Windows gecrasht

• Onderwerp starter Onderwerp starter IVAN
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

IVAN

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2001
Hallo iedereen,

De laptop van een vriend is gecrasht.....
Namelijk windows start niet meer op, en
heb met mijn minimale kennis van computers,
met behulp van internet een opstart usb gemaakt
met Windows media creation tool.....

Laptop start nu op en ik krijg de bekende mogelijkheden om te herstellen....
maar bij opstarten van de verschillende herstelmogelijkheden krijg ik een foutmelding....( windows werkt niet )

Het is een oude laptop Toshiba Satelitte C55 D

Iemand enig idee hoe ik de windows installatie weer aan de praat krijg???

Windows versie niet bekent......gekocht in 2015 ongeveer..

Kan wel in Dos geraken....... via het herstelprogramma......

Alvast bedankt

Mvg

Ivan

Kan wel in Dos geraken... Typ dan winver achter de prompt.
Heb je geen systeemkopie?

Laatst bewerkt:
Kan je met de genoemde methode de versie bepalen, probeer dan de installatie daarvan te draaien vanaf de USB. Doe niets tot na de landenkeuze en de vraag waar Windows geïnstalleerd moet worden. Vaak repareert Windows het opstarten van de bestaande versie dan automatisch en de computer start opnieuw op. Zo niet, dan kan je op dat punt misschien een schijfcontrole doen via Reparatie opties maar repareer niet "sporen en sectoren" want dan kan de hele schijf onleesbaar worden en het is beter om dan de schijf eerst uit te nemen en de belangrijke bestanden en bladwijzers bijvoorbeeld, te kopiëren. Bij een crash kan het eerste spoor, waar de plaats van de bestanden wordt bijgehouden bekrast zijn. De schijf kan natuurlijk ook versleten zijn en daardoor onwerkbaar geworden. Gelukkig zijn er SSD geheugen schijven als goed en zuinig alternatief.

Je vermeld niet het exacte type, Satellite C55 D is te algemeen (er bestaan b.v. C55D-C-13L, C55D-C-169, C55D-C-16F enz) maar voorzover ik het kan nazien zijn ze allemaal uitgerust met een M2 SSD, dus beschadigde c.q. bekraste sporen zullen er niet zijn., wat natuurlijk niet wil zeggen dat een SSD niet kapot kan zijn.
Toshiba (Dynabook tegenwoordig) heeft wel wat model specifieke hulpprogramma's om hardware te controleren, maar ja, dan moeten we wel het exacte type weten.

Hallo iedereen,

Alvast allemaal bedankt voor jullie reacties....
Ondertussen is het probleem opgelost..... dmv
van dit youtubefilmpje..... bios aangepast....

https://youtu.be/2Hh1wIS9NDo

Mvg

Ivan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan