Windows explorer loopt constant vast, zwarte desktop, geen taakbalk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anton1

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2014
Hallo,

Sinds een korte periode kreeg ik steeds de melding dat Windows Explorer 'has stopped working', maar omdat ik er verder geen last van had, ondernam ik geen actie. Maar deze ochtend wilde windows niet meer opstarten na het inloggen (spijt dus!). Ik krijg een zwart scherm waarbij ik de muiscursor wel kan bewegen, ik kan de taskmanager lanceren en via de foutmelding die ik krijg van de windows explorer kan ik zelfs nog op internet. Maar ik heb dus geen toegang tot mijn desktop of windowsverkenner, wil ook niet lukken met een new task via de Task Manager. Na wat googlen kwam ik er achter dat het geen onbekend verschijnsel is, alleen de reden is moeilijk te achterhalen (heb gelezen van virus, tot softwareconflicten). Ik heb al malware scans gedaan die ook wat vonden (Malwarebytes, CCleaner), maar dat heeft het probleem niet opgelost. Er zijn zelfs momenten geweest dat het erger werd (kon geen safe mode meer starten). Ik heb ook al een system recovery geprobeerrd en dat bracht zowaar succes op na een aantal keer opnieuw opstarten, maar na een minuut liep het toch weer vast. Ik neem aan dat jullie logjes nodig hebben, dus als eerste de foutmelding van de Windows Explorer;

Problem signature:
Problem Event Name: APPCRASH
Application Name: explorer.exe
Application Version: 6.1.7601.17567
Application Timestamp: 4d672ee4
Fault Module Name: ntdll.dll
Fault Module Version: 6.1.7601.18247
Fault Module Timestamp: 521eaf24
Exception Code: c0000005
Exception Offset: 0000000000018cb5
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Locale ID: 1043
Additional Information 1: abcc
Additional Information 2: abcc8f7853b48d9807d6d51eb1fa5df9
Additional Information 3: abcc
Additional Information 4: abcc8f7853b48d9807d6d51eb1fa5df9

Ik zal de verzoeken voor andere logjes zsm plaatsen. moet helaas toegeven dat ik mn pc specs niet uit mn hoofd ken en ik kan mn windows verkenner dus niet raadplegen. Ik heb Windows 7 64 bit, maar ik kan meer specs proberen op te zoeken als het nodig is. Ik hoop dat er nog wat alternatieven zijn voor gewoon windows opnieuw installeren, en staan wat bestanden op mn C schijf die ik toch graag zou behouden. Ik ben dankbaar voor jullie hulp!

Anton

Hoi,

Als ik het goed begrijp zie je dus geen taakbalk en dus ook geen bureaubladpictogrammen? Druk eens op Ctrl + Alt + Delete en kies Taakbeheer. Kijk bij het tabblad processen en als explorer.exe erbij staat stop je dat proces eerst. Klik vervolgens op de knop nieuwe taak en typ in het venstertje explorer.exe en klik op OK. Je hebt je taakbalk, enz. weer terug als het goed is. Hopelijk geeft explorer.exe dan ook geen fouten meer. Ik weet niet 100% zeker of dit is wat je bedoeld maar het is te proberen.

Groet, xp2

Hey, bedankt voor je antwoord. inderdaad help ik al geprobeerd. explorer.exe wil het gewoon niet doen.
even wat extra info, iets wat ik ook geprobeerd hebt. ik had gelezen dat een system file checker via de command prompt wellicht zou kunnen helpen. Alleen moet je daarvoor de command prompt als admin starten, en omdat ik mn verkenner niet gestart krijg kan ik die optie niet kiezen. Als ik bijvoorbeeld "browse" klik voor een taak uitvoeren, dan crasht de windows verkenner.

het typische is dus dat internet prima werkt, ik schrijf dit op de desbetreffende computer. Heb alleen geen desktop, kan geen bestanden openen, maar wel programma's downloaden en openen bijvoorbeeld.

Ik denk dat je de dupe bent van een nogal hardnekkig virus op je pc. Probeer deze te verwijderen. Als dit niet lukt zal je je pc moeten herstellen met systeemherstel of een ander programma. Opnieuw installeren zou ik nu nog niet doen omdat dat het laatste redmiddel is.

Groet, xp2

hey bedankt voor het antwoord. de scan van virustotal geeft "Probably harmless! There are strong indicators suggesting that this file is safe to use."
Heb m in mn bookmarks staan, kan er meer over posten zo nodig.

explorer.exe loopt vanzelf vast, dus wanneer ik m zelf niet beëindig en verwijder onder Processen, dan doet ie het zelf wel. met de sfc scannow neem ik naam dat je de command prompt bedoelt. Als ik die start via de task manager met CMD dan opent ie m dus niet als administrator. Ik heb 1 account op deze pc, met wachtwoord. Het vervelende is dus dat ik niet via mijn verkenner "run as administrator" kan aanvinken. Hij start m automatisch als non administrator. Denk je dat nog een andere manier is om dit te doen?

Het gaat om windows 7 Home Premium. De installatie CD ligt bij mn ouders (woon buiten nederland nu), had ik niet aan gedacht bij de verhuizing (over spijt gesproken).

Ok, nee, dat was niet wat ik bedoelde, dus doe het nog eens, maar executeer exact wat er staat:

Ok, moest er even over nadenken, meerdere mogelijke methoden, maar ik denk dat ik het heb:

Twee dingen, eerst wil ik dat je in je browser even naar https://www.virustotal.com gaat om daar c:\Windows\explorer.exe te laten scannen. Zover ik lees kan je daar via Bestand kiezen bijkomen, & als er een venster verschijnt dat het bestand al eerder is gescand, onthoud dat even, maar kies Opnieuw scannen. Als de resultaten klaar zijn, zet dan die pagina even in je bladwijzers/favorieten, want dan kan je dat later hier weer neerzetten.
Is even om te controleren of explorer.exe wel of niet geinfecteerd is.

Je Bug_Check_Code is 0x5, komt vrij zelden voor, & komt er kort op neer dat er een illegale operatie aan explorer.exe word toegevoegd. Gaat voor hier verder wat te ver, maar kan zowel een virus als een defecte driver zijn.

Dan hoop ik ten tweede dat je toch Beheerdersrechten hebt op de account die je normaal gebruikt.

Probeer het volgende even: Ctrl+Alt, Delete, Taakbeheer, & controleer onder Processen of er echt geen explorer.exe tussen staat, anders even beeindigen.
Dan klik je Nieuwe taak, & typ je:

sfc /scannow

Zorg dat eventuele Windows installatie-DvD al in de speler zit, mocht je geen Herstelpartitie hebben. Laat SFC uitlopen, venster sluit vanzelf na voltooid, & herstart.

Dat is de makkelijkste & simpelste manier om te beginnen.

Hopelijk heb je een ingebouwde Herstelpartitie.

Het is me gelukt om de command prompt als admin te runnen, alleen zegt ie "windows resource protection could not start the repair service" na het proberen van sfc /scannow. maar dat zou dus wel eens kunnen komen omdat ik de installatie dvd er niet in heb zitten.

Ik zie dat ik een net andere foutmelding heb gekregen van mn windows explorer, andere error status code.

Problem signature:
Problem Event Name: InPageError
Error Status Code: c000009c
Faulting Media Type: 00000003
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Locale ID: 1043
Additional Information 1: abcc
Additional Information 2: abcc8f7853b48d9807d6d51eb1fa5df9
Additional Information 3: abcc
Additional Information 4: abcc8f7853b48d9807d6d51eb1fa5df9

Ik heb geen ingebouwde herstelpartitie helaas. Gelukkig kon nog wel bestanden uploaden, dus ik heb de bestanden die ik liever niet kwijt wilde toch nog kunnen redden. Een clean install zou geen ramp meer zijn, alleen als het zonder kan dan graag. Ik ga ondertussen kijken of ik die installatie dvd kan regelen ergens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan