Windows Classificatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Unia

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2009
Berichten
47
Hallo allemaal,

Ik wilde net aan een vriend uitleggen hoe hij zijn score kon bekijken. Ik bladerde dus naar mijn eigen score om zeker te zijn dat ik de stappen goed had. Toen zag ik dat er een melding stond: "De windows classificatie index moet opnieuw worden berekend, wegens een aanpassing aan de hardware".
Ik dacht dat ik dit rustig zou kunnen doen, maar op het moment dat hij aan het berekenen was, heb ik voor de zekerheid een screenshot genomen zodat ik kon vergelijken. (voorgevoel?)
Mijn oude score was zoals op deze afbeelding:
wcoud.png


De nieuwe ziet er zo uit:
wcnieuw.png


Zoals je kan zien is mijn processorscore drastisch omlaag geknald. Mijn score voor RAM is eveneens met 0,2 omlaag gegaan. Ik heb echter niet aan de hardware gesleuteld (Het is een laptop).
Ik vind dit toch wel verontrustend, al helemaal omdat mijn laptop pas twee maanden oud is en hij nou niet echt goedkoop was.
Ik heb al geprobeerd om hem nog een keer te berekenen, maar ik krijg dezelfde uitkomst. Waardoor kan dit komen?

Ik weet niet of jullie de specificaties van mijn laptop nodig hebben. Als dit het geval is, moet je het maar zeggen; dan zet ik ze hier neer.
 
Plaats de hardware hieronder eens. Het kan zijn, dat je cpu naar energie besparende modus is gegaan, dat is opzich niet zo'n ramp. Dan draait ie iets langzamer, maar als je hem echt nodig hebt, gaat ie weer sneller. Ik zou trouwens niet al te veel waarde aan de windows indexer hechten. Het is niet echt te vergelijken met goede benchmarks of real life performance.
 
Aangezien windows classificatie niet bepaald betrouwbaar is, is het misschien een idee om een goede benchmark zoals 3DMark Vantage en CineBench 10 te draaien. Post je scores hier eens. Beide zijn volgens mij wel als trial te vinden. Probeer daarnaast ook eens HDTune. Als de scores veel afwijken van deze, dan is er misschien iets aan de hand (klik).
 
Ik zal er later op de dag, als ik tijd heb, even naar kijken. Net heb ik de Windows test nog een keer gedaan, met prestaties op hoog, maar dit heeft geen verandering gegeven. Alvast bedankt voor je suggesties!
 
PcMark05 gedraait, maar ik krijg bij elk resultaat een N/A.
CineBench 10 gedraait, maar dit programma snap ik niet echt. Waar moet ik nou op letten?
Ik zal nu 3DMark Vantage proberen.

Edit: Mijn laptop (ik denk de harde schijf) maakt nu af en toe ook piepende geluidjes, alsof er een muis in zit. (die zit er natuurlijk ook, maar ik bedoel een harige)
Ook viel hij zomaar opeens uit, ik heb echt geen idee waarom. (Hij hing aan netstroom, dus de batterij is het niet.)
Op het moment van typen hoor ik nu trouwens ook een raar geluid, maar dit geluid kan ik niet echt omschrijven.
 
Laatst bewerkt:
PCmark gebruik ik zelf nooit maar cinebench tien run all tests draaien en het resultaat hier posten. Bij 3D Mark vantage moet je wel op performance draaien.
 
Code:
CINEBENCH R10
****************************************************

Tester           : 

Processor        : Intel(R) Core(TM) i5 CPU M 430 @ 2.27GHz
MHz              : 
Number of CPUs   : 2
Operating System : WINDOWS 64 BIT 6.1.7600

Graphics Card    : ATI Mobility Radeon HD 5470      
Resolution       : <fill this out>
Color Depth      : <fill this out>

****************************************************

Rendering (Single   CPU): 2812 CB-CPU 
Rendering (Multiple CPU): 3598 CB-CPU 

Multiprocessor Speedup: 1.28

Shading (OpenGL Standard)          : 3746 CB-GFX 


****************************************************

Dat is de uitkomst. Waarmee moet ik dit nu vergelijken?
 
Net 3DMark06 gedraait. Ik kom uit op een score van 3890 3DMarks. Volgens uw link, zouden dit er 4244 moeten zijn.
3dmark06e.png
 
In dat geval is de laptop nog in orde. Dat verschil is minimaal en ligt voornamelijk aan software. Het enige wat me een beetje zorgen baart is dat er maar 3 gb ram wordt aangegeven, maar dat kan ook aan vantage liggen. Wat zegt ie met CPU-Z?
 
De 3GB RAM viel mij ook al op. Wat moet ik doen met de resultaten van CineBench10?
CPU-Z probeer ik zometeen (Ik heb nu helaas geen tijd, moet voor morgen nog een PO Natuurkunde inleveren en dat heeft wel voorrang:()
 
Net CPU-Z gedraaid. Deze geeft wel de 4GB RAM weer, maar bij het eerste tabje (CPU) geeft hij maar één core weer, terwijl ik er twee heb. Dit zou de daling in score kunnen verklaren, omdat de 6,7 berekend is met twee cores en de 4,9 met één core. Dat is mogelijk toch? Als dit mogelijk is, dan rest de vraag: waarom pakt hij nu maar één core?

Ohja, wat moet ik nou doen met die scores van CineBench10?

Edit: In taakbeheer, bij het tabje prestaties, geeft Windows ook maar 3GB RAM aan.
Ik zal even screenshots toevoegen om alles te verduidelijken.
verduidelijking.png
 
Laatst bewerkt:
Het probleem met de 3GB RAM is opgelost! Stom toevallig kwam ik de oplossing tegen. In taakbeheer, bij het tabje prestaties, kan je klikken op broncontrole. In het scherm dat opent, klik je op geheugen. Hier zie je vervolgens dat Windows automatisch 1GB RAM reserveerd voor het systeem: hierdoor blijft er 3GB over voor de rest!

Dat is één probleem opgelost. Nu nog de processor..
 
Ik dacht dat het misschien zou kunnen liggen aan software oid, dus heb mn system restore image teruggezet. Dit had echter geen positieve resultaten; alleen maar negatieve. De scores blijven hetzelfde, alleen is nu de score voor mn videokaart óók gedaald!

Ik begin nu toch wel gefrustreerd te raken. Heeft echt niemand enig idee?
 
Je CPU is waarschijnlijk kapot. Ik realiseerde me net dat je cpu hypertreading heeft. In plaats van twee cores, zouden er vier moeten worden weergegeven. Je cpu heeft namelijk per core, 2 virtuele cores. Dus je cpu wordt als quadcore weergegeven. Omdat je 3D Mark vantage niet geweldig schaalt, is het score verschil miniem. Als je nog garantie hebt, is het misschien tijd om deze te claimen.
 
Daar zat ik ook al aan te denken ja (de garantie:p)
Sowieso is bijna ieder deeltje wat mijn laptop mijn laptop maakt, achteruitgegaan in performance. (RAM, processor en videokaart)
De enige dingen die dan nog goed werken zijn de hdd en 't moederbord, maja.

Ik zal is kijken waar ik mn garantiebewijs heb liggen. Dankjewel voor je hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan