor verdere info:
www.reborn.nl
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan