Windows herinstalleren vanaf linux lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartspagina

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2008
Hallo,

Ik wil linux van mijn laptop afhalen, en windows xp er voor in de plaats zetten.
Om dit te kunnen doen moest ik via fdisk in linux eerst de harde schijf partitioneren/formatteren.
Daarvoor volg ik de volgende handleiding: http://support.microsoft.com/kb/314458/nl
Er staat dat ik -p -w -d en -q moet invoeren, maar dat behoort niet tot de mogelijke fdisk opties die mijn laptop te bieden heeft.

Het help-menu van fdisk toont bij mij de volgende opties:
-l
-r
-s
-L
-G
-i
-p
-u
-b
-C
-H
-S
-t
-v

Hoe kan ik nu mijn windows xp installeren?

Laatst bewerkt:
Opstartdiskettes heh? Volgens mij moeten ze die handleiding eens bijwerken :) Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om gewoon vanaf de WinXP CD op te starten en vervolgens aan te geven dat je de hele schijf wilt herformateren. Mocht dat niet kunnen dan kun je altijd nog gparted op een CD of USB-stick zetten, daar vanaf opstarten en dan met gparted je schijf formateren. Dat is wat gebruiksvriendelijker dan fdisk, het heeft een grafische interface.

opstarten vanaf de installatie CD lukt niet. Ik zal gparted eens proberen. Alvast bedankt.

Staat je CD/DVD drive wel als eerste boot device ingesteld in je BIOS?

Ja, dat staat hij. Maar ik ga nu eerst eens de gparted proberen

EDIT:

Ik heb nu een partitie toegevoegd, met bestandssysteem FAT32. Groot genoeg, namelijk meer dan 270GB
Windows XP installeren lukt alleen nog niet. Foutmelding: Geen geldige systeempartities gevonden. Setup kan niet doorgaan.

Hoe kan dit nou?
Ik heb gegoogled maar ik kom er niet uit.

Laatst bewerkt:
Ik heb alle toetsen geprobeerd (oke, niet allemaal natuurlijk, maar je snapt me), maar toch wilt hij na wat flikkering door naar de hardeschijf. opstarten vanaf de cd is dus niet mogelijk.

Laptop: Acer Aspire 5736Z
De CD is al eerder gebruikt dus hij hoort gewoon zijn werk te moeten doen. (heb nog een aparte licentie-key)
Het is een kopie van de officiële opstartbare legitieme OEM xp cd.
Er kan niet vanaf floppy's opgestart worden.
Er is geen windows 98 in huis.

Gebruik GPArted om je harde schijf te formatteren.
Windows ziet de ext4 niet en daarom heb je waarschijnlijk een probleem.

GParted kan je downloaden, het is gratis en als je daar dan mee opstart, dan kan je alles weer zo maken als je dat zelf wilt. Een handleiding is ooit door mij geschreven in een van de nieuwsbrieven.

Waarom wil je eigenlijk geen Linux meer als ik vragen mag?

Ok, ik kan in de gebruiksaanwijzing niet vinden wat de boot-knop is. Probeer zodra je na de start beeld hebt eerst F8, lukt dat niet, F12.

Ik weet hoe ik in het boot menu moet komen, dat is nadat ik het in de bios (f2) geactiveerd heb de toets F12.
Ik weet zeker dat CD/DVD als eerste staat.
Als 2e komt mijn USB-stick
Als 3e komt de harde schijf

Ik heb nu een partitie toegevoegd, met bestandssysteem FAT32. Groot genoeg, namelijk meer dan 270GB
Windows XP installeren lukt alleen nog niet. Foutmelding: Geen geldige systeempartities gevonden. Setup kan niet doorgaan.
Ik ben even in de war, is het nou wel of niet gelukt om vanaf de CD op te starten? Als ik hier naar kijk lijkt het me wel. Wat er dan mogelijk mis is is dat je een SATA schijf hebt en een CD zonder SATA drivers (oud OS, redelijk nieuwe laptop, dat geeft dat soort problemen), normaal kun je die tijdens de installatie vanaf een floppy installeren, maar volgens mij heb je geen floppy drive dus ik weet eerlijk gezegd niet hoe je dat zou moeten doen. Ik vraag me sowieso af of het een goed idee is om WinXP op zo'n recente laptop te zetten, je hebt goede kans dat je voor sommige onderdelen geen drivers zult vinden. Waarom zet je er geen Win7 op? Volgens de tweakers pricewatch werd hij daarmee verkocht.

Laatst bewerkt:
Lees mijn bericht nu eens heren! Niet moeilijk doen op deze manier.

En je moet de boel weer NTFS maken.

Ik ben even in de war, is het nou wel of niet gelukt om vanaf de CD op te starten? Als ik hier naar kijk lijkt het me wel. Wat er dan mogelijk mis is is dat je een SATA schijf hebt en een CD zonder SATA drivers (oud OS, redelijk nieuwe laptop, dat geeft dat soort problemen), normaal kun je die tijdens de installatie vanaf een floppy installeren, maar volgens mij heb je geen floppy drive dus ik weet eerlijk gezegd niet hoe je dat zou moeten doen. Ik vraag me sowieso af of het een goed idee is om WinXP op zo'n recente laptop te zetten, je hebt goede kans dat je voor sommige onderdelen geen drivers zult vinden. Waarom zet je er geen Win7 op? Volgens de tweakers pricewatch werd hij daarmee verkocht.

De laptop is niet van mij, maar van een ander.. sorry xd
Hij wilde er geen win7 op omdat hij dat onprettig vond werken. Dat had ik er dus voor hem afgehaald.
Hij wilde er WinXP op. Ik zei tegen hem dat hij linux eerst eens moest proberen. Maar daar kan hij niet aan wennen.
Nu wil ik er dus WinXP voor hem opzetten.

Opstarten vanaf CD lukt nog niet. Ik had de installatie weer geprobeerd vanuit Linux.

Ik moet nu even een fiets ophalen.
Ik ben dus even weg.

Wanneer je een aantal van onze berichten had gelezen, was je erachter gekomen dat dit al is gedaan.

mijn excuus, je hebt gelijk. Ik heb daar overheen gelezen. Nogmaals sorry.

Ik lees alleen dat hij een partitie erbij heeft gemaakt en dus niet heeft geformatteerd. En dat heeft hij met GParted gedaan.

Kijk, als je linux erop laat staan, dan wordt het een heel moeilijk verhaal om Windows daarnaast neer te zetten.
De volgorde is eigenlijk altijd eerst Windows en daarna pas Linux.
Het kan wel hoor, maar voor een "beginner" wordt het erg moeilijk.
Dus als hij nu eerst gewoon de hele schijf formatteert naar NTFS en daarna Windows installeert, dan werkt dat makkelijker.

De boot volgorde kan je inderdaad vaak met F8 of F10, F11 of F12 veranderen.
Dat moet je gewoon even uitproberen.

Staat er niet toevallig nog een recovery partitie op de pc? Omdat officieel Windows 7 er opgestaan heeft, lees ik. En omdat men nooit meer een cd erbij krijgt, is er altijd een recoverypartitie aanwezig.
Dan kan je hem weer naar de fabrieksinstellingen zetten. Dat je vriend geen Windows 7 wilt, is raar want de ondersteuning voor XP is bijna niet meer, dus wordt hij virus gevoelig, al is Windows dat altijd wel.

Laatst bewerkt:
Ik heb hem nu helemaal geformatteerd, linux er ook af.
De XP-CD staat als eerste in de opstartvolgorde.
Ik drukte op F8. Ik weet niet of dit echt hielp, maar dit kwam daarna in beeld:
error: unknown filesystem.
grub rescue>

Het systeem heb ik geformatteerd naar ntfs

Je weet zeker dat er geen recovery partitie op de pc staat? Aangezien elke pc dat heeft tegenwoordig omdat er geen cd's meer bij een nieuwe pc geleverd worden.
Deze recovery partitie kan je helpen om de pc weer naar fabrieksinstellingen te brengen.

Om het op te lossen:
Regel een Windows installatie cd (installatie, dus geen recovery) en start daarmee de pc op.

In het menu dat je dan krijgt kies je voor recovery console en na het inloggen geef je de volgende opdracht:
Code:

fixmbr

Dat installeert de windows bootloader weer in je master boot record. Op dit moment is grub (de standaard bootloader die ubuntu gebruikt) daar nog aanwezig.

Lees anders deze pagina eens door, daar staat alles over de grub en andere zaken, wellicht interessant.
https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-verwijderen-terug-naar-uitslui

Laatst bewerkt:
Vanuit de oude doos: eerst Windows/DOS vanaf CD of diskette opstarten, dan fdisk en alle partities weghalen, vervolgens fdisk/mbr uitvoeren om lilo/grub kwijt te raken. Dan heb je een kale harde schijf.

Iets soortgelijks kan ook met gparted, maar ik weet even niet hoe je daar de mbr formateerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan